De communicatie-
professional als coach

Door de komst van sociale media en de snelheid van het nieuws zijn steeds meer medewerkers zelf actief in externe communicatie. Dat vraagt om ondersteuning en afstemming (wat zeg je wel of juist niet), ook met het departement. Veel organisaties zijn bezig om professionals te ondersteunen in hun communicatie. Maar hoe doe je dat? En wat betekent dat voor je eigen rol als communicatieprofessional? Het RIVM vertelt en geeft als bonus 10 tips.


RIVM’ers midden in de maatschappij
…. en wat dat betekent voor COM
_G8A9169.JPG

RIVM-wetenschappers staan anno 2016 midden in de samenleving. De afdeling communicatie coacht hen. Resultaten blijven niet uit.

Hoe sta je als overheidsorganisatie midden in de maatschappij? Het RIVM weet daar alles van. De afgelopen jaren heeft het een forse cultuuromslag gemaakt: van een gesloten wetenschappelijk bolwerk, teruggetrokken in de bossen van Bilthoven naar een organisatie die op heel veel creatieve manieren communiceert met de omgeving. Niet alleen door medewerkers met een communicatieachtergrond, maar juist ook door wetenschappers die daar voorheen totaal geen ervaring mee hadden. “Een beetje tegen wil en dank”, stelt Margit Govers, expert communicatie bij het RIVM. “Want het RIVM is tegenwoordig van ons allemaal. Iedereen heeft er wel een mening over. En er wordt ook vaak om onze mening gevraagd.”

Medewerkers klaarstomen

Het RIVM is daarvoor een programma gestart. Het doel: medewerkers klaarstomen om midden in de samenleving te gaan staan. RIVM 2020, zo heet het. Govers: “Onderdeel daarvan is een leerwerktraject dat elke RIVM’er moet doorlopen. En heel veel daarvan gaat over communicatie: hoe doe je dat nou? En waarom?”

Mediakeuze en timing

Nynke Rots is zo’n wetenschapper die dat programma inmiddels doorlopen heeft. En dat heeft haar visie op communicatie flink veranderd. “Zo ben ik gaan inzien dat communiceren over wat wij doen belangrijk is. En dat wij andersom via communicatie ook vragen kunnen ophalen uit de samenleving, en daar dan op kunnen reageren.”


‘Medewerkers gaan meer zelf doen.
Wij brengen vooral prioritering aan
en maken de infrastructuur in orde.’


De afdeling communicatie kan wetenschappers helpen, onder andere bij de mediakeuze en bij de timing. “Ook heeft communicatie tips hoe wij onze boodschap kunnen brengen, over wat werkt en wat niet werkt. Want dat blijft toch een vak.”

Nog beter luisteren

Voor de communicatiemedewerker bij het RIVM verandert er ook veel. Govers: “Zo moeten wij nog beter luisteren naar het primaire proces. En in de uitvoering komen andere accenten. Medewerkers gaan meer zelf doen. Wij brengen vooral prioritering aan en maken de infrastructuur op orde. We geven medewerkers als het ware recepten, waar zij als koks mee aan de slag kunnen.”


‘Ook heeft communicatie tips hoe wij onze boodschap
kunnen brengen, over wat werkt en wat niet werkt.
Want dat blijft toch een vak.’


Meer aanwezig

Resultaten blijven niet uit. Zo was het RIVM onlangs present op een bijeenkomst in het Utrechtse Beatrixtheater over ‘De gezonde stad’, is er recent een filmpje gemaakt over het onderzoek naar de kunstgraskorrels en vraagt het RIVM burgers zelfs al mee te doen aan een onderzoek naar de luchtkwaliteit in hun omgeving. Govers: “Op allerlei manieren zie je dat we meer aanwezig zijn en onze rol opeisen.”

prijstips.png

10 Tips van het RIVM

Zo maak je jouw organisatie communicatiever

Hoe stoom je medewerkers in jouw organisatie klaar om meer zelf te gaan communiceren? Wat zijn daarbij de do’s en dont’s voor de communicatieprofessional Tien tips van het RIVM:

tip1.png
tip2.png
tip3.png
tip4.png
tip5.png
tip6.png
tip7.png
tip8.png
tip9.png
tip10.png
geef-je-prijs.png
Reactie 2 RIVM IMG_7669 kopie.jpg

Melvin Mulder, Belastingdienstacademie

‘Meer praktische aanwijzingen’

“Wij kunnen veel van de aanpak van het RIVM leren. Hoe maak je medewerkers communicatiever? Wij hebben daar weliswaar ook een e-learningmodule voor, maar daar zit onvoldoende in om medewerkers echt verder te helpen. Het blijft bij wat eenvoudige communicatie en bij nog wat algemene beelden. Vooral praktisch kunnen we die module meer body geven. Hoe ga je met een blog om? Dat soort hele praktische aanwijzingen kan al enorm helpen.”

Prijs je Rijk | Academie voor Overheidscommunicatie | 1 december 2016