GA TERUG

Een werkdag op de Helpdesk

Priscilla Sommer en Nimet Daskapan bemensen samen de helpdesk van Den Haag Werkt. Zij beantwoorden alle mogelijke vragen van werkgevers. Lukt dat niet, dan zetten ze de vraag door naar de juiste persoon. Iedereen krijgt binnen 48 uur een antwoord. Het duo is een belangrijke schakel binnen onze organisatie.

Wat voor vragen komen er zoal bij jullie binnen?

Nimet: “Van alles. Werkgevers bellen omdat ze personeel zoeken, of bijvoorbeeld omdat ze een vraag hebben over een subsidie. Dat soort vragen beantwoorden we doorgaans zelf. Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat ze een kandidaat hebben gezien op het HalloWerk platform en die vervolgens niet kunnen bereiken. Dat zetten wij dan uit bij de accountmanager die in contact staat met de kandidaat.”

Priscilla: “Of het contact met de werknemer verloopt niet soepel. Ook dat zetten we door naar de accountmanager, die de begeleiding na plaatsing verzorgt. Er wordt gebeld over lopende aanvragen, trajecten, werkplekken en het uitbesteden van werk. Of bijvoorbeeld met de vraag bij welke instantie een zieke werknemer gemeld moet worden. Als dat mogelijk is, beantwoorden we de vragen zelf. Vragen rond een lopende aanvraag of traject kanaliseren we en zetten we door naar de betreffende afdeling of de accountmanager.”

Krijgen jullie ook hele dringende vragen? Waar spoed bij nodig is?

Priscilla: “Pas nog belde een werkgever met het verhaal dat hij geen loonkostensubsidie voor zijn werknemer had ontvangen. Hij was daar zo boos over dat hij dreigde om de medewerker te ontslaan. Omdat dit bij hem zo hoog zat, en om het ontslag te voorkomen, ben ik direct gaan schakelen met de subsidiemedewerker. We hebben dit snel op kunnen lossen. De werkgever reageerde hartstikke blij toen ik terugbelde. Daar doen we het voor. Je investeert dan in een duurzame relatie met de werkgever, én in de baan van de kandidaat.”

Nimet: “Of die werkgever die op vrijdagmiddag belde dat hij maandag iemand nodig had. Of wij iemand wisten, en of de subsidie dan met terugwerkende kracht kon worden uitgekeerd. Zo’n vraag zetten we dan als spoedmelding door binnen de organisatie. De werkgever kan dan verder gaan met zijn intenties om de kandidaat aan te nemen. Wij zorgen voor snel antwoord. Doen we dat niet, dan slaan we de plank mis voor de kandidaat. En dat zou erg jammer zijn.”

Hoeveel vragen krijgen jullie eigenlijk?

Nimet: “Zo’n vijftien tot twintig per dag. Via telefoon of email. En we staan mensen te woord die ons bellen omdat het nummer op de website staat. Als dit geen werkgevers zijn, dan sturen we door naar het juiste loket binnen de organisatie.”

Priscilla: “En we ondersteunen de administratieve afdeling als dat nodig is. Bijvoorbeeld door reminders te sturen naar werkgevers betreffende documenten die we nodig hebben voor een aanvraag. Dat noemen we indirecte dienstverlening.”

Jullie klinken enthousiast. Is het leuk werk?

Priscilla: “Het is erg leuk. Het is mooi dat je zowel de werkgever als de kandidaten helpt. Onze primaire focus is de werkgever, maar uiteindelijk doen we het ook voor de kandidaat. Ik vind die combinatie een mooie uitdaging.“

Nimet: “Toen ik hier binnenkwam was dit werk nieuw voor mij. Ik kwam er steeds meer achter hoe breed het werk eigenlijk is. En dat maakt het nog leuker. Je raakt overal echt bij betrokken. We zijn met veel onderwerpen tegelijk bezig en hebben contact met veel afdelingen.”

GA TERUG