De rijksdienst die gezien wordt

Vindbaar en relevant zijn is voor veel organisaties een belangrijk thema. Soms is zichtbaarheid belangrijk voor je bestaansrecht, en soms verplicht je bestaan tot zichtbaarheid. Hoe werk je vanuit een helder profiel? De ervaringen van het CBS en het UWV.

Screen Shot 2016-12-07 at 11.24.48.png

CBS

Schatgraven in de goudmijn

CBS heeft een schat is huis: data die tonen wat er werkelijk gebeurt in Nederland. Elke organisatie beschikt over een eigen schat. Maar hoe ontsluit je die en laat je de wereld zien wat je in huis hebt? Het CBS heeft daar veel ervaring mee. Sinds 2014 heeft het besloten zijn deuren wagenwijd open te zetten en zijn schatten met de wereld te delen.

Henriette de Jong - de Heer, communicatieadviseur bij het CBS heeft een helder advies aan alle communicatieprofessionals bij het rijk: “Ga op zoek naar je eigen schat en breng het naar buiten op het moment dat het aansluit bij de actualiteit."

Met de komst van een nieuwe directeur besloot het CBS zijn schatten niet langer verborgen te houden, maar de wereld in te sturen. Iedereen moest er gebruik van kunnen maken. Daar was wel een cultuuromslag voor nodig.

Hoe heeft de organisatie dat aangepakt? Henriette de Jong- de Heer over de belangrijkste stappen:

Op die manier delen wij onze data en laten we dagelijks zien wat er feitelijk gebeurt in Nederland. Zelf ook aan de slag? De Jong: “Onderzoek dan met elkaar wat de schat van jouw organisatie is en hoe je die naar buiten wilt brengen.”

geef-je-prijs.png
foto1.jpg

Gea Wolfslag, Communicatiepool Rijksoverheid (momenteel werkzaam bij ministerie voor Infrastructuur en Milieu)

‘Het draagt bij aan je propositie’

“Als communicatieprofessionals kunnen wij veel meer gebruik maken van data. Puur voor de ondersteuning van ons verhaal. Het gebeurt wel. Zo werken we bij I&M ook met open data, maar het is vaak één grote bulk, een emmer vol niet geselecteerde gegevens. Maak dus je doelgroep specifiek en maak op basis daarvan een selectie. Daarnaast moeten we als overheid niet bang zijn om feiten en cijfers te duiden. Vaak vragen mijn collega’s: ‘Gaan wij daar wel over?’ Mijn antwoord is altijd ‘ja’. Het draagt toch bij aan je eigen propositie.”

foto23.jpg

Daan Bakx, ministerie van OCW

‘Nuttig cijfers aan elkaar te koppelen’

“Het CBS stuurt informatie de wereld in, maar duidt deze niet. Het is een heldere keuze dat zij een neutrale boodschapper wil zijn, maar je hebt er als organisatie toch baat bij dat jouw informatie op een juiste manier wordt vertaald in bijvoorbeeld de media. Ingewikkeld, lijkt mij. Dat gezegd hebbende, vind ik het zeker nuttig hoe je cijfers aan elkaar kunt koppelen en daarmee tot diepere inzichten kunt komen. Mijn directeur heeft al een afspraak met iemand van het CBS gemaakt, zag ik.”

prijswinaars.png


UWV: leveren wat je belooft

Hoe helpt monitoring je eigen doelstellingen te halen? En welk effect kan dit hebben op je reputatie? Thomas Berghuijs en Remco Icke van het UWV over reputatiemanagement en accountability.

Prijs je Rijk | Academie voor Overheidscommunicatie | 1 december 2016