header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
  • Nieuwkomer Reyniel aan de slag als hulpkok
  • Nur Icar wil wethouder met feeling zijn
  • VIO: gids voor inclusief ondernemen
  • #17
    Magazine
    April 2024
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    2
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Heeft u een vacature? Zoek wat breder dan u gewend bent. Onderzoek ook of u de taken in uw bedrijf anders kunt organiseren. En zorg ervoor dat u een aantrekkelijke werkgever bent. Dat adviseert Peter Brouwer, programmamanager Inclusieve Arbeidsmarkt bij de Goldschmeding Foundation, een organisatie die zich inzet voor een inclusieve arbeidsmarkt, duurzaam werk en een menswaardige economie.  

    “Dat de arbeidsmarkt gespannen is, dat weten we allemaal. Maar er is ook goed nieuws: er zijn creatieve oplossingen om daar slim mee om te gaan. Dat zien wij in de praktijk bij de projecten die we als foundation ondersteunen. Neem bijvoorbeeld eens iemand met een arbeidsbeperking in dienst. Of een werkzoekende met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Doet u dat niet, dan laat u namelijk kansen liggen. 

    Breder kijken

    Stel: u hebt een vacature. Moet de ideale kandidaat dan werkelijk vijf jaar werkervaring hebben en over allerlei diploma’s beschikken? Of bent u misschien ook geholpen met een nieuwkomer, een 50-plusser of iemand met een arbeidsbeperking die dolgraag bij u aan de slag wil? En die bereid is om te leren wat uw bedrijf nodig heeft? Durft u het aan om in uw zoektocht naar nieuwe medewerkers wat breder dan gewoonlijk te kijken? 

    Meerdere stukjes

    Is het bovendien echt nodig dat die ene lastig vindbare duizendpoot de openstaande functie fulltime invult? Of is het werk dat gedaan moet worden in meerdere stukjes te knippen? Zodat twee of meer personen dat kunnen doen? Kunt u de werktijden in uw bedrijf misschien zo aanpassen dat ook personen met kleine kinderen tijdens schooltijden actief kunnen zijn in uw onderneming?  

    Binnenboord houden

    Lukt het u om zo aan nieuwe medewerkers te komen? Dan doet u er, gezien de huidige krapte, verstandig aan deze (en al uw andere) medewerkers zo lang mogelijk aan uw bedrijf te binden. Dat vraagt om goed werkgeverschap. Daar hoort bijvoorbeeld bij dat medewerkers zich steeds kunnen ontwikkelen in hun vakgebied. Dat is ook goed voor uw concurrentiepositie, omdat de wereld voortdurend verandert. Voordat u het weet, lopen uw medewerkers achter en mist u kansen. 

    Even uitzoomen

    Mijn slotadvies: gun uzelf een half uur per week om even uit te zoomen. Wat heeft mijn bedrijf nodig, zowel nu als in de toekomst, om ervoor te zorgen dat het blijft groeien en bestaan? Iemand die nu nog langs de kant staat een kans geven, dat kan een deel van de oplossing zijn. En natuurlijk is dat best spannend. Gelukkig zijn er organisaties als Den Haag Werkt die u daarbij kunnen helpen en ‘ontzorgen’. Nieuwsgierig? In dit magazine staan genoeg mooie voorbeelden van hoe dat voor uw bedrijf kan uitpakken.” 

    Peter Brouwer 
    Programmamanager Inclusieve Arbeidsmarkt 
    Goldschmeding Foundation

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    3
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Leren van vakmensen. Bij Ander Hout in Den Hoorn krijgen mensen die aan de slag willen bij een reguliere werkgever de kans zich te ontwikkelen met hulp van leermeesters. En als het aan dit bedrijf ligt, kan dat binnenkort ook in Den Haag. ‘Wij doen alles net even anders’, staat er op de website van Ander Hout. Hoé anders? Dat vertellen mede-eigenaren John Waayer en Sandra Wahl. 

    Ander Hout maakt bijzondere meubels, interieurobjecten en woonaccessoires. Van gerecycled hout en historisch materiaal. Lekker duurzaam. En net even anders dan anders dus. Dat gebeurt in een sfeervolle werkplaats in Den Hoorn, vlakbij Delft. Daar werkt Ander Hout het liefst met medewerkers met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Ook net even anders.  

    Maatwerk en productiewerk

    Ander Hout wil nog meer mensen aan het werk helpen. Daarom is het bedrijf nu op zoek naar een geschikte bedrijfsruimte in de stad. De ruimte moet zo’n tweehonderd tot driehonderd vierkante meters groot zijn en goed bereikbaar voor personeel. En liefst gelegen in een ‘maak- en werkomgeving’. In die ruimte wil Ander Hout productiewerk gaan uitvoeren. Bijvoorbeeld met werkzoekenden die zich verder willen ontwikkelen buiten de werklocaties van Den Haag Werkt. En die graag een nieuw stapje naar ‘buiten’ willen zetten. Naar een reguliere werkgever. John: “In Den Hoorn doen we maatwerkopdrachten. Daar ontwerpen we vergadertafels, akoestische belplekken, bijzondere woonaccessoires en wandbekledingen van hout. In Den Haag gaan we meer gestandaardiseerd productiewerk doen. En halffabricaten in opdracht bewerken.”  

    Sociale doelstelling

    Ander Hout is een sociale onderneming. Sandra: “Dat betekent dat wij naast een winstdoelstelling ook een sociale doelstelling hebben. We willen kandidaten een zetje geven en in eigen huis werkfit maken. Zij kunnen zich met hulp van onze leermeesters ontwikkelen. Ze kunnen bijvoorbeeld starten met productiewerk in Den Haag en misschien op termijn doorstromen naar onze maatwerklocatie in Den Hoorn. Zodra we in Den Haag gevestigd zijn, kunnen we samen met Den Haag Werkt verdere plannen maken.  

    Proefdraaien

    Dan is dus wel die tweede vestiging in de stad nodig. Want in Den Hoorn is die ruimte voor dat maatwerk er nu niet. Iets waar Ander Hout overigens niet op gaat zitten wachten. Sandra: “Onze buurman in Den Hoorn heeft een maakbedrijf dat een paar dagen per week stilligt. Zij hebben apparatuur die wij ook goed kunnen gebruiken. We beginnen daar binnenkort alvast met de eerste productiewerkzaamheden. Dan kunnen we proefdraaien en leren van wat we daar tegenkomen.” 

    Motivatie telt

    Wat moeten medewerkers kunnen om aan het werk te gaan bij Ander Hout? John: “Belangrijk voor ons is iemands motivatie: waarom wil jij bij ons komen werken? Dat willen we graag van kandidaten weten. En het is belangrijk dat kandidaten de vaardigheden en kennis hebben om met onze machines om te gaan.” 

    Een jobcoach kan de nieuwe medewerkers vervolgens helpen op het persoonlijke vlak. En de eigen leermeesters brengen kandidaten de kneepjes van het vak bij. Sandra: “Op dit moment hebben we vier medewerkers in opleiding die een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. Dat gaat geweldig goed. We zien ze groeien en dat is mooi om te zien. Als het aan ons ligt, gaan we het aantal mensen dat bij ons komt werken snel vergroten. Wij zijn er klaar voor om de sprong naar Den Haag te maken. Nu alleen die locatie nog …” 

    Weet jij een geschikte locatie voor Ander Hout? Een locatie die net even anders is? Laat het weten.


