




oktober 2024
Inhoud

Voorwoord: 'Bent u de volgende inclusieve werkgever?'

Begeleiding na plaatsing

Nelis Training voor werkgevers

Jobcarving en functiecreatie

De voordelen van loonkostensubsidie

BBOZ: 'Samen kunnen we genoeg'

SROI: er is zoveel mogelijk!

Personeelstekort? Denk ook eens aan nieuwkomers

Social Capital ontzorgt werkgevers

HTM en Den Haag Werkt vernieuwen tramstoelen

Neem contact met ons op



Zoekt u personeel? En wilt u een werkkans bieden aan iemand die daar (tijdelijk) wat extra hulp bij nodig heeft? Dan kan Den Haag Werkt u helpen. Misschien bent u al bekend met loonkostensubsidie, maar we kunnen u ook op veel andere manieren ondersteunen. Thelma van Petersen, directeur van Den Haag Werkt, vertelt hoe wij dat doen.
“In Den Haag zijn er al heel veel ondernemers die geloven in een arbeidsmarkt waarin iedereen een werkkans krijgt. Zij geven werk aan mensen die om wat voor reden dan ook wat extra hulp nodig hebben. Natuurlijk, dat gaat niet vanzelf en het is lang niet altijd even makkelijk. Soms vraagt dat bijvoorbeeld wat extra geduld omdat u meerdere keren iets moet uitleggen. Of soms heeft iemand wat meer begeleiding nodig, korte of lange tijd. Maar uiteindelijk levert zo’n tijdelijke investering wel vaak super gemotiveerde, enthousiaste en loyale nieuwe medewerkers op. Winst voor iedereen dus.
En het goede nieuws is: u hoeft dat niet alleen te doen. Ons team van Den Haag Werkt kan u namelijk helpen. Op meerdere gebieden. Zo kunnen wij de nieuwe werknemer die u in dienst neemt vanaf de eerste werkdag begeleiden op uw werkvloer als het gaat om persoonlijke vraagstukken. Hierdoor heeft u daar geen omkijken naar en kunt u de begeleiding van uw kant richten op het aanleren van vakvaardigheden. Zo zorgen wij er samen met u voor dat uw nieuwe medewerker zich in uw bedrijf kan ontwikkelen. En voorkomen we dat deze persoon uitvalt en (opnieuw) thuis komt te zitten.
Als dat nodig is, kunnen wij uw eigen personeel bovendien een korte training aanbieden om die begeleiding van uw nieuwe werknemer zelf op te kunnen pakken. We noemen dat ook wel een Nelis-training. U leest er meer over in dit magazine. Doet u de begeleiding van de nieuwe medewerker zelf, dan zetten wij daar een werkbegeleidingscheque als vergoeding tegenover.
Wat we ook samen met u kunnen doen: bekijken of het werk in uw onderneming wellicht net iets anders georganiseerd kan worden, zodat het passend is voor onze groep werkzoekenden. Door bijvoorbeeld eenvoudig uitvoerbare taken samen te voegen tot een nieuwe functie. We noemen dat ook wel functiecreatie. Of via jobcarving, het proces waarbij we een bestaande baan zo aanpassen dat deze beter past bij de kwaliteiten van een bepaalde kandidaat. Voor alle medewerkers die u aanneemt via Den Haag Werkt en die nog niet (volledig) productief zijn, krijgt u loonkostensubsidie ter compensatie. Zo lang als nodig.
Veel ondernemers in deze stad zijn u al voorgegaan. Zij hebben al heel veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met succes een kans gegeven in hun bedrijf. En daarmee hebben we met elkaar de arbeidsmarkt een stukje inclusiever gemaakt. Want iedereen verdient een werkkans.
Bent u de volgende die wil aansluiten? Dan gaan wij ook graag met u aan de slag.”
Ps: Meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen? U leest over onze dienstverlening in dit magazine.
Thelma van Petersen
Directeur Den Haag Werkt



