Meer online dienstverlening en slimmer samenwerken: dat is nodig om goed uit de gevolgen van de coronacrisis te komen, stelt Marieke Stam, directeur van Den Haag Werkt. “Want we willen iedereen die werkzoekend is verder helpen.”
“Het water staat veel ondernemers aan de lippen. Vooral de horeca en de retail, sectoren waarin we altijd veel kandidaten plaatsten, staan onder druk. We blijven in contact met deze ondernemers en ondersteunen hen zoveel mogelijk. Ook denken we met hen mee over de toekomst en wijzen hen de weg naar de verschillende regelingen die er zijn. Tegelijkertijd is er een grote toename van werkzoekenden die door de pandemie op straat zijn komen te staan. Ook hén willen we helpen. Zonder dat dit ten koste gaat van werkzoekenden.”
“Om dat te kunnen doen, zetten wij sterk in op online dienstverlening. Onze professionals kunnen kandidaten goed begeleiden als zij zien hoe iemand zich op de werkvloer beweegt. Dan kunnen zij bovendien een praatje met de werkgever maken en vragen hoe het gaat. Dat moet nu allemaal op afstand. Onze online dienstverlening heeft een grote vlucht genomen, omdat we kandidaten en werkgevers niet meer live kunnen ontmoeten. We bieden onze kandidaten digitale taaltrainingen aan en hebben sollicitatiemodules ontwikkeld die laagdrempelig via Instagram beschikbaar zijn. Ook werken we aan specifieke trainingen voor werknemers. En we zien: digitalisering biedt gelukkig ook veel mogelijkheden.”
“Om de ontzettend grote opgave waar we voor staan het hoofd te bieden, zoeken we daarnaast nog meer de samenwerking met elkaar. Zo proberen we met uitzendbureaus mensen, die door de pandemie werkeloos zijn geworden, aan een baan te helpen. Door dat op een slimme manier te doen, kunnen wij onze capaciteit blijven benutten om mensen met een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt te helpen. Zo profiteren we van elkaar en doen we allebei waar we goed in zijn. Bovenal wordt zo voorkomen dat onze kandidaten die langdurig werkeloos zijn, achterin de rij komen te staan.”
“Ook met het UWV denken we na over slimmere en efficiëntere vormen van samenwerking. Een hoge prioriteit heeft het bieden van brede dienstverlening aan werkzoekenden waarbij niet bepalend is in welke regeling je zit (ww of bijstand), maar wat er nodig is om weer aan de slag te komen. We zouden de gelegenheid moeten grijpen om één plek te creëren waar iedereen die ontslagen is, of dreigt te worden, zich kan melden. Om daar vervolgens ook daadwerkelijk verder geholpen te worden. Goedbeschouwd is het van de zotte dat mensen, afhankelijk van het stempel dat ze hebben gekregen, al dan niet terecht kunnen bij een bepaalde dienstverlening. We willen iedereen die werkzoekend is verder helpen. Of dat nu met omscholing, bijscholing, taalontwikkeling of een pakket op maat is, het loket moet voor alle werkzoekenden toegankelijk zijn. Niet het systeem moet leidend zijn, maar de kwaliteit van dienstverlening.”
“Ook voor werkgevers is het belangrijk dat er één plek is waar ze hun vragen kunnen stellen. Werkgevers willen vaak wel, maar weten de weg niet altijd te vinden en zij weten ook niet altijd wat Den Haag Werkt hen te bieden heeft. We hebben de kennis en expertise in huis als het gaat om begeleiding in inclusief werkgeverschap, bijvoorbeeld door inzet van jobcoaches, loonkostensubsidie. Dat gaan we nog duidelijker communiceren. En hoe eerder wij bij werkgevers aan tafel komen, hoe eerder wij kunnen meedenken en ondersteunen. Daar helpen we werkgevers, en uiteindelijk ook onze kandidaten mee.”