    SROI ook via Ander Hout

    Bij het verlenen van een opdracht vraagt gemeente Den Haag bedrijven bij te dragen aan het bieden van werkkansen aan mensen die nu nog langs te kant staan. Dit noemen we ook wel SROI: Social Return On Investment. Ander Hout kan bedrijven daarmee helpen. John: “Zo maken we voor een bouwbedrijf piketpaaltjes voor op hun bouwplaatsen, gemaakt van afvalpallets. Gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Die kopen ze bij ons in, en daarmee kunnen ze een deel van hun SROI-schuld wegstrepen. Zij hebben minder afvoerkosten van hun afval. En het hout krijgt een nieuw leven.” 

    Social Impact Lab gaf Ander Hout een zetje

    Waarom Ander Hout juist Den Haag heeft uitgekozen om een tweede vestiging te starten? Dat komt doordat John en Sandra enthousiast zijn geworden door het Social Impact Lab, georganiseerd door de gemeente en Social Club Den Haag. Sandra: “Samen met vertegenwoordigers van drie andere bedrijven waren we daarvoor uitgenodigd. Het doel van deze bijeenkomst was om samen te onderzoeken hoe we onze komst naar de stad kunnen versnellen. De gemeente nodigde verschillende mensen uit die hierbij zouden kunnen helpen: gemeentelijke deskundigen, fondsen en vertegenwoordigers van banken. Het voelde alsof we in één middag alle benodigde stappen konden zetten. Hoewel we bezorgd waren dat we vast zouden lopen in bureaucratie, bleek de aanpak juist heel praktisch te zijn. Na afloop hadden we veel ideeën om mee aan de slag te gaan. We wisselden namen en contactgegevens uit en voelden ons echt welkom. Ook hebben we toen al eerste ideeën uitgewisseld over hoe we straks kunnen samenwerken om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen. Het Social Impact Lab is voor ons dus echt een versneller geweest.”

    Inkopen bij sociaal ondernemers

    Op het nieuwe platform Sociaal Ondernemen Haaglanden vindt u allerlei soorten sociaal ondernemers, zoals Ander Hout. Zo wordt het makkelijker om producten en diensten bij sociale ondernemingen uit regio Haaglanden in te kopen.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    4
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Meer aandacht voor de dagelijkse realiteit van ondernemers, minder regeldruk en pro-actief meedenken: dat is waar Nur Icar, wethouder MKB-economie, Werk en Participatie zich de komende jaren voor in wil zetten. “Ik denk altijd in kansen en mogelijkheden. Bij elk gesprek dat ik voer, vraag ik me af: hoe kunnen we beter samenwerken? Want we zullen samen moeten werken aan een werkkans voor iedereen.” 

    Als wethouder voor het MKB en met Werk en Participatie in uw portefeuille spreekt u veel werkgevers in de stad. Welke thema’s zijn voor hen belangrijk? 
    “Uiteraard hebben de werkgevers die ik spreek het vaak over de krapte op de arbeidsmarkt. Hoe kom ik aan goed personeel? Of hoe kan ik personeel meer uren laten werken? Dat is voor veel werkgevers een grote zorg. Ze geven bovendien aan dat wij als overheid veel te weinig door een ondernemersbril kijken. Ik zie het als een belangrijke taak om daar iets aan te doen. Ik wil een wethouder met feeling zijn. Voor ondernemers in de stad én voor onze werkzoekenden.” 

    Hoe gaat u die ondernemersbril meer het stadhuis in halen? 
    “We zijn daar als gemeente al volop mee bezig. Een mooi voorbeeld vind ik de methodische werkgeversbenadering die we samen met TNO ontwikkeld hebben. Op basis van een interne analyse en een vragenlijst van TNO (de Vragenlijst Inclusief Ondernemen, red.) inventariseren we systematisch hoever bedrijven zijn met inclusief ondernemen. Wat hebben zij bijvoorbeeld nodig om (meer) mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te willen of kunnen nemen? Met de uitkomsten hiervan gaat Den Haag Werkt de dienstverlening verder verbeteren; aanpassen en uitbreiden. Ik vind dit een inspirerend voorbeeld van pro-actief meedenken en maatwerk leveren.” 

    En hoe pakt u dat persoonlijk aan, vanuit uw positie als wethouder? 
    “Ik ga me inzetten voor minder regelgeving. Geen overvloed aan regels, maar alles net even slimmer organiseren; dat zie ik als een belangrijke taak. Een vraag die mij bovendien steeds bezighoudt is: hoe breng ik zoveel mogelijk bedrijven in contact met de gemeente? Zo zie ik dat wij als gemeente een extreem groot netwerk hebben, maar die is wel verdeeld over allerlei afdelingen. En die afdelingen zijn vaak met hun eigen werkzaamheden bezig. Ik vind het belangrijk om dat allemaal bij elkaar te brengen. Dat betekent dat ik in elk gesprek zoek naar kansen en dwarsverbanden. Waar kunnen we beter samenwerken? Dat heeft tijd nodig, maar gaat echt iets opleveren. Want hoe beter het lukt om met ondernemers en samenwerkingspartners in gesprek te gaan, hoe beter we samen de stad begrijpen. Dat is voor iedereen een continu leerproces.” 

    U ziet vast al mooie initiatieven op het gebied van werk en participatie. Kunt u daar een voorbeeld van geven? 
    “Laatst was ik op een bijeenkomst van Social Club Den Haag met meer dan honderd sociale ondernemingen in de stad. Ik vind het mooi om te zien hoe deze werkgevers het ondernemen combineren met sociale doelstellingen. Bijvoorbeeld door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ontwikkelkansen te bieden naar een duurzame werkplek, met hulp van Den Haag Werkt. Ik krijg ook energie van jongeren. Het Jongerenpunt070 organiseert mooie evenementen, onder andere om jongeren aan een opleiding en baan te helpen. Derde mooi voorbeeld van publiek-private samenwerking vind ik de ‘Doe-dagen’ van de coalitie Wonen, Onderwijs, Werk. Met een heel eigen aanpak helpen drie woningcorporaties, ROC Mondriaan en de gemeente onbenut arbeidspotentieel uit Zuidwest aan het werk. Met als resultaat ook nog eens betere wijken waar het fijn wonen is. Maar elke werkgever die iemand een werk- of ontwikkelkans biedt, is voor mij belangrijk. We hebben iedereen nodig voor een stad, waarin iedereen mee kan doen.” 

    Wat zou u willen zeggen tegen ondernemers die nog niet zover zijn? Maar er misschien wel over nadenken mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt een kans te bieden? 
    “Weet dat er zoiets als loonkostensubsidie bestaat, kortweg LKS. Daarmee vergoeden we het verschil tussen iemands loonwaarde en het minimumloon, zodat werkgevers er niet bij inschieten. Weet ook dat wij veel kennis en diensten in huis hebben, op allerlei terreinen. Hier kunnen werkgevers vaak gratis gebruik van maken. Zo coachen we kandidaten op de werkplek bijvoorbeeld, als dat nodig is. En denk ook eens na over jobcarving: het afsplitsen van taken of werkzaamheden van bestaande functies om die vervolgens samen te voegen tot een nieuwe duurzame functie. Ook daar kunnen wij bij helpen. We hebben een Helpdesk Werkgevers, het Ondernemersportaal en er staan accountmanagers klaar om mee te denken.” 

