Elena Garcia Romero is accountmanager op de afdeling zorg, welzijn en facilitair. Zij helpt kandidaten én ondernemers op weg. Een inkijkje in hoe zij dat doet.
“Veel bedrijven willen sociaal ondernemen, maar niet alle ondernemers weten hoe ze dat moeten aanpakken. Vaak vinden ze de doelgroep eng. Of hebben ze vooroordelen. Dan wijs ik ze op de kansen die ik zie. Ik ben ervan overtuigd dat veel bedrijven een sociaal hart hebben. Maar niet iedere ondernemer weet daar vorm aan te geven. Daar ben ik voor.”
“Werkgevers kunnen contact met ons opnemen als ze interesse hebben in een samenwerking, bijvoorbeeld omdat ze op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. Ik ga dan met ze in gesprek om in beeld te krijgen wat voor kandidaten iemand zoekt. Op basis daarvan maken we een vacature die we in HalloWerk zetten. Werkgevers kunnen in dit matchingssysteem ook zelf op zoek gaan naar een werknemer. Wij ontzorgen de bedrijven in hun zoektocht naar de ideale werknemer. Ik doe veel voorwerk om te zorgen dat de kandidaat een goede is. De ondernemer kan ervan uitgaan dat de personen die ik voordraag stabiel en gemotiveerd zijn, dat ze aan de eisen voldoen en dat zij een VOG hebben.”
“Voorafgaande aan een gesprek, onderzoek ik het bedrijf. Ik wil weten wat voor diensten het levert en of wij kandidaten hebben die daarbij passen. Met de werkgever kijk ik naar wat haalbaar is. Ik help ze op korte termijn met hun personeelsvraagstuk, maar ik kijk ook verder vooruit. Een bedrijf dat met mij samenwerkt krijgt er dus een sparringpartner bij. Op welke manier denkt de ondernemer de groei van zijn bedrijf te realiseren? Samen kijken we of we kandidaten kunnen opleiden naar het werk dat zij nodig hebben om die groei te realiseren.”
“Het begint met wederzijds vertrouwen. Bedrijven weten dat ik open en eerlijk ben. Dan kun je van beide kanten risico’s nemen. Soms voldoet een kandidaat bijvoorbeeld niet aan alle eisen, maar als er een klik is zijn werkgevers vaak bereid om verder te denken. En vaak leidt dat dan alsnog tot een duurzame plaatsing. Door de relatie die ik met werkgevers opbouw kan ik vaak steeds meer mogelijkheden voor kandidaten creëren.”
“Elke maandag bespreken we lopende projecten, opleidingstrajecten en vacatures met elkaar. Ook de vragen van collega’s van andere sectoren en van bedrijven komen dan aan bod. Door te weten wat we in huis hebben en welke projecten er zijn, versterken wij elkaar en kunnen we zowel onze kandidaten als ondernemers beter helpen. Dat kan in de vorm van een arbeidsplaatsing zijn, maar ook in de vorm van het aanbieden van een traject.”
“Om duurzame plaatsing. Wij zijn geen uitzendbureau. Zo kijk ik niet alleen naar het cv, maar naar het totaalbeeld van een kandidaat. Op dezelfde manier kijk ik niet alleen naar de wensenlijst maar naar het totaalbeeld van een bedrijf. Ik doe dossieronderzoek, kijk naar de opleiding en het arbeidsverleden van de kandidaat. Als iemand bij mij op gesprek komt gaan we kijken wie hij is. Naar wat hij zoekt en de haalbaarheid daarvan. Zijn motivatie. We kijken naar ambities en talenten. Is een aanvullende scholing een optie? Hoe zit het met de kinderopvang? Alleen samen kunnen we inschatten wat iemand nodig heeft om een volgende stap te maken naar duurzaam werk.”
“Klopt. Als casemanagers een werkzoekende bij ons aanmelden, heeft deze werkzoekende al aangegeven in de zorg te willen werken. Ik stel hem pas voor aan een werkgever als ik zeker weet dat hij gemotiveerd is en affiniteit heeft met de zorg. Sommige kandidaten willen heel graag, maar blijken niet geschikt. Bijvoorbeeld omdat ze andere verwachtingen hebben of met lichamelijke beperkingen te maken hebben. Is dat het geval, dan gaan we samen op zoek naar een alternatief. Die kan bijvoorbeeld in een andere sector liggen. Dan kijkt mijn collega van de betreffende sector mee.”
Meer weten?
Wilt u in contact komen met een van onze accountmanagers? Bel (070) 752 77 50 of mail naar denhaagwerkt@denhaag.nl. Of kijk voor meer informatie op de website van Den Haag Werkt.