header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
2
SCROLL NAAR BENEDEN
A
A
A

"Krapte op de arbeidsmarkt? Ja, daar hebben we allemaal last van. Maar er is ook nog een groot onbenut arbeidspotentieel. Als we die mensen een kans geven, valt het met die krapte best mee", betoogt Remco Herfst, manager regionale samenwerking van de arbeidsmarktregio Haaglanden.

“Laat ik meteen maar duidelijk zijn: de bakken met eenvoudig te plaatsen werkzoekenden zijn zo goed als leeg. Daarmee bedoel ik werklozen die vrij gemakkelijk en zelfstandig hun weg op de arbeidsmarkt kunnen vervolgen. Maar dat wil niet zeggen dat er nu helemaal niemand meer beschikbaar is. Alleen zijn dat doorgaans mensen die te maken hebben met problemen als psychische of fysieke klachten, schulden of een arbeidsbeperking. Of mensen die de handen vol hebben aan de zorg voor een ander. Zij zijn niet in staat om van de ene op de andere dag aan de slag te gaan.

Daarnaast zijn er ook veel inwoners van de stad die helemaal geen uitkering van de gemeente ontvangen. Bijvoorbeeld omdat ze een partner hebben die geld verdient, of omdat zij zich om een andere reden nooit als ‘werkzoekend’ bij de gemeente hebben gemeld. Zij zijn prima in staat aan het werk te gaan, maar we hebben ze eenvoudigweg niet in beeld.

Twee groepen van onbenut arbeidspotentieel. En dat is zonde. Want juist in tijden van krapte hebben we iedereen nodig. En werkgevers kunnen prima putten uit deze vijver, in hun zoektocht naar nieuwe medewerkers. Bijvoorbeeld door hun werkprocessen eens goed tegen het licht te houden. Kan ik mijn productie misschien net iets anders organiseren, zodat ik iemand van dat onbenutte arbeidspotentieel een kans kan geven? Dan heb ik mijn personeelsprobleem opgelost en maken we samen de arbeidsmarkt een stukje inclusiever.

Laat ik een voorbeeld geven. Op het ministerie van Economische Zaken en Klimaat was het tot voor kort de gewoonte dat ambtenaren steeds helemaal naar de lobby kwamen om hun bezoek op te halen en weg te brengen. Soms waren zij dan zomaar twee keer tien minuten onderweg. Dat kan slimmer, was de gedachte. En dus zijn er enige tijd geleden drie nieuwe medewerkers aangenomen die vallen onder de Banenafspraak. In dit akkoord is er afgesproken de komende jaren stapsgewijs (uiterlijk tot 2026) 125.000 banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. De drie medewerkers brengen bezoek naar de juiste ambtenaren in het pand en halen dat bezoek ook weer op. Functiecreatie noemen we dat. Ofwel: we creëren een nieuwe functie door net even anders naar alle te verrichten werkzaamheden in een bedrijf te kijken. Dat is best lastig, vooral als je er zelf middenin zit. Een externe blik kan daarbij helpen. Die externe blik gaan we nu leveren! In de vorm van experts die met ondernemingen kunnen meedenken.

‘Dichterbij dan je denkt’; dat is een landelijke campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Met als doel het eerdergenoemde onbenutte arbeidspotentieel tot deelname aan de arbeidsmarkt te bewegen. Met het geld dat daarbij hoort, gaan wij mensen die nu nog niet deelnemen aan het arbeidsproces verleiden alsnog aan de slag te gaan. Maar ook gaan we experts inzetten die werkgevers kunnen helpen met functiecreatie.

Dat vereist allereerst van werkgevers dat zij anders gaan nadenken over hun vacatures, en minder vasthouden aan functies. Wat is het werk dat in mijn onderneming verricht moet worden? Dan blijkt al snel dat dit op veel manieren gedaan kan worden. En natuurlijk kan het dan zo zijn dat iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt net iets meer begeleiding nodig heeft. Maar in dat geval staan gemeenten en UWV in de startblokken. Daar zijn wij namelijk van. Dus ik zou willen zeggen tegen werkgevers in onze stad en regio: aarzel niet en maak daar gebruik van. Wie weet lost u zo toch maar mooi uw personeelsproblemen op.”

Remco Herfst, manager regionale samenwerking van de arbeidsmarktregio Haaglanden

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
3
SCROLL NAAR BENEDEN
A
A
A

Thelma van Petersen is sinds 1 augustus de nieuwe directeur van Den Haag Werkt. Een functie waarvoor zij een bewuste keuze heeft gemaakt. “Ik heb veel zin in de samenwerking met werkgevers en partners. Die samenwerking hebben we nodig om zoveel mogelijk mensen in de stad te ondersteunen in hun ontwikkeling naar werk.”

De afgelopen vijf jaar was Thelma directeur Sociaal Domein in Gouda. “Daar was ik verantwoordelijk voor het hele sociale veld, een brede portefeuille dus. En nu dus ‘alleen’ voor werk. Maar dan in een stad die veel groter is dan Gouda. Het bijzondere is dat werk ontzettend belangrijk is in het leven van mensen. Het is bijna altijd een deel van de oplossing. Daarom vind ik Den Haag Werkt zo’n mooie organisatie om voor te werken.”

