GA TERUG

Nancy Scheijven

Directeur Scheepvaartverkeer Rijkswaterstaat

Anders werken, betere dienstverlening

Multifunctioneel

“De bediening van bruggen en sluizen en de verkeersbegeleiding gaan steeds meer vanuit corridorcentrales. Zoals de CCSA. Informatie over de scheepvaart komt straks samen in Amsterdam. Hier komt ook een scheepvaartverkeerscentrale, net als de verkeercentrales voor de wegen. Bij calamiteiten hebben we zo snel overzicht over alle vaarwegen en de belangrijkste internationale routes. Verder willen we een centrale plek voor innovatie, testen, opleiding en training. Maar ook laten we er het publiek zien wat we doen. Het is goedkoper en prettig om dat allemaal in één nieuw gebouw te brengen. We houden daar rekening met belangen van partners en andere beheerders. De centrale komt namelijk op een bijzondere plek en we kunnen er samenwerken met stakeholders.”

Blauwe golf

“Er moet wat mij betreft meer vervoer over water, de wegen zitten vol. Denk aan transporten die geen haast hebben. De gegevens moeten wel betrouwbaar zijn: de verladers willen weten wanneer schepen bij een terminal aankomen. Nu varen schepen van sluis naar sluis, van brug naar brug. We willen meer overzicht en schippers beter informeren over hun route. Zij kunnen dan vaart houden en meegaan in de ‘blauwe golf’.”

Bij elkaar

“Bijzonder is dat alle operationele functies op het water samenkomen. Op de verkeerspost Schellingwoude doen we dat deels al. Daar oefenen we met de techniek. Waar nu nog veel telefonisch contact is tussen de verkeersposten, zit iedereen dadelijk bij elkaar. Over alle objecten van een corridor halen we informatie op. Die gebruiken we voor het plannen van de capaciteit bij sluizen, bruggen, ligplaatsen en verkeersbegeleiding.”

Smart

“De een zal uitkijken naar de nieuwe samenwerking, voor de ander betekent het een cultuuromslag. Je moet met meer mensen in een ruimte samenwerken. We doen dat niet omdat we het met minder mensen willen doen. We willen de scheepvaart beter bedienen, ook in de rustige uren. En er zijn te weinig mensen voor het werk zoals we het nu doen. We willen dit werk ook aantrekkelijk houden voor de nieuwe generatie. Die is opgegroeid met multitasken, schermwerk en nieuwe technieken. De nieuwe corridorcentrale moet ‘smart’ en aantrekkelijk zijn voor de toekomstige generatie werknemers, partners en ons publiek.”


GA TERUG