    Wat staat er verder nog op uw prioriteitenlijstje? 
    “Samen met de diensten OCW, DSO (Economie) en SZW hebben we de aanpak ‘Sporen naar een arbeidsmarkt die werkt voor iedereen’ ontwikkeld. Deels gaat dat over hoe we aan de slag gaan met werkgevers, bijvoorbeeld om onbenut arbeidspotentieel in te zetten. Deels gaat dat om het ontwikkelen van opleidingen die aansluiten bij wat werkgevers nodig hebben: verkorte trajecten, stages, leerbanen. En deels gaat dat om het oplossen van barrières, zoals de beschikbaarheid en betaalbaarheid van kinderopvang. Welke gaten hebben we te vullen en welke kansen liggen er? Als we daar op tijd op reageren, werken we samen geleidelijk verder aan een betere stad.” 

    Wat hoopt u aan het einde van uw periode als wethouder bereikt te hebben? 
    “Ik hoop dat wij in het stadhuis nog meer als ondernemers gaan denken en doen; pragmatisch, klantgericht, data- en resultaatgericht. En dat we elkaar beter snappen. Daarom ga ik ook veel de stad in en wil ik continu met werkgevers in gesprek, om te kijken wat er nodig is. Zo kunnen we samen stappen zetten om de arbeidsmarkt inclusiever te maken, met ontwikkelkansen voor iedereen."

    Over Nur Icar

    Nur Icar (1985) begon in oktober 2023 als wethouder MKB-economie, Werk en Participatie. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg. Op 7-jarige leeftijd vluchtte hij vanuit Somalië naar Nederland. Nur studeerde Communicatie en Multimedia Design aan de Haagse Hogeschool. Hij werkte in de sales, gaf Engelse les op de Johan de Witt Scholengroep en begon voor zichzelf als mede-eigenaar van een kinderopvanglocatie. Zijn ervaring als ondernemer helpt hem in zijn werk als wethouder. Sinds 2018 is hij politiek actief. Nu is hij namens DENK wethouder in het stadsbestuur van Den Haag.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    5
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Reyniel werkte van maart tot oktober 2023 in het bedrijfsrestaurant van Den Haag Werkt. Daar werd hij onder deskundige begeleiding klaargestoomd voor een baan in de horeca. Omdat Reyniel alleen Spaans spreekt, was het nog wel een uitdaging om een werkplek voor hem te vinden. Maar dat is gelukt. Inmiddels werkt hij tot volle tevredenheid als hulpkok in de keuken van The Hague Marriott. 

    Reyniel, hulpkok in The Hague Marriot:

    ‘Mijn toekomstdroom komt steeds dichterbij’

    “Ik kom oorspronkelijk uit Cuba. Daar heb ik twintig jaar gewerkt als danser en ook in de horeca. Hier in Nederland kon ik een traject volgen in het restaurant van Den Haag Werkt, waar ik goed begeleid ben, vooral door Stephanie Mulder. Ik heb veel van haar en anderen van Den Haag Werkt geleerd en daar ben ik erg blij mee. Ook omdat ze nog steeds contact met me houden en vragen hoe het gaat.  

    Het werk als hulpkok in The Hague Marriott bevalt me erg goed. Gelukkig waren ze tevreden over mij en na een maand kreeg ik al een arbeidsovereenkomst. Het is heel gevarieerd werk. Ook het werkrooster verschilt per periode. Soms werk ik van 5.30 tot 14.00 uur en dan help ik vooral met de voorbereidingen voor het ontbijt. Als ik later begin, help ik ook met het klaarmaken van andere maaltijden.  

    Het lastigste voor mij is de taal, omdat ik alleen maar Spaans spreek. Maar ik leer elke dag wat bij. Daarom is het ook het beste als iedereen zoveel mogelijk Nederlands met me spreekt. Dan krijg ik het sneller onder de knie. 

    Op dit moment ben ik geld aan het sparen voor een bezoek aan mijn ouders op Cuba, iets waar ik me erg op verheug. Ik heb ze al zeven jaar niet gezien. Mijn grootste droom is om in de toekomst in een groot restaurant te werken, waar ze Cubaanse dansshows opvoeren zodat ik mijn talent als danser en als kok zou kunnen combineren.” 


    Jolanda Gorisse-Tuffili, HR Coördinator The Hague Marriott: 

    ‘Blij met deze samenwerking’

    “In oktober 2023 had ik een kennismakingsgesprek bij Den Haag Werkt. Ik was benieuwd wat de gemeente voor ons zou kunnen betekenen. Ik heb toen kunnen zien hoe kandidaten in het bedrijfsrestaurant aan de Fruitweg worden opgeleid voor werk in de horeca. Met veel persoonlijke aandacht. Met Stephanie Mulder, accountmanager Horeca van Den Haag Werkt, maakte ik daarna een afspraak: zij draagt voortaan geschikte kandidaten aan zodra wij vacatures in onze keuken hebben. 

    Zo kwam ook Reyniel op mijn pad. Hij kwam samen met Stephanie op gesprek. Wij waren meteen onder de indruk van zijn vaardigheden en motivatie. Hij was enthousiast over het werk. Voor ons kwam hij in een net wat rustigere periode, zodat we ook tijd en ruimte hadden om hem goed te begeleiden. Dat was in het begin best even nodig, want hij was gewend om zeven uur per dag begeleiding te hebben. In november is hij bij ons aan het werk gegaan en na een maand proefplaatsing hebben we hem een contract aangeboden.  

    Inmiddels is hij hulpkok en dat doet hij heel goed. Dat hij alleen Spaans spreekt, dat is soms wat lastig. Maar we komen vaak een heel eind met een mengelmoes van wat Engelse en Nederlandse woorden. Bovendien lopen er wel meer mensen van verschillende nationaliteiten bij ons rond. We zijn gewend om ons te redden met tools als Google Translate.  

    Ik ben blij met de samenwerking met Den Haag Werkt. De accountmanager Horeca helpt mij aan kandidaten die ik anders nooit zou tegenkomen als ik op zoek ben naar nieuwe medewerkers. En aan kandidaten die anders niet bij ons hadden durven solliciteren. Ik heb nu gewoon meer keuze. En dat is prettig, gezien de krapte op de arbeidsmarkt.” 


    Stephanie Mulder, accountmanager Horeca bij Den Haag Werkt:

    ‘Voor iedereen een geslaagde match’

    “Toen ik in oktober 2023 een afspraak had met de nieuwe HR-medewerkers van The Hague Marriott, gaven zij aan dat er in de keuken meerdere anderstalige medewerkers werken. We hebben toen meteen een sollicitatiegesprek met Reyniel ingepland. En ik ben meegegaan naar dat gesprek. Het gesprek beviel van beide kanten goed en Reyniel mocht starten met een proefplaatsing. Na een maand besloot het Marriott hem een arbeidsovereenkomst aan te bieden. 