De afgelopen maanden heeft Thelma onder andere gebruikt om Den Haag Werkt te leren kennen. Dat deed zij door zoveel mogelijk afdelingen te bezoeken. Daar ging zij niet alleen in gesprek. Waar dat kon, hielp zij ook een handje mee. “Ik heb bijvoorbeeld potjes gevuld met maanzaad. Steeds 100 gram afwegen, secuur werk dus. Dit gebeurt in een van onze Inpakhallen. Hier leren medewerkers ook om op tijd te komen en samen te werken. Een aantal van hen gaat na een tijdje werken op locatie, bij een externe werkgever. Een mooie stap in hun ontwikkeling. En een mooi voorbeeld van hoe Den Haag Werkt en werkgevers samen het verschil kunnen maken.”

Slim samenwerken

Als directeur van Den Haag Werkt hoopt Thelma de komende tijd getuige te mogen zijn van nieuwe slimme samenwerkingsverbanden. “Door in de regio steeds meer samen te werken, kunnen we zoveel mogelijk mensen ondersteunen in hun zoektocht naar passend werk. En de arbeidsmarkt zo inclusief mogelijk maken. Op die manier kunnen we werkgevers ondersteunen bij het invullen van hun personele problemen. Maar ze kunnen ook werk aan ons uitbesteden, zoals het verpakken van food of het stofferen van meubilair. Ook hebben we veel kennis in huis om ondernemers te helpen functies zo aan te passen dat ze geschikt worden voor mensen met een beperking.”

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat werkgevers best tevreden zijn over de dienstverlening van Den Haag Werkt. “Daar zijn we natuurlijk heel blij mee”, zegt Thelma. “Maar tegelijkertijd gaan we verder met het verbeteren ervan. Daarvoor is het belangrijk dat werkgevers ons blijven vertellen wat zij nodig hebben. Het gesprek hierover zullen wij dus ook in de toekomst graag aangaan.”

Betrouwbaar en betrokken

Ondertussen gaat Den Haag Werkt onder leiding van Thelma door met de dienstverlening zoals werkgevers dat gewend zijn: met één contactpersoon bij wie zij terecht kunnen met al hun vragen. En natuurlijk kunnen werkgevers ook bij Den Haag Werkt terecht als zij op zoek zijn naar personeel. “In deze tijd is dat niet altijd makkelijk”, stelt Thelma. “Maar bij Den Haag Werkt werken bevlogen medewerkers die kunnen ondersteunen in elke zoektocht naar geschikte kandidaten. Of naar kandidaten die we samen met werkgevers kunnen ontwikkelen tot het gewenste niveau.”

Daarnaast blijft Den Haag Werkt werkgevers regelmatig informeren over regelingen die belangrijk voor hen zijn en over relevante ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Thelma: “Ook blijven collega’s van de helpdesk uiteraard dagelijks bereikbaar voor het beantwoorden van alle vragen. Dit is een van de manieren waarop we laten zien dat we betrouwbaar en betrokken zijn.”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
4
SCROLL NAAR BENEDEN
A
A
A

Den Haag Werkt begeleidt mensen met een kwetsbare arbeidspositie naar een reguliere baan. Bijvoorbeeld via Werken op Locatie (WOL). Bij een extern bedrijf zetten kandidaten onder begeleiding van teammanager Robin Hiemstra van Den Haag Werkt hun eerste stapjes naar ‘buiten’. Assemblagebedrijf Nedcargo in Waddinxveen is een van de bedrijven waar dat gebeurt. Zes kandidaten vertellen hoe dat bevalt.


Vincent, 23 jaar

‘Voor nu is dit een prima plek’

“Hoe lang ik hier werk weet ik niet precies. Het voelt als een jaar. Vier dagen per week, acht uur per dag. Het is niet mijn droombaan, maar ik ben er zeker blij mee. Mijn collega’s zijn erg gezellig. We praten veel met elkaar. Omdat ik een soort van autisme heb, hoor ik wel alle geluiden om me heen. Die kan ik niet wegfilteren. Dat is vermoeiend, maar ik ben eraan gewend geraakt. De teamleiders hier houden rekening met me. Soms lopen ze even naar me toe en maken een praatje. Over hoe het gaat en zo. Het leukst vind ik het om dingen in elkaar te zetten. Stoelen, elektronica, dat soort dingen. Misschien komt het daar nog een keer van. Maar het verzegelen van flessen is ook leuk. Voor nu is dit een prima plek.”


Johan, 58 jaar

‘Ik heb het echt naar mijn zin’

“Ik ben veertig jaar in dienst van Den Haag Werkt. Ik begon met keramiek. Later ging ik buiten het gebouw werken; ik zat in het groen, de kassen, de schoonmaak, kamerplanten en de stoffeerderij. Hier ben ik bij de thee terecht gekomen. Ik sta aan de lopende band. Bandwerk trekt mij aan. Ik heb het echt heel erg naar mijn zin. In het begin was het wel wennen. Ik had een film van het bedrijf gezien, maar in het echt is het toch anders. Dan kom je tussen mensen terecht. En dat is een uitdaging. En het is groot joh! Ik ben blij dat ik werk heb. Dit is een mooi bedrijf. Ik kom uit de sociale werkvoorziening. Dat weten ze. Ik heb mijn eigen tempo. Het is goed dat dit soort bedrijven mensen zoals ik aannemen en me nemen zoals ik ben.”


