Eline Dijkstra-Schouwenaar
Nationale-Nederlanden biedt werkervaringsplaatsen aan jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Niet toevallig, stelt programmamanager Eline Dijkstra-Schouwenaar. “Wij hebben immers een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bovendien levert deze samenwerking ons ook voordelen op.”
Op dit moment werken drie jongeren aan de website en blogs voor de verzekeringsmaatschappij. De jongeren maken onderdeel uit van The Young Digitals. Dit is een sociale onderneming waar jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt na (gratis) opleiding relevante werkervaring opdoen op het gebied van online marketing. Dit jong talent wordt via The Young Digitals als het ware aan Nationale-Nederlanden ‘uitgeleend’, om zo aan het vak te snuffelen.
Dat Nationale-Nederlanden jongeren deze kans biedt, is niet toevallig. “Bij de ontwikkeling van onze producten en diensten streven we altijd naar positieve effecten voor mens, milieu en de samenleving”, aldus Eline. “Wij hebben immers een maatschappelijke functie. En dus houden we ook rekening met factoren zoals diversiteit en inclusie: hoe kunnen we daar iets in betekenen?”
Het bieden van werkervaringsplaatsen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is daar een concrete uitwerking van. Eline: “Voor deze jongeren is het superleuk en leerzaam om veel van ons bedrijf te zien. Op deze manier kan dat. Hoe mooi is het als wij hen zo kunnen helpen om een volgende stap in hun carrière te zetten?”
Maar ook Nationale-Nederlanden profiteert. Eline: “De praktijk laat namelijk zien dat deze jongeren gewoon heel goed werk afleveren. Zij brengen vaak nieuwe en frisse ideeën in, van een ander kaliber dan onze reguliere freelancers. Ze doen onderzoeken naar zoekwoorden. Ze zijn jong en hebben een eigen kijk op de online wereld. Ze weten waar hun leeftijdsgenoten zich mee bezighouden.”
Covid-19 heeft ertoe geleid dat er helaas veel op afstand moet worden gewerkt. “We hebben daardoor nog wat meer tijd nodig om echt naar elkaar toe te groeien”, stelt Eline. “Maar dat komt vast goed. De projectmanager van The Young Digitals ondersteunt zowel de jongeren als ons om dat zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we daar nog mooie stappen in gaan zetten.”
Reinder Douma, programmamanager Sociaal ondernemen gemeente Den Haag:
“Inkopen bij sociaal ondernemers, zoals Nationale-Nederlanden doet, is inkopen met impact. Door (indirect) werk- of opleidingskansen te bieden kan ieder bedrijf, van corporate tot aan het mkb, bijdragen aan een socialer en financieel gezonder Den Haag.” Dat stelt Reinder Douma, programmamanager Sociaal ondernemen bij de gemeente Den Haag.
Den Haag heeft een groot aantal sociaal ondernemers die verschillende producten en diensten aanbieden, onder andere in food, schoonmaak, communicatie en de ICT. Het zijn bedrijven die verder kijken dan louter winst maken, zij willen maatschappelijk verschil maken. Bijvoorbeeld door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen.
Er komen in Den Haag steeds meer van deze ondernemers bij. Belangrijk, want sociaal ondernemers zijn hard nodig om de arbeidsmarkt inclusiever te maken.
Veel bedrijven in Den Haag zijn al maatschappelijk bezig op het gebied van duurzaamheid en milieu, constateert Reinder. “Maar de stap naar een inclusievere arbeidsmarkt is soms een lastige. Door sociaal in te kopen bij een sociaal ondernemer is het mogelijk een volgende mooie stap te zetten. Wij helpen daar uiteraard graag bij.”
Kijk hier voor een overzicht van sociale ondernemingen in de regio. (We voeren regelmatig updates door)
Neem contact op met Social Club Den Haag als u meer wilt weten over (werken met) sociale ondernemers in de stad.