    Ik hou nog steeds contact met zowel Reyniel als het Marriott en check of alles nog goed gaat. Reyniel had in het begin nog wat vragen over zijn salaris. Hier hebben mijn collega Edwin Bregita (werkbegeleider van team Horeca die Spaans spreekt) en ik hem toen mee geholpen.  

    Dit is voor iedereen een geslaagde match. Werken helpt nieuwkomers als Reyniel om sneller te integreren. Het draagt bij aan het leren van de taal, het opbouwen van een netwerk en het geeft zelfvertrouwen. En werkgevers, op hun beurt, kunnen via nieuwkomers wellicht geholpen worden met het oplossen van hun personeelsproblemen.” 


    Over nieuwkomers

    Onder nieuwkomers verstaan we alle mensen die niet in Nederland zijn geboren, maar wel naar Nederland zijn gekomen om voor een langere periode in ons land te blijven. Zoals asielzoekers en vluchtelingen, maar ook personen die voor studie, werk of gezinshereniging naar Nederland komen. Een nieuwkomer uit een ander EU-land mag gewoon aan het werk in Nederland. Als een nieuwkomer niet uit de EU komt gelden er bepaalde voorwaarden.


    4 tips voor taalondersteuning

    Als je iemand in dienst hebt die de Nederlandse taal (nog) niet goed spreekt, kan het lastig zijn om samen te communiceren. Met Google Translate kom je een eind, maar er zijn meer tips voor werkgevers. Kijk of de persoon al taallessen volgt en wat er nodig is om de taal beter te kunnen.

    Tip 1: Voer korte gesprekken met de werknemer. Bijvoorbeeld een paar minuten voor het officiële werk begint, of tijdens een pauze. Tijdens werktijd aandacht besteden werkt motiverend.
    Tip 2: Wees flexibel met de werktijden. Geef de werknemer tijd om taallessen te volgen, bijvoorbeeld ’s ochtends of ’s middags.
    Tip 3: Op oefenen.nl kan een werknemer zelf taal oefenen. Misschien is er een plekje binnen het bedrijf waar tussendoor even geoefend kan worden.
    Tip 4: Er zijn ook veel taaltrainingen in de stad. Bijvoorbeeld via Taalhuis Den Haag en Taal aan Zee. Meestal zijn ze gratis. Help je werknemer met het vinden van een geschikt klasje of Taalmaatje.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    6
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Data geeft inzicht, dat weten we inmiddels allemaal. Maar hoe wordt u een datagedreven ondernemer? Frank Wensink van DAATLAB heeft de oplossing. Niet een voor de hand liggende. Hij zet namelijk werkzoekenden in van HalloWerk om uw organisatie op dit gebied vooruit te helpen. En daarin is hij heel succesvol. 

    Hoe kan ik in mijn onderneming nog efficiënter werken? En daarmee mijn bedrijfsvoering slimmer inrichten? Dat is een vraagstuk waar veel ondernemers dagelijks mee worstelen. En logisch, stelt Frank Wensink. Frank is eigenaar van Daat BV en initiatiefnemer van DAATLAB (zie kadertekst), gespecialiseerd in sociale datagedreven oplossingen. “Iedere wat complexere organisatie heeft uitdagende vraagstukken. Bijvoorbeeld, hoe moet mijn personeelsbestand eruitzien? Welke kosten kan ik wel en niet beïnvloeden?”  

    Junior data-analist

    Om daar grip op te krijgen is data essentieel. En daarom voeren veel ondernemers in Excel-sheets vaak achteraf veel cijfertjes en allerlei gegevens in. Als eerste vorm van datamanagement, ziet hij. “Maar dat kan natuurlijk veel slimmer.” 

    Zijn oplossing is verrassend. Frank: “Wat als ik nu eens een data-specialist lever die jouw organisatie data-gedreven gaat maken? Iemand die - als dat nodig is - jaren blijft en systematisch jouw organisatie vooruithelpt? Tegen de helft van de kosten van een hoogopgeleide data-analist. En dan reken ik eventuele loonkostensubsidie en andere voordelen nog niet eens mee.” 

    Stappenplan en persoonlijke begeleiding

    Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar dat is het niet, stelt Frank. “Ik werk namelijk graag samen met personen die staan ingeschreven bij HalloWerk, het online matchingsplatform dat werkgevers en werkzoekenden aan elkaar koppelt. Ik selecteer hieruit geschikte kandidaten. Die leid ik dan een half jaar lang op tot junior data-specialisten. Met een concreet stappenplan en persoonlijke begeleiding. Deze begeleiding is erg belangrijk in ons model, omdat juist onze doelgroep deze begeleiding nodig heeft. Door onze jarenlange ervaring weten wij goed wat iedereen nodig heeft en passen we daar onze begeleiding op aan. Daarna stuur ik hen op pad, naar onze klanten. Met als beste resultaat dat zij daar uiteindelijk in dienst komen. Soms al meteen, soms na een tijdje.” 

    Volgens Frank is het helemaal niet nodig om meteen al een hoog opgeleide data-analist in huis te halen. “Allereerst betaal je daar minstens het dubbele voor. Bovendien schrikt zo’n zwaargewicht zich vaak rot als hij in een Excel-sheet organisatie terechtkomt. Negen van de tien keer wordt zo iemand heel ongelukkig en is snel weer weg.” 

    Forse besparingen

    Zijn oplossing levert voordelen op verschillende gebieden op. Voor de werkgever betekent het meer expertise op het gebied van data-management. Voor de werkzoekende is er een financieel voordeel. Frank: “Die gaat er in vergelijking met een uitkering zomaar 600 tot 700 euro op vooruit.” Maar ook de samenleving profiteert. Frank: “Zo blijkt uit een impactanalyse dat elke kandidaat die wij aan het werk helpen, de samenleving 24.000 euro bespaart. Onder andere aan uitkeringskosten en toeslagen. En dan heb ik onze scholingskosten daar al afgetrokken.” 

    Samen aan de slag

    De eerste stap is eigenlijk heel simpel. Frank: “Wil je met data werken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ik kom graag langs om praktisch te laten zien wat er mogelijk is. Hebben we een match? Dan krijg je van ons advies en doen we een voorstel voor personele inzet. We kunnen zelfs samen in het bestand van HalloWerk op zoek gaan naar een geschikte kandidaat die ik kan opleiden om voor jou te werken.” 


    Rakesh positief over opleiding bij DAATLAB:

    ‘Vanaf dag 1 was ik een professional’

    In november 2022 ging Rakesh Chandrikasing (32) in opleiding bij DAATLAB. Na zes maanden was hij al junior data-specialist. Daarna kon hij via DAATLAB aan de slag bij de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven SBB. Inmiddels staat hij op het punt om af te studeren, als werktuigbouwkundige. En heeft hij zijn leven lekker op de rit.

    Hoe anders was dat eind 2022. Rakesh: “Ik was gestopt met mijn studie, kwam in de bijstand terecht, had dus geen werk, maar wel allerlei schulden. Geen fijne tijd. Maar gelukkig kreeg ik ook een kans, via Den Haag Werkt. Ik kon in opleiding gaan bij DAATLAB, als junior data-analist. Die kans heb ik met beide handen gegrepen.”

    Vanaf dag 1 werd hij serieus genomen. Rakesh: “Hoewel ik nog maar weinig van het vak wist, werd ik door de mensen van DAATLAB meteen als een professional behandeld. Ook kreeg ik meteen allerlei verantwoordelijkheden en kon al snel als data-analist aan de slag.”