Jeremy, 37 jaar

‘Belangrijk om bezig te zijn’

“Ik werk hier nu een half jaar. Bij de koffie, bij de thee, of op de snoepafdeling. Ik vind het vooral belangrijk om lekker bezig te zijn. En dat ik mensen om me heen heb. En de huur moet natuurlijk betaald worden. Later hoop ik in mijn werk iets met muziek of met sport te gaan doen. Dat vind ik het allerleukst. Ik werk nu 14 jaar voor Den Haag Werkt. Ik had mijn school niet afgemaakt, kreeg een uitkering en moest solliciteren. Dat deed ik niet. Toen kwam ik bij UWV terecht. Via hen heb ik een tijdje in het groen gewerkt. Ik kwam erachter dat buiten werken niets voor mij is. Hier werk ik binnen. Dat vind ik prettiger. En hier is altijd wat te doen. Dat is fijn want ik houd niet van niets doen. Als ik hier niets doe ben ik liever thuis. Want thuis heb ik ook dingen te doen.”


Anand, 51 jaar

‘Lekker overzichtelijk’

“‘Probeer het’, zeiden ze bij Den Haag Werkt. Dat deed ik. En ik vond het leuk en ben hier gebleven. Hiervoor deed ik inpakwerk in Den Haag. Vorig jaar zomer ben ik hier begonnen. Ik heb een contract van 36 uur. Mooi hè? Ik vind het erg leuk om te stapelen. En ik doe graag één ding tegelijk. Dat kan hier. Lekker overzichtelijk. Eerst stapelde ik thee. Nu gin. Eerst de flessen in de dozen en dan de dozen op de pallet. Acht hoog. Ik heb hier hele aardige collega’s. Ik ken ze goed. In Den Haag was het ook mooi werk. Maar nu worden we met de bus opgehaald. Om acht uur. We beginnen hier om half negen. Tot half vier. En dan rijdt de bus weer terug naar Den Haag. Ik ben blij met mijn werk. Maar ik wil dit niet voor altijd. Ik wil doorgroeien.”


Berkay, 18 jaar

‘Ze wilden me graag houden’

“Ik werk hier iedere dinsdag. Dat doe ik sinds een paar maanden. De andere dagen werk ik in Den Haag. Daar pak ik verse groenten in, hier thee. En soms verzegel ik hier de flessen met gin. Het maakt mij niet veel uit of ik in Den Haag of hier werk. Ik vind het allebei wel leuk. Via Den Haag Werkt ben ik hier stage gaan lopen. Ik deed het Hofstede College, een praktijkschool. Ze wilden me graag houden. En dat vond ik goed. Den Haag Werkt doet het goed, ik ben blij dat ze mij aan die stage hebben geholpen. Nu heb ik werk.”


Pieter, 48 jaar

‘Eigenlijk ben ik geoloog’

“Ik heb veel respect voor mijn collega’s. Iedereen is anders hier. We nemen elkaar zoals we zijn. We delen niet alles, dat is niet nodig. Maar we zijn er wel voor elkaar. In 2011 vluchtte ik uit Irak. Ik werkte daar als geoloog voor een oliemaatschappij. Ik ben nu tien jaar in Nederland en werk vijf jaar voor Den Haag Werkt. Inpakwerk is iets anders dan werken als geoloog. Ik heb geprobeerd een baan te vinden waarin ik mijn ervaring kwijt kan. Maar dat is me nog niet gelukt. Op donderdagen werk ik niet, dan ga ik naar Nederlandse les. Het is goed om hier te werken. Voor mij is het belangrijk om afleiding te hebben en bezig te zijn. Maar het is wel gek, het is werk dat ik in Irak nooit gedaan zou hebben. Ik hou van werken. En daarom ben ik blij dat ik hier ben. Want ik moet door.”


Marjolein Scheuer, Domeinmanager Werk in Opdracht, Den Haag Werkt

‘Werken op Locatie maakt kandidaten trots’

“Werken op Locatie (WOL) is een belangrijke tussenstap, de stap van binnen naar buiten. Het is een ontwikkelprogramma. WOL helpt kandidaten om de belangrijke stap naar de werkvloer te maken. Onder begeleiding van hun teamleider en een voorwerker van Den Haag Werkt gaan ze op een externe locatie werken. Dat is reuze spannend. Omdat het dan voelt alsof je in dienst bent. Je maakt onderdeel uit van het bedrijf. En dat maakt mensen trots. We zien kandidaten enorm groeien als ze deze stap zetten. En dat is hartstikke gaaf. Ook zien we de groep WOL-ers binnen een bedrijf vaak groter worden, omdat werkgevers erg tevreden zijn. Wat het hen oplevert? Werknemers die voor hun opdrachtgever door het vuur gaan. Omdat ze zo trots zijn. Omdat ze het werk en de werkplek fantastisch vinden. Het is een win-win situatie. De kandidaten leren om stevig in de maatschappij te staan, de werkgever krijgt zeer loyale medewerkers.”

Wilt u meer weten over wat Den Haag Werkt kan beteken voor uw bedrijf? Neem contact op met onze Helpdesk Werkgevers: (070) 752 77 50 of denhaagwerkt@denhaag.nl

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
5
SCROLL NAAR BENEDEN
A
A
A

2TestIT is een bedrijf dat via STiP-banen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkkansen biedt. Een STiP-baan is een gesubsidieerde baan voor Hagenaars die al geruime tijd een bijstandsuitkering ontvangen. 2TestIT zet daarbij niet in op tijdelijke banen, maar biedt nieuwe medewerkers liefst een vast arbeidscontract aan. “Dat is inmiddels al vijftien keer gelukt”, becijfert ondernemer Paul van der Plasse.

2TestIT is een sociale onderneming en levert een bijdrage aan de banenafspraak. Werkgevers en de overheid moeten volgens deze afspraak tot 2026 in totaal 125.000 banen realiseren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Paul: “Wij proberen grote werkgevers te helpen bij het zo goed mogelijk invullen van deze regeling.”