Biedt u een werk- of ontwikkelplek aan iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt? Dan heeft u mogelijk recht op loonkostensubsidie. Begeleiding op de werkvloer zorgt er bovendien voor dat uw nieuwe medewerker ook duurzaam aan het werk gaat en voldoende ontwikkelkansen krijgt. Begeleiding helpt werkgevers en werknemers. Dit zijn de mogelijkheden.
Wat is begeleiding na plaatsing?
Bij begeleiding na plaatsing krijgen werknemers vanaf hun eerste werkdag ondersteuning op de werkvloer. Dit doen senior Jobcoaches en Werkbegeleiders Begeleiding na Plaatsing.
Voor wie is begeleiding na plaatsing bedoeld?
Begeleiding is voor iedereen die (nog) niet zelfstandig kan werken en behoefte heeft aan ondersteuning. Het gaat om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals langdurig werklozen, mensen met een taalbarrière of een psychische, lichamelijke en/of verstandelijke arbeidsbeperking.
Waarom is begeleiding na plaatsing belangrijk?
Goede en persoonlijke begeleiding op de werkvloer helpt uw werknemer om zich te ontwikkelen. En zorgt ervoor dat iemand niet uitvalt op het werk en weer thuis komt te zitten.
Welke vormen van begeleiding zijn er?
De vorm en hoeveelheid begeleiding hangen af van wat iemand nodig heeft. Er zijn verschillende vormen van begeleiding na plaatsing:
-
Werkbegeleidingscheque
Hierbij ontvangt u een financiële vergoeding om ervoor te zorgen dat een van uw werknemers de nieuwe medewerker elke dag kan begeleiden op de werkvloer. Hierdoor kunt u tijd vrijmaken om de kandidaat rustig in te werken en te begeleiden. Deze vergoeding komt neer op een cheque van 1.620 euro per jaar.
We bieden vanuit de gemeente daarnaast een training aan voor u en uw medewerkers. De training gaat over omgaan met nieuwe collega's die soms extra hulp nodig hebben. Dit is dé Nelis-training (Zie volgende artikel in dit magazine). Deze praktische en leerzame training zorgt voor een goede voorbereiding. -
Werkbegeleider Begeleiding na Plaatsing Den Haag Werkt
Werkbegeleiders van Den Haag Werkt zorgen voor de juiste begeleiding en vormen de schakel tussen u, de kandidaat, Den Haag Werkt en organisaties als UWV. Heeft iemand schulden, problemen met kinderopvang of een lastige woonsituatie? Dan verwijst de werkbegeleider de werknemer door voor de juiste hulp. -
Jobcoach Den Haag Werkt
De jobcoach van het team Begeleiding na Plaatsing van Den Haag Werkt biedt uw werknemer ondersteuning bij persoonlijke problemen. Dit gaat bijvoorbeeld om het krijgen van meer vertrouwen in zichzelf, eigen grenzen leren kennen en het verbeteren van de sociale vaardigheden. De jobcoach helpt ook u, als werkgever. Bijvoorbeeld door tips te geven over hoe om te gaan met de werknemer en over het aanpassen van de werkplek. -
Jobcoachcheque
U ontvangt een financiële vergoeding om een externe jobcoach in te kunnen huren die de kandidaat begeleidt.

Hoe lang mag begeleiding na plaatsing worden ingezet?
Alle vormen van begeleiding na plaatsing kunnen in totaal maximaal twee jaar met een verlenging van een jaar (maximaal drie jaar) worden ingezet.
Meer weten?
Neem dan contact op met onze Helpdesk Werkgevers: (070) 752 77 50 of mail naar denhaagwerkt@denhaag.nl.



De Nelis Training is speciaal voor werkgevers en leidinggevenden. Het doel is om hen te leren omgaan met collega’s op de werkvloer die extra hulp nodig hebben. Hoe ziet zo’n training eruit? En wat halen deelnemers er voor geleerde lessen uit? We kijken mee met een training voor een aantal Haagse werkgevers.
Bij ballonnen en Jenga denk je wellicht eerder aan een kinderfeestje, dan aan een training voor professionals. Toch zijn we hier echt aanwezig bij de Nelis Training. Een training waarbij achteroverleunen geen optie is. Iedereen doet actief mee. En soms voelt dat best een beetje spannend.