    Volgende stap
    In een half jaar tijd rondde hij de interne opleiding af die daar gegeven wordt. “Ik behaalde een PL-300 Microsoft certificaat waardoor ik bevoegd was om met het programma Power BI aan de slag te gaan, een programma waar veel data-analisten mee werken. Meteen daarna kon ik al als data-analist aan het werk bij SBB. Daar werd ik gedetacheerd vanuit DAATLAB.”

    Hij heeft negen maanden met veel plezier bij SBB gewerkt. “Ik heb daar veel werkervaring opgedaan en het vak verder geleerd.” Maar nu is hij toe aan een volgende stap: “Ik heb mijn studie weer opgepakt en studeer binnenkort af als werktuigbouwkundige. Wat ik daarna ga doen? Ik hoop dat ik de kennis van mijn studie en van DAATLAB kan gaan combineren in een nieuwe baan. Hoe die eruit moet zien? Dat weet ik nog niet precies. Maar dat komt vast goed.”


    Bas Bramer, strategisch accountmanager bij Den Haag Werkt:

    ‘Meer ondernemers hebben hier iets aan’

    “DAATLAB heeft bewezen dat data-analyse kan leiden tot meer efficiëntie in de zorg. Een goed voorbeeld is een grote zorginstelling in regio Den Haag die eerstelijns crisisopvang bood. Uit grondige data-analyse van DAATLAB bleek dat deze dienst onevenredig veel geld kostte, omdat het geen specialisme was. Sterker nog: concurrenten konden het beter en goedkoper doen. Dit inzicht heeft de organisatie geholpen om hun medewerkers op die plek in te zetten waar ze wel sterk in zijn. Hierdoor krijgen patiënten de beste zorg en worden medewerkers efficiënt ingezet.
    Dit kan ook voor andere ondernemers waardevol zijn, ook buiten de zorgsector. Het leidt tot een verbeterde bedrijfsvoering. Omdat kandidaten van Den Haag Werkt via DAAT aan het werk gaan, maken we zo bovendien de arbeidsmarkt weer een stukje inclusiever.”


    DAATLAB ook voor SROI

    Het aanbod van DAATLAB is aantrekkelijk voor ondernemers die hun Social Return on Investment-opgave (SROI) moeten invullen. Deze verplichting houdt in dat bedrijven, in ruil voor opdrachten van de gemeente, een deel van de aanneemsom moeten gebruiken om mensen zonder werk aan de slag te helpen.  

    In 2019 heeft DAAT BV met hulp van het Social Impact Lab van gemeente Den Haag, DAATLAB Den Haag opgericht. Ongeveer 60 trainees met een afstand tot de arbeidsmarkt worden vanaf die tijd landelijk opgeleid voor betaald werk als data-analist. Dit heeft er al voor gezorgd dat in Den Haag zorgwerkgevers efficiënter en meer datagedreven werken.  

    DAATLAB kan ondernemers prima helpen met de invulling van hun SROI-verplichting. “Stel bijvoorbeeld dat iemand een SROI-verplichting heeft van 50.000 euro. Voor dat bedrag kan een ondernemer via ons een medewerker uit het doelgroepregister als junior data-analist aan het werk helpen. Daar staat dan een bepaald bedrag tegenover dat zij van hun ‘verplichting’ kunnen wegstrepen.” 

    Meer weten? Neem dan eens contact op.


    Inkopen bij sociaal ondernemers

    Op het nieuwe platform Sociaal Ondernemen Haaglanden vindt u allerlei soorten sociaal ondernemers, zoals DAAT. Zo wordt het makkelijker om producten en diensten bij sociale ondernemingen uit regio Haaglanden in te kopen.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    7
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    ‘‘Alles is een kans’. Dat is de lijfspreuk van rasondernemer Roderick van den Berg en zijn zoon Sebastiaan. Samen runnen zij de sociale onderneming Dude Goed, met vestigingen in Rijswijk, Den Haag, Amsterdam en Nootdorp. Vader en zoon willen zowel de (tweedehands) spullen die zij verkopen, als de mensen die zij begeleiden een nieuwe, bloeiende toekomst geven. En dat lukt bijzonder goed. 

    Dude Goed doet niet aan kleine aantallen. Zo heeft de sociale onderneming gemiddeld maar liefst 140 medewerkers tegelijk ‘in traject’. Allemaal mensen die op zoek zijn naar een (nieuwe) bestemming op de arbeidsmarkt. Met een ondersteuningsteam van 24 begeleiders – ook bepaald niet weinig – krijgen deze kandidaten zowel op de werkvloer van Dude Goed als op persoonlijk vlak de nodige begeleiding. En ze worden gestimuleerd om hun professionele passie te volgen. Roderick: “Want als je werk doet wat je leuk vindt, dan bloei je op.”

    Eigen Toko

    Er is van alles mogelijk. Wie dat wil kan bijvoorbeeld aan de slag in de kringloopwinkels in Rijswijk of Den Haag, als fietswacht in de fietsenstallingen in Pijnacker, in het naaiatelier in Nootdorp of als schoonmaker bij het bedrijfsonderdeel Clean Circle. “Sinds kort hebben we zelfs een eigen Toko, in een omgebouwde container bij onze kringloop in Rijswijk. Daar zijn inmiddels zes mensen aan het werk. En als alles goed gaat, gaan we dit ook op andere plekken doen. Het aantal mensen dat we een plek bieden in een beschermde omgeving laten we daarmee verder groeien”, verwacht Sebastiaan.

    The Goed Pillow

    ‘Alles is een kans’ is het motto dat voor beide ondernemers centraal staat. Roderick: “Wat misschien waardeloos lijkt, willen we waardevol maken. In ons naaiatelier in Nootdorp hebben we bijvoorbeeld een shredder waarmee we van kapotte tweedehands kleding vulling voor kussentjes maken. Voor de buitenkant gebruiken we een oud afgedankt kledingstuk. ‘The Goed Pillow’ noemen we die kussentjes. Inmiddels hebben we er een paar honderd van gemaakt en we zijn klaar om de kussens als een circulair social return product te verkopen. De opbrengsten worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van Dude Goed als mensontwikkelbedrijf. Zo creëren we een continue stroom van toegevoegde waarde!”

    App helpt bij ondersteuning medewerkers

    “Zoals we met spullen omgaan, doen we dat eigenlijk ook met mensen,” vult Sebastiaan aan. “We kijken en luisteren eerst goed naar de mensen die naar ons toe komen via UWV en gemeenten. Of die soms gewoon binnenlopen op zoek naar een baan. Daarna gaan we met ons team van experts kijken hoe wij die persoon tot bloei kunnen krijgen. Dat begint met een goede intake en het stellen van de juiste vragen, ondersteund door een digitale applicatie. Die hebben we zelf ontwikkeld, omdat er geen geschikte opties op de markt waren: de bloei-index. Medewerkers kunnen via deze app dagelijks aangeven hoe zij zich voelen. Samen met onze consulenten en werkbegeleiders gebruiken we die informatie om onze collega’s zo goed mogelijk te ondersteunen. We planten een zaadje dat met wat begeleiding steeds groter wordt. Totdat dat zaadje een mooie, volwassen bloem is.”