Voor opdrachtgevers als ProRail, ministerie van Defensie en ANWB neemt 2TestIT hun deel van de banenafspraak als het ware over. “Via hen krijgen wij werk dat we laten doen door onze mensen. Wij ontwikkelen onze medewerkers naar een reguliere functie: door ze op te leiden, begeleiden en te coachen. Hierin maken wij geen onderscheid tussen mensen, maar gaan we uit van hun competenties.”

Testwerk

De opdrachtgevers van 2TestIT zijn in vrijwel alle gevallen grote IT suppliers. De werkzaamheden bestaan vaak uit het testen van software. Paul: “In veel gevallen wordt dit werk gedaan in lagelonenlanden. Maar dit werk is uitstekend geschikt voor onze medewerkers. Het wordt nu (deels) teruggebracht naar Nederland en ondergebracht bij ons.”

De STiP-regeling is voor de onderneming van Paul een ideale manier om aan geschikte medewerkers voor dat testwerk te komen. Paul: “Voordeel is dat ik een coachingsbudget voor deze medewerkers krijg en loonwaardecompensatie. Wij leiden vervolgens onze medewerkers op tot hoogwaardige softwaretesters. Daar hebben we vaak langere tijd voor nodig. Zo werken we graag met autodidacten en mensen die een vorm van autisme hebben. Maar het vergt vervolgens nog wel wat tijd om deze medewerkers op het juiste op niveau te krijgen. Het coachingsbudget dat bij STiP hoort kunnen wij daarbij goed gebruiken.”

Geoliede machine

Inmiddels weten zowel de contactpersonen van Den Haag Werkt als 2TestIT elkaar goed te vinden. Paul: “Wij hebben een profiel aangemaakt van het type medewerkers dat wij zoeken. Onze contactpersonen bij STiP gaan gericht voor ons op zoek en dragen geschikte kandidaten aan. Dat helpt ons enorm, want zonder hun hulp zouden wij nooit de kandidaten kunnen vinden. Maandelijks krijgen wij zeker één tot twee geschikte cv’s aangeboden. Bijna met al die kandidaten gaan wij vervolgens in gesprek. We kennen elkaar inmiddels zo goed dat dit een geoliede machine is.”

Wordt een kandidaat aangenomen, dan start de opleiding tot tester. Paul: “Bij de ene gaat dat sneller dat bij de andere. Maar na een half jaar tot een jaar zijn de meeste in staat om een redelijk deel van hun tijd nuttige werkzaamheden voor ons te doen. Voor dat deel dat medewerkers niet productief zijn ontvangen we loonwaardecompensatie. Wij leiden ze nadrukkelijk op om zo lang mogelijk bij ons te blijven.”

Natuurlijk is het niet allemaal hosanna. Werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kan ook wel eens ingewikkeld zijn. Paul: “Soms vraagt dat net iets meer begrip en geduld. Maar aan de andere kant beschikken ook deze mensen altijd over kwaliteiten. Dát zien, deze naar boven halen en verder ontwikkelen kan echt het verschil maken.”

Over STiP

Wat is een STiP-baan?

STiP is de afkorting van Sociaal Traject in Perspectief. Bij een STiP-baan doet iemand werk dat anders blijft liggen of onvoldoende gebeurt. Bijvoorbeeld omdat er geen geld voor is. U kunt denken aan extra hulp op scholen, sportvelden of in de zorg. Een STiP-baan is een gesubsidieerde baan voor inwoners van Den Haag die al geruime tijd een bijstandsuitkering ontvangen. We noemen dat ook wel additioneel werk. Er mag geen sprake zijn van verdringing van bestaand werk.

Wat kost een STiP-baan?

Voor een STiP-baan betaalt u uiteraard salaris: minimaal het minimumloon. Als tegemoetkoming in de kosten kunt u in aanmerking komen voor loonkostensubsidie en een STiP-subsidie voor de duur van de contractperiode. Voor marktsectoren bedraagt de STiP-subsidie € 6.000 per jaar, voor werkgevers in de semi-publieke sector € 10.000. Aan de hand van een loonwaardemeting wordt bepaald hoeveel loonkostensubsidie u voor uw werknemer ontvangt. Wordt uw medewerker ziek? Dan betaalt u vrijwel niets. De medewerker valt namelijk onder de no-riskpolis van UWV.

Krijgt mijn STiP-medewerker ook begeleiding?

Insteek van de regeling is dat een kandidaat zich via STiP ontwikkelt richting de reguliere arbeidsmarkt. Uiteindelijk is het de bedoeling om via zo’n tijdelijke baan door te groeien naar regulier betaald werk. Dat vergt dan wel enige begeleiding. U doet dat op de werkvloer. Den Haag Werkt begeleidt de medewerker voor zover dit u niet lukt, en zorgt samen met u voor opleiding en scholing.

Hoe lang duurt een STiP-baan?

Een STiP-medewerker treedt bij u in dienst voor minimaal 12 maanden, gedurende 32 uur per week (of meer). Daar kan nog een extra jaar bij komen, waarin de kandidaat toewerkt naar een functie om door te stromen.

Hoe kom ik in contact met STiP?

