Methodische Kandidaat Ontwikkeling (MKO): dat is hoe Den Haag Werkt werkzoekenden succesvol en duurzaam aan werk helpt. Met vertrouwen in eigen kunnen en de juiste motivatie als belangrijke succesfactoren.
Volgens Ilse Menkhorst, domeinmanager Instroom en Arbeidsontwikkeling bij Den Haag Werkt, zijn vaardigheden niet langer zaligmakend. “Immers: vaardigheden kun je aanleren. Ook in een later stadium, op de werkvloer. Veel belangrijker is dat iemand vertrouwen in eigen kunnen heeft en over de juiste motivatie beschikt.”
Daarmee pakt zij de kern van Methodische Kandidaat Ontwikkeling. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde methode die Den Haag Werkt gebruikt. Ilse: “Het eerste wat we doen is oprecht contact maken met een kandidaat. Op basis van iemands motivatie schetsen we samen een haalbaar perspectief: hoe wil die persoon zich ontwikkelen? Welke doelen wil hij bereiken? Daar maken we dan ook een plan van aanpak bij. Via coaching proberen we iemand vervolgens stapje voor stapje verder op weg te helpen.”
Belangrijk in dat proces is de haalbaarheid van de te nemen stappen, stelt Ilse. “Dat zorgt immers voor succeservaringen, dat iemand meer geloof in eigen kunnen krijgt. Als je ziet dat iets lukt neemt je motivatie toe en ben je bereid volgende stappen te nemen.”
Om een kandidaat aan het werk te helpen zijn echter twee partijen nodig: de werkzoekende én een werkgever die iemand ook echt een kans wil geven. Den Haag Werkt ondersteunt werkgevers die daartoe bereid zijn, op allerlei manieren. Ilse: “Zo maken we samen met werkgevers werkontwikkeltrajecten, waarin we vastleggen wat kandidaten moeten kennen en kunnen. Vervolgens ondersteunen we kandidaten op de werkvloer via kortlopende trajecten. En we denken mee over hoe bedrijfsprocessen misschien anders kunnen worden ingericht. En of er wellicht meer verschillende soorten functies voor werknemers te bedenken zijn.”
Uiteindelijke doel van alle inzet is de zelfredzaamheid van kandidaten zo groot mogelijk te maken, en daarmee langdurige plaatsing te garanderen. Tot tevredenheid van zowel de kandidaat zelf als de werkgever. Ilse: “Onze ervaring is: verder kijken dan een cv loont. Als de motivatie maar goed is en de wil aanwezig om er samen iets van te maken. Dan volgt al het andere vaak vanzelf.”
Hoe help je iemand aan het werk die de taal niet goed spreekt en niet met computers kan werken? Die bovendien kampt met problemen in de privésfeer en last heeft van haar gezondheid? “De oplossing zat ‘m in haar sterke motivatie om aan het werk te gaan. En er was een werkgever die haar een kans wilde geven”, aldus Monica Soares, casemanager Arbeidsontwikkeling.
De uitgangssituatie was best ingewikkeld. De kandidaat in kwestie die voor Monica verscheen sprak nauwelijks Nederlands en had tot dan alleen wat schoonmaakwerk gedaan. Ze was ongelukkig in haar persoonlijke leefsituatie en had bovendien tal van lichamelijke klachten.
Monica hoorde haar verhaal aan en samen stelden zij een Persoonlijk Ontwikkel Plan en een nette cv op. Met als eerste doel te gaan werken aan haar taalvaardigheid. Monica: “Maar dat bleek niet zo eenvoudig. Gezien Covid-19 was de Intensieve Taal Training namelijk online, en de persoon in kwestie was daarvoor simpelweg niet computervaardig genoeg.”
Alle sporen liepen dood. Ook een baan via STiP zat er namelijk niet in; daar mankeerde zij fysiek te veel voor. Tot overmaat van ramp kwam ook de ingezette GGD-keuring niet van de grond, vanwege een enorme wachtlijst door Covid-19. Monica: “Ik heb het even laten rusten.”
Achteraf bleek dat een gouden keuze. Monica: “Na een tijdje kwam ze ontspannen terug, keek veel positiever naar de toekomst en had een enorme motivatie om aan de slag te gaan. Haar hele uitstraling was anders. We hebben toen meteen een profiel van haar aangemaakt op HalloWerk, en vervolgens achtte ik de tijd rijp om voor haar te gaan lobbyen. Iemand die zo graag wil werken, daar moest toch iets voor te bedenken zijn?”
Taal bleef echter een struikelblok. Monica: “Ook in de schoonmaakbranche is dat een vrij harde voorwaarde. Dus liepen we nog steeds vast.”
Het balletje ging rollen toen zij haar casus besprak met de accountmanager die over de banenafspraak gaat. Monica: “Ook hij zag onmiddellijk de potentie van deze kandidaat en besloot haar als kandidaat voor te dragen aan een werkgever. Daar kreeg ze eerst een proefplaatsing, gevolgd door een contract van 32 uur.”
Missie geslaagd dus. En wat was uiteindelijk doorslaggevend? Monica: “Taal was weliswaar een groot struikelblok, maar andere factoren bleken belangrijker: haar motivatie, een goed opgesteld cv, het profiel op HalloWerk én haar vertrouwen in eigen kunnen. Die wogen bij elkaar zwaarder dan de belemmeringen. Aan al deze factoren is gewerkt. Ik zag de potentie en wist dat het zou moeten lukken, en mijn collega van de banenafspraak zag dat ook. En ook heel belangrijk: er was een werkgever bereid haar een kans te geven.”
Dat brengt haar ten slotte tot een oproep aan ondernemers in de regio: “Geef mensen een kans, ook als ze niet helemaal aan jouw eisen voldoen. Toon je sociale hart. Ga dat gesprek met een kandidaat aan, al is het maar een half uur. Je weet nooit wat dat oplevert.”
Vaak is het een heuse puzzel om iemand aan het werk te helpen, maar heel soms is een goed getimed duwtje in de rug al voldoende. Zoals bij de 52-jarige Imro.
Door tal van ongelukkige omstandigheden kwam Imro in een diep dal terecht. Via Den Haag Werkt kon hij tijdelijk en met behoud van uitkering aan de slag bij DHL. Om zo de impasse te doorbreken en de weg omhoog weer te vinden.
Imro: “Het kon op dat moment alle kanten op met mij. Ook de verkeerde kant. Maar de medewerkers bij Den Haag Werkt gaven mij de juiste steun en vertrouwen. Om de weg weer omhoog te vinden, zodat ik in staat was het tij te keren. Dat ik van niets iets zou kunnen maken. Zij gaven mij precies wat ik nodig had: rust, steun en vertrouwen. Voor mij was dat heel belangrijk.”
Inmiddels heeft hij zijn leven weer aardig op de rit. Hij heeft zelf een andere baan gevonden en is dankbaar dat hij bij Den Haag Werkt op het juiste moment precies datgene kreeg wat hij nodig had. “Ze hebben me net de juiste stap en aansturing gegeven om in de goede richting verder te kunnen gaan. Eerst in de vorm van een luisterend oor. Daarna door mij te steunen en mij vertrouwen te geven: ‘Je kunt het’. Ik voelde me daardoor echt gezien, en dat gaf me uiteindelijk de rust om de knop om te zetten. Zonder hen had het misschien wel heel anders kunnen aflopen.”