    Gemiddeld trekt Dude Goed daar een half jaar per kandidaat voor uit. Doel is dat medewerkers uiteindelijk een arbeidscontract krijgen. Roderick: “Het liefst bij ons, maar dat kan ook bij een andere werkgever. We hebben zo’n groot netwerk in de regio, dat dit eigenlijk altijd wel lukt. Steeds meer organisaties weten ons ook te vinden om via ons invulling te geven aan hun eigen social return ambities en verplichtingen.”

    Honderd procent

    Een deel van de medewerkers van Dude Goed is afkomstig van Den Haag Werkt. Roderick: “ We krijgen bijvoorbeeld kandidaten die daar eerst een werkontwikkeltraject hebben afgerond. Tijdens die periode hebben ze werkervaring opgedaan, werknemersvaardigheden geleerd en kunnen snuffelen aan een vak, bijvoorbeeld in de horeca. Ook krijgen we kandidaten die gebruikmaken van de STiP-regeling, bedoeld om gesubsidieerde banen te creëren voor Hagenaars die al geruime tijd een bijstandsuitkering ontvangen. Wij geven hen bij Dude Goed een volgend zetje. Loonkostensubsidie gebruiken we om het verschil te overbruggen tussen de werkelijke loonwaarde van iemand en het minimumloon dat we hen betalen. Deze subsidie wordt vervolgens weer geïnvesteerd in de begeleiding van kandidaten. Vanuit een ‘technische’ benadering is daarmee ons doel om de loonwaarde van deze medewerkers naar honderd procent te krijgen. Kort gezegd: we willen deze medewerkers terugbrengen naar een volwaardige baan in het reguliere arbeidsproces.”

    'We willen graag een verschil maken'

    Nieuwe kans

    Het is een manier van ondernemen die niet altijd makkelijk is. Roderick: “Dude Goed is een stichting. Dankzij onze stichting kunnen wij al die mensen een plek geven in onze organisatie. Alle bedrijfsonderdelen dragen bij aan het behalen van ons doel. We zijn minimaal winstgevend, maar dat is en was ook nooit ons doel.” Roderick: “We gaan ermee door omdat we graag een verschil willen maken, al is het maar een klein beetje. Ik vind het geweldig als we mensen die al te vaak teleurgesteld zijn in het leven toch weer een nieuwe kans kunnen bieden. Als ik zie dat zij trots zijn op wat ze doen, dan is mijn missie geslaagd.”

    Iets aangeraakt

    Nog even over die grote aantallen: onlangs kregen maar liefst tien medewerkers van Dude Goed tegelijkertijd een praktijkverklaring uitgereikt. Sebastiaan: “Deze medewerkers hebben op onze werkvloer met hulp van praktijkbegeleiders allemaal vakvaardigheden bijgeleerd op mbo-2 niveau: de een als servicemonteur, de ander als logistiek teamleider, de derde als medewerker retail. Tijdens het uitreiken van de verklaring vroeg een van hen of hij nu ook een verklaring op niveau 3 mocht gaan halen. Dan hebben we dus echt iets in beweging gezet. Prachtig toch?”

    Inkopen bij sociaal ondernemers

    Op het nieuwe platform Sociaal Ondernemen Haaglanden vindt u allerlei soorten sociaal ondernemers, zoals Dude Goed. Zo wordt het makkelijker om producten en diensten bij sociale ondernemingen uit regio Haaglanden in te kopen.

    SROI ook via Dude Goed
    Bij het verlenen van een opdracht vraagt gemeente Den Haag bedrijven bij te dragen aan het bieden van werkkansen aan mensen die nu nog langs te kant staan.
    Dit noemen we ook wel SROI: Social Return On Investment. Als u samenwerkt met Dude Goed voor social return, telt dit mee voor uw SROI-opgave.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    8
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Hoe inclusief zijn Haagse ondernemers? En hoe kan Den Haag Werkt daar beter op aansluiten met de dienstverlening? De Vragenlijst Inclusief Ondernemen (VIO) gaat daarbij helpen, verwacht Frederik Reimers, procesmanager Strategisch accountmanagement (SAM). Deze VIO is in opdracht van Den Haag Werkt ontwikkeld door TNO.  

    Waarom deze vragenlijst?

    “Veel werkgevers willen best mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen. Maar ze weten vaak niet hoe ze dat moeten aanpakken, of waar ze moeten beginnen. Als ondernemers de Vragenlijst Inclusief Ondernemen (VIO) invullen, krijgen zij zelf beter inzicht én kan de betrokken accountmanager zien hoever een bedrijf al is met inclusief ondernemen. En hoe wij daar met onze dienstverlening bij kunnen ondersteunen. Accountmanagers kunnen daardoor gerichter adviezen geven.” 

    Welke vragen worden er zoal gesteld?

    “We vragen bijvoorbeeld aan ondernemers: Sta jij open voor mensen die tot onze doelgroep behoren? Maar ook: Ben jij bekend met wetgeving en regelgeving? En ken je de middelen die Den Haag Werkt jou kan bieden, zoals loonkostensubsidie, jobcoaching en jobcarving? Deze vragenlijst heeft TNO voor ons ontwikkeld en geeft een scherp inzicht in het kunnen en willen van een bedrijf. De uitkomsten bieden allerlei aanknopingspunten om daar vervolgens systematisch mee aan het werk te gaan. Dat geldt voor bedrijven, maar ook voor Den Haag Werkt.” 

    Hoe gaat het daarna verder?

    “Als een bedrijf de vragenlijst heeft ingevuld, gaat de accountmanager van Den Haag Werkt daar met de ondernemer over in gesprek. Wat zijn opvallende scores? Waar kunnen we op doorpakken? Welke kansen zien we? De uitkomsten van de gesprekken worden vastgelegd in intentieverklaringen. Daarin verbinden de ondernemer en Den Haag Werkt zich aan een aantal verbeterpunten en worden samenwerkingsafspraken gemaakt. De komende maanden worden deze samenwerkingsafspraken verder uitgewerkt. Idee is bovendien dat bedrijven de VIO een jaar later nog een keer invullen. En ook daar komen dan weer punten van aanpak uit. Zo gaan bedrijven met hulp van Den Haag Werkt systematisch met dit onderwerp aan de slag.” 

    Meer weten over de Vragenlijst Inclusief Ondernemen (VIO)

    Wilt u ook de VIO invullen of er meer over weten? Neem contact op met uw accountmanager van Den Haag Werkt. Of bel of mail met de Helpdesk Werkgevers: (070) 752 77 50 of mail naar denhaagwerkt@denhaag.nl.


    Biesieklette en Den Haag Werkt trekken samen op 

    Inclusief ondernemen, maar hoe dan?

    Henk Scheffers, werk- en trajectcoach bij Biesieklette, heeft de Vragenlijst Inclusief Ondernemen (VIO) al ingevuld. Samen met Marcella van Beek, accountmanager Transport & Logistiek bij Den Haag Werkt, gaat hij aan de slag met de uitkomsten.  