Via uw contactpersoon bij Den Haag Werkt kunt u een verkennend gesprek aanvragen. U kunt ook een mail sturen naar denhaagwerkt@denhaag.nl.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
6
SCROLL NAAR BENEDEN
A
A
A

Olena vluchtte in maart uit Oekraïne. Haar man vecht aan het front, haar zoon ligt gewond in het ziekenhuis en haar dochter verblijft in Duitsland. Ondanks alle onzekerheden wilde ze toch graag aan de slag. In Oekraïne werkte zij als onderwijsassistent. Hier werkt zij inmiddels voor de Haagse thuiszorgorganisatie Evita. Daar heeft zij zichtbaar plezier in. Nikki Goedemondt, HR-manager bij Evita, begeleidt haar. Arjan Hijdra, accountmanager Zorg en Welzijn bij Den Haag Werkt, zorgt voor de praktische ondersteuning.

Olena:

‘Werk is zó belangrijk’

“Ik ben de gemeente Den Haag en Evita zeer dankbaar. En niet alleen ik. Ook mijn Oekraïense vriendinnen die ik inmiddels heb leren kennen. We zijn zo goed op weg geholpen. Op iedere vraag kwam steeds een antwoord. En als er een probleem was, dan werd dat opgelost. Zonder dit werk had mijn leven er nu heel anders uit gezien. Ik begeleid en verzorg cliënten. En waar dat nodig is bied ik huishoudelijke ondersteuning. De cliënten zijn aardige mensen. Meestal zijn het ouderen of mensen met een lichamelijke beperking. Elke cliënt is anders. Achter elke deur zit een andere wereld. Ik vind het heerlijk om daar in te stappen. Evita gaf me een nieuw leven. Alle mensen die ons helpen, zowel bij de werkgever als bij de gemeente, steken er een stuk van hun ziel in. Dat voel ik. En dat is zo fijn. Niemand kan zich voorstellen hoeveel deze hulp voor ons betekent. En hoe belangrijk werk voor ons is.”


Arjan Hijdra, accountmanager Den Haag Werkt:

‘Trots op deze werkgever’

“In april organiseerde gemeente Den Haag een informatiemiddag voor de zorgsector. We brachten werkgevers in contact met Oekraïense vluchtelingen. Thuiszorgorganisatie Evita was ook aanwezig, en was super enthousiast. Negen Oekraïense vrouwen zijn inmiddels bij deze werkgever aan het werk. Wij bieden hen praktische ondersteuning; we helpen Evita en de vluchtelingen waar dat nodig is. Bij de gemeente kennen we de speciale regelgeving voor de vluchtelingen en helpen we met praktische zaken. Zoals het openen van een bankrekening, zodat ze salaris uitbetaald kunnen krijgen. Dat doe ik natuurlijk niet alleen, er zijn veel collega's bij betrokken. Deze werkgever heeft meer gedaan dan werk aanbieden en steekt daadwerkelijk zijn nek uit voor deze groep vrouwen. Naast taallessen organiseert Evita bijvoorbeeld fietslessen. En er is een eigen tolk. Deze werkgever brengt de vrouwen bovendien in contact met mensen die gespecialiseerd zijn in traumaverwerking. Ik ben enorm trots op deze werkgever. Deze organisatie neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. En ik ben trots op de kandidaten. Het is hun enthousiasme, hun motivatie en hun loyaliteit die Evita inspireert om met hen in zee te gaan.”


Nikki Goedemondt, HR-manager Evita:

‘Grote stappen voorwaarts’

“Een informatiebijeenkomst van gemeente Den Haag inspireerde ons om een vervolgsessie te organiseren. We ontvingen 42 vrouwen. Dat waren er vijf keer zoveel als we hadden ingeschat. Ondanks wat deze vrouwen allemaal hebben doorstaan, wilden ze graag aan het werk. Ik ben heel blij dat we negen van hen hebben kunnen helpen via een betaalde baan. En uiteraard ben ik ook blij dat zij óns helpen met goede zorg aan onze klanten.
De gemeente helpt ons vooral met praktisch zaken en matching met geïnteresseerden. De taallessen bijvoorbeeld vormen een tijds- en geldinvestering waarin de gemeente ons (nog) niet kan ontzorgen. Begrijp me niet verkeerd, we pakken het graag op omdat we zien wat deze groep zorgverleners in positieve zin bijdraagt. Maar ik kan me voorstellen dat procesmatige ondersteuning andere werkgevers sneller over de streep zal trekken.
Het is een zeer hechte groep geworden. We bieden hen de mogelijkheid om elkaar ook buiten werk te ontmoeten, door activiteiten te organiseren. Kunnen ze samen leuke dingen doen. Maar ook met elkaar praten. Want dat hebben ze nodig. Ze maken heftige dingen mee. En vinden steun bij elkaar. We zien dat de vrouwen allemaal hun eigen pad kiezen. Maar dat ze ook samen verder willen. Hun toekomst is onzeker. Het is mogelijk dat ze lang in Den Haag blijven.
Omdat we merken dat de vrouwen grote stappen zetten, starten we in het najaar het leertraject Verzorgende IG. Ook andere mensen die hulp nodig hebben bij het leren van de Nederlandse taal sluiten hierbij aan.”

Werk voor Oekraïense vluchtelingen
Bent u werkgever en wilt u een Oekraïense vluchteling in dienst nemen? Stuur een bericht naar de helpdesk van Den Haag Werkt: denhaagwerkt@denhaag.nl

Meer weten? Lees onze FAQ-pagina: Oekraïense vluchtelingen aannemen. Wat moet ik weten?

