9 Keer in de prijzen

Welke (overheids)communicatie verdient een aanmoedigingsprijs? Negen vakgenoten nomineren geslaagde voorbeelden. Ter lering en inspiratie.

Noortje Bouma.JPG

Noortje Bouma, Nationale Politie

Nooit meer roken

“De campagne ‘Niet Roken’ verdient wat mij betreft een prijs. Hiermee is er maatschappelijk echt iets veranderd. Terwijl niemand had verwacht dat dit ooit zou gebeuren. Ik herinner me de spotjes nog waarin je bijvoorbeeld een jongen ziet die zijn vader slaat, of van een jongere die in een bierglas plast en die eindigen met de slogan ‘Maar ik rook niet.’ Ja, echt een dappere campagne! Met een prachtig effect.”

Charlotte Wennekers.JPG

Charlotte Wennekers
DPC

BOB (1)

“Het is even terug, maar de BOB-campagne staat voor mij nog steeds met stip bovenaan. De sociale norm is hiermee echt veranderd. Het geheim? Er is goed gebruik gemaakt van gedragskennis en er is een sterk merk neergezet. Iedereen weet nu wat er wordt bedoeld met ‘Ik ben vandaag de BOB’. En nog belangrijker: niemand stapt nog met alcohol op achter het stuur. Klasse dus.”

Ubbo Dijk.JPG

Ubbo Dijk
RVO.nl

NS

“Het is misschien dan geen overheidscampagne, maar de social mediastrategie van de NS vind ik van grote klasse. Door de lef en humor — en waarschijnlijk de nodige rugdekking — wordt het heel menselijk. Nergens denk je: daar zit iemand achter die de controle wil houden. Waarom zou dat bij de overheid niet kunnen? De overheid ‘zendt’ nu vooral op social media, maar het kan veel humoristischer en vrijer.”

Michiel Groeneveld.JPG

Michiel Groeneveld
Logius

Van A naar Beter

“Van A naar Beter moet wel een van de betere publiekscampagnes zijn, want het is de eerste die mij te binnen schiet. Dat ene zinnetje spreekt tot de verbeelding. Het gaat om de verplaatsing en het schetst bovendien het doel: dingen beter maken. Rijkswaterstaat kan de slogan bovendien lange tijd gebruiken: het werkt continu aan verbetering van wegen. Dat maakt het project – slogan, website, communicatie - inmiddels heel herkenbaar.”

Yanday Keppel.JPG

Manday Keppel
Belastingdienst

Sluit ramen en deuren

“Sluit ramen en deuren. Zo’n simpel zinnetje biedt ons allemaal een handelingsperspectief in geval van calamiteiten. Bovendien zet het in al zijn eenvoud aan tot denken over veiligheid in de woning. Bij mij in ieder geval. Of anderen er daadwerkelijk iets mee doen als het nodig is, dat is natuurlijk de vraag. Maar de randvoorwaarden zijn er: hier is duidelijk sprake van de kracht van de eenvoud. ”

Chris Sol.JPG

Chris Sol
I&M

Ons water

“De campagne ‘Ons water’ heeft tot doel mensen bewust te maken van de risico’s die we lopen met water. Via #zohoog kunnen mensen bijvoorbeeld zelf vaststellen hoe groot het overstromingsrisico van hun woning is. Het gaat daarbij vooral om persoonlijke bewustwording. Dat doen we niet alleen, maar met allerlei partijen die iets met water hebben: met waterschappen, provincies, gemeenten. Die netwerkaanpak voorkomt dat we versnipperd ons verhaal vertellen. Daarnaast hebben we de campagne uitnodigend en persoonlijk gemaakt. Geen wijzend vingertje dus.”

Robert Heuts.JPG

Robert Heuts
Rijkswaterstaat

LIOM

“Ik wil communicatie bedenken die energie opwekt. Om los te komen van ons stoffige imago. Iets dergelijks hebben wij gedaan met de inrichting van het Landelijk Informatiesysteem voor Omgevingsmanagement (LIOM). Met stakeholders zijn we in gesprek gegaan via webinars en chatsessies. Dat veroorzaakte een buzz. Wat is dat nu wat jullie doen, wilden provincies en gemeenten weten. Zo bouw je iets op met elkaar op. En dat levert op termijn veel meer op.”

Hemmo Wessels.JPG

Hemmo Wessels
IND

Let’s go digital

“Tekenend is dat ik vooral kan opnoemen hoe het niet moet. Neem de campagne rondom de introductie van de euro: die was veel te veel zendergericht. Er was geen verbinding met de samenleving. Nee, dan de campagne van de publieke omroepen. Daar is steeds de slogan ‘Lets go digital’ te horen, met hippe muziek erbij. Je snapt meteen: dat is heel wat anders dan de ‘ouderwetse’ FM-radio. Zo campagne voeren sluit aan bij de belevingswereld van nu.”

Wencke Taatgen.JPG

Wencke Taatgen
CJIB

BOB (2)

“Er schiet mij zo snel niet een overheidscampagne te binnen waarvan ik denk: wauw. Maar als ik onderscheid maak tussen effectiviteit en raak getypeerd, dan kom ik wel tot voorbeelden. Een voorbeeld van een effectieve bewustwordingsactie vind ik de BOB-campagne. Die heeft er echt voor gezorgd dat minder mensen met een slok op achter het stuur kruipen. Waar ik zelf meer bij voel is de arbeidsmarktcampagne voor ambtenaren. Die laat goed zien dat je door te werken bij de overheid een bijdrage levert aan de samenleving. Dat gevoel vind ik juist getroffen.”


Prijs je Rijk | Academie voor Overheidscommunicatie | 1 december 2016