    Volgens Henk blijkt uit de resultaten dat Biesieklette al heel inclusief opereert. “En dat wisten we natuurlijk al. Want onze core business is dat we mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt begeleiden bij het vinden van werk. Daarvoor werken onze stallingbeheerders, die we vinden via het matchingsplatform HalloWerk, eerst een bepaalde tijd bij ons. Ze volgen dan allerlei interne trainingen. Daarna krijgen zij coaching en een persoonlijk ontwikkelplan op maat. Met als doel: een baan in de reguliere arbeidsmarkt. Dus hoe inclusief wil je het hebben?” 

    Meer aandacht voor het ‘hoe’

    Toch heeft hij zeker nog wensen. Henk: “Ik wil bijvoorbeeld geholpen worden met antwoord op de vraag: hoe doe je dat dan in de praktijk, inclusief ondernemen?” Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt het voor Biesieklette steeds moeilijker om geschikte kandidaten te vinden voor het werk dat er is. Henk: “Dat werk moet vaak in ploegendiensten op locatie uitgevoerd worden, geheel zelfstandig, zonder begeleiding. De kandidaten die nu nog beschikbaar zijn, hebben daar vaak net wat extra hulp bij nodig. Maar hoe gaan we dat aanpakken?” 

    Strategisch meedenken

    Marcella heeft de wens van Biesieklette meegenomen naar Den Haag Werkt. “We zullen in onze dienstverlening veel meer strategisch en langdurig moeten gaan meedenken hoe we Biesieklette kunnen ondersteunen. Welke hulp hebben ze dan van ons nodig?” En dat gaat dus verder dan alleen geschikte kandidaten plaatsen. Want ook in het traject daarna kan Biesieklette Den Haag Werkt gebruiken als strategische partner, geeft Henk aan: “Als iemand na enige tijd bij ons toe is aan regulier werk, is het fijn als Den Haag Werkt ook daarover met ons kan meedenken.” 

    Begeleiding na plaatsing

    Marcella is daar inmiddels al volop mee bezig. “Zo kunnen wij bijvoorbeeld Begeleiding na Plaatsing leveren. Dit is een dienst waarbij we kandidaten niet alleen met een werkgever matchen, maar ook een tijd bij die werkgever blijven volgen. Dat doen we nu nog weinig, maar dat kan in dit geval misschien iets oplossen.”  

    Boeiende gesprekken

    Zowel Henk als Marcella gaan de komen de tijd verder op hun gezamenlijke zoektocht. Ze gebruiken de VIO als startpunt voor gesprekken. Zo kunnen ze betere oplossingen vinden voor de uitdagingen waar Biesieklette in de praktijk mee te maken heeft. Ze raden allebei andere ondernemers aan om ook de VIO in te vullen. Henk: “Het is een actieve manier om te meten waar je als bedrijf staat met inclusief ondernemen.” Marcella besluit: “Invullen van de VIO geeft Den Haag Werkt bovendien aanknopingspunten om de dienstverlening nog meer op maat te maken. Zodat we onze inclusieve werkgevers nog beter van dienst kunnen zijn.” 

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    9
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Vebego Cleaning Services is een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. Deze organisatie neemt vaak mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst. Waarom dat zo is? Wat daar zoal bij komt kijken? En wat dat onder de streep oplevert? Judy Hage geeft antwoord op deze vragen. Zij is teamleider Participatie bij het van oorsprong Limburgse familiebedrijf, dat in 2022/2023 de Familiebedrijven Award won. 

    Als de motivatie maar goed is…

    Vebego Cleaning Services behoort tot Vebego, een Zuid-Nederlands familiebedrijf dat internationaal opereert in heel Nederland, maar ook in Duitsland, België, Zwitserland en Oostenrijk. Het bedrijf neemt vaak werkzoekenden aan die een kwetsbare positie hebben op de arbeidsmarkt. “Nu is dat nog zestien procent, maar in 2030 willen we dat dertig procent van onze medewerkers uit deze speciale doelgroep bestaat”, zegt Judy. Zij werkt bij Vebego Participatie, onderdeel van Vebego Cleaning Services.  

    Waarom deze wens? Judy: “Iedereen heeft talenten. En iedereen moet een kans krijgen om die te kunnen benutten. Daar komt bij: schoonmaker is geen sexy beroep. Voor ons wordt het steeds lastiger om nieuwe medewerkers te vinden. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn vaak dolblij met de kansen die zij bij ons krijgen. Ze zijn loyaal, bijna nooit ziek en werken hard. ‘Aanpakkers’, noemen wij ze. Wie gemotiveerd is, kan bij ons dus direct aan de slag.” 

    Jobcoaching en loonkostensubsidie helpt

    Het helpt dat er regelingen zijn die het voor Vebego Cleaning Services aantrekkelijk maken om juist deze werkzoekenden in dienst te nemen. Zo krijgt het bedrijf hulp van een jobcoach van de gemeente. Die begeleidt nieuwe werknemers die op bepaalde (leef)gebieden nog wat extra ondersteuning nodig hebben. Omdat ze financiële problemen hebben bijvoorbeeld, of omdat iemand zich mentaal niet goed voelt.  

    Maar Vebego vraagt voor sommige kandidaten ook loonkostensubsidie aan bij de gemeente. Deze subsidie vergoedt het verschil tussen iemands loonwaarde en het minimumloon. Judy: “Het geld dat wij daarmee besparen zetten wij in voor extra begeleiding van onze medewerkers op de werkvloer. Zo hebben we op elke groep van zes medewerkers een dedicated teamcoach lopen. Deze coaches krijgen van ons een training om werknemers die extra ondersteuning nodig hebben zo goed mogelijk te kunnen helpen. En dat zijn meteen ook ergo-coaches. Zij voorkomen fysieke belasting, zoals bij tillen, nek- en schouderklachten. Zo zorgen we ervoor dat onze mensen duurzaam bij ons in dienst blijven.” 

    Creatief zoeken naar meer werk

    Waar mogelijk zoekt Vebego Cleaning Services naar extra kansen om meer medewerkers met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Judy: “Als we toch al in een gebouw van een grote opdrachtgever aan het werk zijn, kunnen we ook planten water geven, printers bijvullen of kopjes opruimen. Zo proberen we door het verschuiven en combineren van taken nieuwe banen te creëren. Op Schiphol hebben we bijvoorbeeld een medewerker die verschillende facilitaire taken uitvoert als vorm van dagbesteding. Dat is gelukt door diverse taken samen te voegen. Omdat we zo groot zijn als bedrijf kunnen we dit soort oplossingen in de praktijk brengen.” 

    Gewoon doen!

    Wat het schoonmaakbedrijf doet, dat kunnen andere bedrijven ook, denkt Judy: “Mijn advies: ga het gewoon doén! Kijk naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Mensen kunnen vaak meer dan ze denken. En ik kan uit ervaring spreken: je krijgt er enorme loyale medewerkers voor terug. Iedereen wil namelijk meedoen en van betekenis zijn. Hoe mooi is het als jij daar ook een steentje aan kunt bijdragen?” 