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
7
SCROLL NAAR BENEDEN
A
A
A

Social Club Den Haag ondersteunt sociaal ondernemers die bij willen dragen aan het vergroten van de arbeidsparticipatie. Sociaal ondernemers en Den Haag Werkt delen dezelfde missie: werk en ontwikkelkansen voor iedereen. Kwartiermaker Ruben Blanke is Businesscoach Sociaal Ondernemen (BSO): hij helpt ondernemers die sociaal willen ondernemen met raad en daad. En dat zijn er steeds meer. Op basis van zijn ervaringen benoemt Ruben vijf handvatten die cruciaal zijn voor bedrijven die in willen stappen.

1. Weet waar je aan begint

“Kijk in de spiegel en stel jezelf de vraag of je daadwerkelijk een plek kunt én wilt bieden aan mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Of zij iets bij je kunnen leren en zich verder kunnen ontwikkelen. Deze werknemers zijn vaak (nog) kwetsbaar en niet direct volledig inzetbaar. Ze hebben tijd nodig om hun plek te vinden binnen jouw bedrijf. Kijk dus eerlijk naar jezelf en jouw organisatie en vraag jezelf af of je het geduld en de aandacht hebt om deze mensen een plek én een kans te geven.”

2. Formuleer een missie en visie

“Ontwikkel een missie en visie op de maatschappelijke rol van jouw onderneming. Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Waarom is dit een goede plek voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie om werkervaring op te doen? Wat heb jij deze groep werknemers te bieden? Een heldere missie en visie helpt om je verhaal te vertellen aan kandidaten, de gemeente en aan UWV. Het helpt ook om onderscheidend te zijn naar branchegenoten, en daarmee uiteindelijk in de richting van de klant. Ontwikkel de missie en visie mét je personeel. Zo zorg je voor draagvlak, onderlinge verbondenheid en werkplezier.”

3. Zet de kandidaat centraal

“Niet het cv en het verleden van de kandidaat vertellen het verhaal. Ga op zoek naar iemands motivatie, passie en talenten. Zet niet de vacature centraal, maar kijk samen met de kandidaat naar wat die persoon kan doen in jouw bedrijf. Biedt ruimte om te groeien of om te switchen van functie. Vaak komen kandidaten er op de werkvloer pas achter waar ze goed in zijn. Een overstap zet kandidaten nog meer in hun kracht.”

4. Stimuleer ontwikkeling en opleiding

“Geef werknemers de mogelijkheid om zich binnen jouw onderneming verder te ontwikkelen. Dit vergroot hun kansen op een duurzaam en mooi toekomstperspectief. Denk bijvoorbeeld aan leer- en werktrajecten op de werkvloer. Doorstromen, binnen het bedrijf of daarbuiten, is belangrijk. Bereid ze voor op deze stap. Vanuit de gemeente worden hiervoor verschillende financieringsmogelijkheden aangeboden. Maak daar dankbaar gebruik van.”

5. Organiseer duurzame uitstroom

“Als onderneming maak je deel uit van een ecosysteem in je gemeente of regio. Benut dat netwerk. Kandidaten die doorstromen naar omliggende ondernemingen creëren ruimte voor de instroom van nieuwe kandidaten. Dat is een win-win. Je kunt er zelfs een businessmodel van maken. Je levert opgeleide mensen, en door dat in de beginperiode via detachering te doen kun je ze aandacht blijven geven in een voor hen veilige omgeving.”

Meer weten?
Social Club Den Haag

‘Iets terugdoen voor de maatschappij’

Van Gils Automotive is zo’n bedrijf dat steeds socialer is gaan ondernemen. Met hun leerwerkbedrijf bieden zij werk- en ontwikkelkansen aan Haagse inwoners zoals Kevin en Iraj. “Als ondernemer verdien je wat aan de maatschappij, ik vind ook dat je dan wat terug moet doen”, zegt eigenaar Patrick van Gils. “Social Club Den Haag kan daarbij helpen.”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
8
SCROLL NAAR BENEDEN
A
A
A

Accountmanager Allison Pinas helpt werkgevers als zij hun werknemers van werk naar werk moeten begeleiden. Omdat ontslag dreigt, of omdat medewerkers door moeten groeien of moeten omscholen om hun baan te kunnen behouden. Allison werkt namens Den Haag Werkt bij het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) Haaglanden als adviseur werkgeversdienstverlening. Covid-19, de oorlog in Oekraïne, de krapte en mismatch op de arbeidsmarkt en de stijgende grondstof, transport- en energieprijzen maken RMT Haaglanden onmisbaar. Maar liefst 888 aanmeldingen kreeg het team sinds de start medio vorig jaar te verwerken.

RMT Haaglanden en Den Haag Werkt. Hoe zit dat eigenlijk?

“RMT Haaglanden is een samenwerkingsorganisatie, waarbij gemeente Den Haag een van de partners is. Samen met UWV, de vakbonden FNV/CNV/VCP en de overige partners biedt Den Haag Werkt dienstverlening bovenop de gewone dienstverlening. Denk aan loopbaancoaching, om- en bijscholing, praktijkleren in het mbo, praktijkverklaringen, werkfittrajecten, maar ook taaltrainingen. Voor mij is het belangrijk om goed contact te onderhouden met de accountmanagers binnen Den Haag Werkt. Samen sparren we om te kijken wat RMT Haaglanden aan werkgevers kan bieden.”

Waar moeten we dan aan denken?

