Rijksdiensten centraal

Hoe kies ik positie in de relatie met partnerorganisaties? En hoe werk ik samen met collega’s op het kerndepartement? Hoe maak ik mijn organisatie zichtbaar? Of is dat niet zo relevant? Wat is mijn rol als communicatieprofessional, nu mijn collega’s steeds meer zelf naar buiten treden? Hoe verbeter ik de online communicatie en ga ik denken vanuit de klant?

Deze vragen stonden centraal tijdens de Communicatiedag op 1 december 2016, voor communicatieprofessionals bij de Rijksoverheid, georganiseerd door de Academie voor Overheidscommunicatie. Het zijn de uitdagingen waarvoor de communicatieprofessionals in de rijksdiensten voor staan. Ruim 300 communicatieprofessionals verzamelden zich in het Muntgebouw in Utrecht voor een dag vol praktijkverhalen over innovatieve aanpakken, tips en nieuwe contacten. Dit e-zine geeft een beeld van deze klinkende munten, dubbeltjes op hun kant en werkt als verdubbelaar: leren van elkaar.

In dit e-zine:

RIVM.png

De communicatieprofessional als coach

De communicatieafdeling krijgt er werk bij, maar moet het tegelijkertijd doen met minder mensen. Door de komst van sociale media en de snelheid van het nieuws, zijn daarnaast steeds meer medewerkers zelf actief in externe communicatie. Dat vraagt om ondersteuning en afstemming, ook met het departement. Hoe doe je dat? De casus 'RIVM: Midden in de Maatschappij'.

Lees verder

grijs.png
Schermafdruk 2016-11-30 13.54.20.png

De rijksdienst die gezien wordt

Vindbaar en relevant zijn met je informatie is voor veel organisaties een belangrijk thema. Soms is zichtbaarheid belangrijk voor je bestaansrecht, en soms verplicht je bestaan tot zichtbaarheid. Hoe werk je vanuit een helder profiel? De ervaringen van het UWV en het CBS.

Lees verder

grijs.png
DUO.png

De klant centraal digitaal

Digitale dienstverlening, informatie op maat, responsiviteit en het bewerkstelligen van gedragsverandering. Allemaal aspecten die horen bij digitale communicatie. Dat gaat dus veel verder dan pdf's in een berichtenbox hangen. Het vereist een totaal nieuwe manier van werken, stellen DUO en RVO.nl.

Lees verder

grijs.png
NVWA.png

Positie kiezen in netwerken

Burgers verwachten dat overheidsorganisaties samenwerken. Om het gemeenschappelijke doel te bereiken moet je soms inleveren op je eigen zichtbaarheid of zelfs identiteit. Hoe ga je daarmee om? En wat doe je als een bewindspersoon goede sier wil maken met een project waar verschillende partijen aan hebben gewerkt? De ervaringen van NVWA en Rijkswaterstaat.

Lees verder

grijs.png
Belastingdienst.png

De LAT-relatie tussen departement en diensten

Het contact tussen kerndepartement en uitvoeringsorganisaties en tussen uitvoeringsorganisaties onderling is in de meeste gevallen goed, maar soms is er sprake van een spanning. Departementen denken dat bij uitvoeringsorganisaties het politiek-bestuurlijke gevoel in mindere mate ontwikkeld is. Omgekeerd vinden uitvoeringsorganisaties dat er onvoldoende kennis is bij de departementen over de complexiteit van operaties op de werkvloer. Twee casussen uitgelicht. Twee casussen toegelicht: Belastingdienst en het ministerie van Financiën, IND en COA.

Lees verder

grijs.png
bobklein.jpg

9 Keer in de prijzen

Wat vind jij een geslaagd en inspirerend voorbeeld van (overheids)communicatie? En wat kunnen wij daarvan opsteken? Dat vroegen wij aan deelnemers van 'Prijs je Rijk'. Het resultaat: negen aanmoedigingsprijzen.

Lees verder

grijs.png

Meer weten? Verder lezen? Contact opnemen?

Op de community ons.communicatierijk.nl vind je in de groep 'Communicatiedag Prijs je Rijk' het programma en meer informatie over de verschillende cases.