    Vraag ook loonkostensubsidie aan

    Den Haag Werkt biedt mensen een werkkans zodat zij naar vermogen mee kunnen doen. Bent u ook bereid om inwoners van Den Haag met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkkans te geven bij uw bedrijf? Dan kunt u loonkostensubsidie aanvragen via Den Haag Werkt. U heeft daarmee direct menskracht en ontvangt een financiële vergoeding voor de verminderde werkprestaties van uw nieuwe werknemer. Neem contact op met uw contactpersoon bij Den Haag Werkt, of bel of mail naar de Helpdesk Werkgevers: (070) 752 77 50 en denhaagwerkt@denhaag.nl.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    10
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Stel: u wilt een kandidaat van Den Haag Werkt in dienst nemen. Hoe zorgen we er dan voor dat dit een duurzame match wordt, waar iedereen van profiteert? Om die kans te vergroten gaat Den Haag Werkt u voortaan vooraf informeren welke ondersteuning uw nieuwe medewerker ‘op de werkvloer’ nodig heeft. Zodat u nog beter weet wie u in huis haalt. 

    Uw bedrijf heeft een vacature en vraagt de accountmanager van Den Haag Werkt om voor u op zoek te gaan. Voortaan krijgt u dan niet alleen een geschikte kandidaat aangedragen, maar ook een begeleidingsadvies. Dat moet ervoor zorgen dat uw nieuwe medewerker goed in uw bedrijf landt en zich daar verder kan ontwikkelen. En dat de match ook een duurzame match wordt. 

    Belastbaarheidsprofiel

    Edwin Hoogesteger is arbeidsdeskundige bij Den Haag Werkt. Het is zijn taak om dat begeleidingsadvies voor u op te stellen. Edwin: “Wij maken daarvoor een zogenaamd belastbaarheidsprofiel van een kandidaat. Wat kan iemand aan? Welke werksoorten zijn geschikt? Zijn er aanpassingen nodig op de werkvloer? En welke begeleiding heeft iemand vanaf dag één nodig? Dat stellen wij van tevoren vast en daar gaan wij de werkgever voortaan uitgebreid advies over geven.”  

    Jobcoach of …

    Die begeleiding kan verschillende vormen aannemen. Edwin: “Zo kan het nodig zijn dat een werknemer een jobcoach nodig heeft zodra hij aan de slag gaat. Een jobcoach is een gediplomeerde professional die deze persoon ondersteunt. De jobcoach ondersteunt de werknemer onder andere bij het krijgen van meer vertrouwen in zichzelf, eigen grenzen leren kennen en het verbeteren van de sociale vaardigheden. Dit zorgt ervoor dat de loonwaarde toeneemt en dat een werknemer uiteindelijk zelfstandig en op lange termijn goed kan functioneren. Deze jobcoach kunt u via Den Haag Werkt krijgen, en kan maximaal drie jaar worden ingezet. Maar u kunt dat ook zelf regelen. Waar loopt uw werknemer tegenaan? Wat zijn eigenschappen die hij nog moet ontwikkelen? Einddoel is dat uw werknemer met hulp van de jobcoach zo snel mogelijk in staat is geheel zelfstandig zijn functie uit te oefenen.” 

    … Werkbegeleider

    Wat ook kan, is dat uw werknemer het meest geholpen is met een werkbegeleider. Dat kan een werkbegeleider na plaatsing zijn van Den Haag Werkt, of een werkbegeleider van de werkgever zelf. Denk in dat laatste geval aan die ene ervaren collega, een leermeester of een teamleider. Het verschil met een jobcoach is dat een werkbegeleider meestal voldoende is voor minder ingewikkelde begeleidingsvraagstukken. In de praktijk komt het erop neer dat hij de werknemer vooral begeleidt bij het uitvoeren van dagelijkse taken en werkzaamheden. Ook kan de nieuwe werknemer door de werkbegeleider na plaatsing ondersteund worden bij de overgang van uitkering naar werk, met financiën, rechten en plichten. En hij kan ook uw eigen werkbegeleider ondersteunen. Onze werkbegeleiders kunnen ingezet worden naast de werkbegeleider van de werkgever zelf.” 

    Werkbegeleider-cheque

    Als werkgever kunt u voortaan een Werkbegeleider-cheque ontvangen voor de inzet van een interne werkbegeleider. Dit compenseert (een deel van) de extra tijd die deze werkbegeleider kwijt is aan begeleiding. De cheque geldt voor de persoon binnen het bedrijf die de kandidaat op de werkvloer begeleidt. Om aanspraak te kunnen maken op de Werkbegeleider-cheque is het verplicht om een Harrie-training te volgen. Tijdens de training leert de werkbegeleider om de ideale collega te worden voor werknemers die extra behoefte hebben aan ondersteuning. Harrie staat voor: Hulpvaardig; Alert; Realistisch; Rustig; Instruerend en Eerlijk. Deze vorm van begeleiding wordt maximaal twee jaar ingezet, met de mogelijkheid om nog een extra jaar te verlengen. 

    Kandidaat centraal

    De nieuwe aanpak komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Edwin: “Afgelopen zomer heeft het Rijk de nieuwe wet Breed Offensief vastgesteld. Door die wet is het voor werkgevers makkelijker om mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen. Daarin is ook vastgelegd dat we met elkaar betere begeleiding op maat moeten leveren, waarbij de kandidaat centraal staat. Ofwel: de behoeften van de kandidaat bepalen de begeleiding.”  

    Zelf aan de bak

    Naast de mogelijkheid van persoonlijke ondersteuning, zullen werkgevers ook zelf actief moeten zijn, verwacht Edwin. “Want jobcoaches en werkbegeleiders na plaatsing zijn er vaak maar een keer in de week. De rest van de tijd is de werkgever zelf verantwoordelijk voor begeleiding. Het is belangrijk dat werkgevers zich daarvan bewust zijn. Wat betekent het als ik iemand met een beperking in dienst neem? Ook hier kunnen onze accountmanagers natuurlijk bij helpen.” 

    Wilt u hier meer over weten?

    Uw contactpersoon van Den Haag Werkt helpt u graag verder. Of neem contact op met onze Helpdesk Werkgevers: (070) 752 77 50 of denhaagwerkt@denhaag.nl.  

    Wat is een Harrie?

    Krijg een eerste indruk door dit filmpje van CNV Jongeren. 

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    11
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Bij Den Haag Werkt kunt u terecht met al uw vragen over werk en personeel, begeleiding van mensen, personeelsvraagstukken, subsidies en regelingen. We zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 09.00 tot 17.30 uur via telefoon, e-mail en op de onderstaande locaties van gemeente Den Haag. Bel, mail of kom spontaan langs!

    Telefoonnummer: (070) 752 77 50
    E-mailadres: denhaagwerkt@denhaag.nl
    Website: denhaag.nl/denhaagwerkt

    Bezoekadressen:
    Fruitweg 17 - Den Haag
    Kerketuinenweg 24 - Den Haag

    Postadres:
    Postbus 12610
    2500 DK Den Haag

    Volg ons op social media:
    LinkedIn
    X

    OndernemersPortaal Den Haag
    Haagse ondernemers kunnen bij het OndernemersPortaal terecht voor advies over regels, vergunningen en procedures van de gemeente.
    De dienstverlening van het OndernemersPortaal is gratis.

    Telefoonnummer: 14070
    E-mailadres: ondernemersportaal@denhaag.nl
    Website: Ondernemersportaal Den Haag
    Bezoekadres: Stadhuis, Spui 70, Den Haag



    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    12
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Benieuwd naar eerdere edities van ons magazine? Bekijk dan het archief.
    magazine-on-the-spot.nl/denhaagwerkt

    Deel dit artikel

    Deel via