“Ik ondersteun werkgevers bij de begeleiding van hun medewerkers van werk naar werk. Dat kan zijn omdat een bedrijf het moeilijk heeft, waardoor werknemers met ontslag worden bedreigd. Maar ook omdat een bedrijf groeit en werknemers die groei niet kunnen bijbenen. Wij zetten dan bijvoorbeeld loopbaancoaching in of we helpen met om-/bijscholing. Praktijkleren in het mbo, praktijkverklaringen, werkfittrajecten, gerichte doorverwijzingen en bijvoorbeeld taaltrainingen; ook daarbij kunnen we helpen. Zo helpen we bedrijven om voldoende gekwalificeerd personeel te krijgen en te behouden.”

Welk belang heeft een werkgever daarbij?

“De werkgever heeft altijd een verantwoordelijkheid naar zijn werknemers toe. We denken met hem mee. Wij vinden het belangrijk dat werkgevers zich aanpassen aan de huidige situatie op de arbeidsmarkt en investeren in huidige werknemers. Samen met de werkgever stellen we een plan op om mogelijkheden binnen of buiten de eigen sector te benutten. Met onze sociale partners bieden we hulp en begeleiding aan medewerkers die tussen wal en schip dreigen te vallen. En goed om te weten, deze ondersteuning of extra voorzieningen kosten niets.”

Merk je dat het, gezien de huidige ontwikkelingen, drukker wordt?

“Ja. Steeds meer werkgevers lopen tegen problemen aan. Er is een krapte op de arbeidsmarkt. De Oekraïne-crisis zorgt voor prijsstijgingen. Het leven wordt duurder. Werknemers ervaren hierdoor problemen die ze meenemen naar hun werk. Er zijn minder financiële middelen beschikbaar om opleidingen te betalen waarmee ze kunnen doorgroeien binnen een bedrijf. RMT Haaglanden neemt pro-actief contact op met werkgevers die het zwaar hebben. En het werkt! Sinds onze start in mei vorig jaar hebben we al 888 aanmeldingen.”

Stappen werkgevers ook uit zichzelf naar RMT Haaglanden?

“Voor veel werkgevers is de drempel om ons met een hulpvraag te benaderen nog hoog. Dat is logisch, want het zit in de aard van de werkgever om problemen zelf op te lossen. Ze staan niet te springen om van loket naar loket te gaan en allerlei papierwerk aan te leveren. Ik probeer ze hierin te ontzorgen. Wij hanteren een ‘no-wrong door policy’ en verzorgen een warme overdracht wanneer wij niet direct hulp kunnen bieden. Door RMT Haaglanden op arbeidsevents te presenteren, laten we zien wat we te bieden hebben en willen we de drempel verlagen.”

Over RMT Haaglanden

RMT Haaglanden is een samenwerking van gemeenten, Rijksoverheid, vakbonden, UWV, werkgeversorganisaties, SBB en onderwijsinstellingen. Samen hebben zij veel kennis en ervaring op het gebied van loopbaancoaching, het opstellen van plannen van aanpak en passende (aanvullende) dienstverlening. Denk hierbij aan loopbaanadvies, (om)scholing, taalondersteuning, maatwerk, matching en hulp bij financiële zorgen.

RMT Haaglanden is er speciaal voor:

  • werkgevers die werknemers (tijdelijk) moeten laten gaan;
  • werknemers die hierdoor met werkloosheid bedreigd worden;
  • werkzoekenden die werkloos zijn geworden;
  • ZZP’ers die op zoek zijn naar een baan of bijbaan in loondienst en daar scholing voor nodig hebben.
  • RMT Haaglanden heeft speciale aandacht voor de doelgroep Banenafspraak en voor praktijkleren in het mbo.

Meer weten?

Ga naar de website van RMT Haaglanden. Lees ook hoe RMT Haaglanden u kan helpen met praktijkleren en medewerkers die op- of bijscholing nodig hebben.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
9
SCROLL NAAR BENEDEN
A
A
A

Solliciteren? Dat betekent vacatures uitpluizen, brieven schrijven, sollicitatiegesprekken voeren en wachten op het verlossende bericht. Facilitair dienstverlener Breedweer doet het anders. Directeur Jack Stuifbergen: “Wij vragen niet naar ervaring, diploma’s of een cv. Wij vragen: wil je werken? En is het antwoord ja? Dan ga je direct aan de slag.”

“Open Hiring, Open solliciteren of Startbaan, geef het een naam. Feit is dat ons bedrijf sinds 1989 niemand uitsluit”, stelt Jack. “Hoe wij dat doen? Ik leg het graag uit.”

Aanmelden

“Op onze website staan al onze vacatures. Kandidaten met interesse mailen of bellen ons. Vrijwel direct geven wij een reactie. Iemand kan aan de slag vanaf de eerstvolgende maandag, óf er volgt plaatsing op de wachtlijst. Wie als eerste reageert heeft de baan. Profielen en functie-eisen ontbreken in onze vacatures. Kandidaten filteren zelf en reageren passend, is onze ervaring.”

Aan de slag

“De kandidaat meldt zich op locatie voor de eerste werkdag. Wij schrijven in en kopiëren het legitimatiebewijs en de bankpas voor onze salarisadministratie. Vervolgens wordt de medewerker – want dat is hij of zij nu – ingewerkt door een collega. Aan het eind van de dag evalueren we kort. Beviel het werk? Dan zien we je graag morgen weer.”

Begeleiden

“Onze medewerkers hebben allemaal een begeleidingsindicatie of wij vragen dat aan. Wij bieden vervolgens ondersteuning op de werkvloer. Onze mensen zijn lang uit het arbeidsproces geweest of werkten zelfs nooit eerder. Vaak is er sprake van multi-problematiek. Denk aan verslavingen, schulden of een beperking. Wij verwijzen naar professionele hulpverlening indien nodig. Wij blijven tenslotte werkgever.”

Werken, opleiden, doorgroeien

“Op onze kosten groeien medewerkers door. Ze volgen bijvoorbeeld een taalcursus of een volledige mbo niveau 1- of 2-opleiding. Dit geeft mensen een startkwalificatie waardoor ze overal in het bedrijfsleven terecht kunnen. Wij maken onze mensen graag zo onafhankelijk mogelijk. Wij zijn een sociaal bedrijf wat impact wil maken. Wij streven naar een maatschappij met gelijke kansen voor iedereen. Wat is er mooier dan je eigen geld verdienen en door te groeien? Iedereen heeft talent en verdient een eerlijke kans om zichzelf te ontwikkelen.”

Breedweer is een sociaal ondernemer die facilitaire diensten levert in de schoonmaak, beveiliging en catering. Breedweer is van oorsprong een Noord-Hollands bedrijf, en heeft een aantal grote partners in regio Haaglanden.

Open Hiring in het kort

Van oorsprong is Open Hiring een Amerikaans concept, bedoeld om mensen gelijke kansen te geven bij het vinden van werk. Maatschappelijk ontwikkelaar, Start Foundation, heeft het concept een aantal jaren geleden naar Nederland gehaald. Maar wat is het precies en hoe werkt het in de praktijk?

In de basis is Open Hiring een baan zonder sollicitatiegesprek. Doel is de drempel zo laag mogelijk te maken voor werkzoekenden. Dus geen sollicitatiegesprek of cv. Daarmee laat je als werkgever de controle los over wie je aanneemt.

Daarom Open Hiring

Aan de poorten van de Nederlandse arbeidsmarkt is discriminatie aan de orde van de dag. De verkeerde achternaam, een te hoge leeftijd, een ontbrekend diploma; er kunnen allerlei redenen zijn om iemand een baan te onthouden. Open Hiring schakelt dit soort menselijke op vooroordelen berustende hindernissen uit. Al werkend zal blijken of persoon en functie een goede match zijn.

Wanneer Open Hiring?

Open Hiring is vooral geschikt voor banen waarbij de enige échte vereisten zijn: het werk fysiek uit kunnen voeren én de wil hebben om te werken. Andere eisen kunnen dan overboord. Deze vorm van werving werkt bovendien het beste in bedrijven waar de lijntjes kort zijn en er persoonlijk contact is tussen de Open Hiring werknemer en de leidinggevende, zo blijkt uit ervaring.

Geen risico

Mocht het uiteindelijk écht niet werken met een kandidaat, dan kan je als werkgever gebruikmaken van de wettelijke proeftijd. Dus uiteindelijk loop je niet meer risico dan anders.

Nieuw potentieel

In de praktijk blijkt dat er vooral mensen reageren voor wie een sollicitatiegesprek een enorme drempel is. Mensen bijvoorbeeld die zichzelf niet goed kunnen presenteren. Of mensen die ‘de eeuwige tweede’ zijn bij sollicitatiegesprekken. Mensen die in de praktijk prima jouw functie kunnen uitvoeren, maar nooit eerder door een selectieproces heen zijn gekomen. Als werkgever boor je hiermee dus een nieuw potentieel aan.

Tip

Ga je aan de slag met Open Hiring, neem dan je team daarin mee. Als er iemand van de een op de andere dag, zonder sollicitatiegesprek of cv, aan de slag gaat in jouw bedrijf, kan dat namelijk voor wrijving zorgen. Neem je jouw medewerkers van tevoren mee in het proces en leg je de achterliggende gedachte uit (namelijk: iedereen verdient de kans op een baan), dan heeft Open Hiring in jouw bedrijf een grotere kans van slagen.


Meer weten?

Neem hiervoor contact op met UWV in uw regio of met strategisch accountmanager Reinder Douma van Den Haag Werkt.

Op deze pagina treft u allerlei informatie om werkgevers op weg te helpen, waaronder acht spelregels om Open Hiring toe te passen. Ook UWV kan u daarbij helpen. Elke UWV arbeidsmarktregio heeft namelijk een Open Hiring ambassadeur.

De informatie over Open Hiring is in samenwerking met Start Foundation en UWV tot stand gekomen en gebaseerd op dit artikel van het Inspiratieplatform Werkgeverschap van UWV.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
10
A
A
A

Den Haag Werkt is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.30 uur. U kunt bij ons terecht met vragen over werk en personeel, begeleiding van mensen, personeelsvraagstukken en subsidies en regelingen. Wilt u opdrachten uitbesteden aan Den Haag Werkt?
Bel of mail ons over de mogelijkheden.

(070) 752 77 50
denhaagwerkt@denhaag.nl
Postbus 12610
2500 DK Den Haag

Bezoekadressen
Fruitweg 17 – Den Haag
Kerketuinenweg 24 – Den Haag

Volg Den Haag Werkt
op social media:

LinkedIn
Twitter

OndernemersPortaal
Met onder andere ondernemersvragen kunt u terecht bij het OndernemersPortaal: voor advies en informatie over regels, vergunningen en procedures van de gemeente. De dienstverlening van het OndernemersPortaal is gratis.

OndernemersPortaal Den Haag



Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
11
SCROLL NAAR BENEDEN
A
A
A

Benieuwd naar eerdere edities van ons magazine? Bekijk dan het archief.
magazine-on-the-spot.nl/denhaagwerkt

Deel dit artikel

Deel via