Trainers Jaap van Spengen en Lars Lustenhouwer
Veilig voelen
Jaap en Lars willen met hun aanpak visueel en voelbaar maken wat er bij collega’s met een begeleidingsvraag kan gebeuren. Lars: “Als iemand zich niet veilig en onbegrepen voelt, is de kans groot dat die persoon snel uitvalt. En dat willen we voorkomen.”
Doelgroepen
De Nelis Training van Stichting Nelis richt zich op de omgang met mensen die begeleiding nodig hebben in hun werk. Bijvoorbeeld mensen met autisme, statushouders of mensen met een licht verstandelijke beperking (lvb). Jaap: “Lvb’ers zijn vaak loyale, hardwerkende werknemers, maar ze worden snel overschat. Ze begrijpen niet altijd de gevolgen van hun acties en hebben vaker herhaling nodig van instructies.” Lars vult aan: “Autisme is een ontzettend breed en complex spectrum. Deze werknemers komen op tijd en werken precies. Maar ze vinden het moeilijk om contact te maken en schakelen lastig. Daar hebben we het over tijdens de training.” Zijn advies: “Toon begrip en praat met ze. En bied structuur. Zo is iemand met ADHD vaak creatief en vol energie, maar kan snel afgeleid zijn. Structuur voorkomt dat ze storend worden voor collega’s.”

Uitval voorkomen
Het is vaak niet moeilijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Lastiger is om ervoor te zorgen dat ze blijven werken en niet uitvallen. Trainer Jaap: “De groep mensen die extra hulp nodig heeft, wordt steeds groter. Daarom is het belangrijk dat collega’s goed weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Dat levert een gelukkige werknemer op en bespaart veel geld. En dat maakt banen duurzaam.”
Doe ook een Nelis-training
Denkt u eraan een medewerker aan te nemen die extra hulp nodig heeft? Dan vraagt u zich misschien af of er genoeg kennis in het bedrijf is om deze persoon goed te begeleiden. Een accountmanager van Den Haag Werkt kijkt graag mee op de werkplek om te zien of er voldoende mogelijkheden zijn. Als dat nodig is, kan de accountmanager een Nelis Training aanbieden als de afdeling waar uw nieuwe werknemer start daarmee geholpen is. Deze training helpt u en uw leidinggevenden om beter om te gaan met de uitdagingen van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Wie was Nelis?
Nelis was een glazenwasser uit Den Haag in het begin van de vorige eeuw. Hij hielp jongeren die het moeilijk hadden door ze aan werk te helpen. Zijn motto was: 'We gaan aan de slag, wat heb je nodig? Iedereen is welkom'. Hij gaf mensen die dat nodig hadden een zetje in de rug.
Dit zeggen deelnemers

Ivy de Vries, HR-medewerker Centwerk:
‘Luisteren, samenvatten en vragen stellen’
“Er werken negentig mensen binnen ons bedrijf. De meesten daarvan hebben begeleiding nodig. Ik heb door de Nelis Training geleerd hoe ik nog beter met hen in gesprek kan gaan. Lars en Jaap hebben ons verschillende gesprekstechnieken geleerd. Luisteren, samenvatten en vragen stellen, daar gaat het om. Het is belangrijk om iemands achtergrond te kennen. Wanneer je hun verhaal samenvat, weten ze dat je naar ze luistert. Dat helpt bij het creëren van een veilige werkplek. Daar ga ik in de toekomst nog meer op letten.”
Marco van der Struif, kok en leermeester bij Provincie Zuid-Holland:
‘Denk na voordat je iets roept’
“Een kwart van mijn collega’s in de keuken heeft extra hulp nodig. Je denkt dat je ze kent. Maar door goed te luisteren en de juiste vragen te stellen kom je nog veel meer te weten. En dat is zo ontzettend belangrijk. En de les die ik geleerd heb: denk na voordat je iets gaat roepen. Ik wil in de haast nog wel eens snel op iemand reageren, maar dat werkt dus niet. Dat ga ik voortaan anders doen. Ga eerst rustig met iemand in gesprek, zorg dat je hem leert kennen. Dan weet je wat hij wel en niet aankan. Dat zorgt voor een goede arbeidsrelatie.”
Meedoen?
Wilt u graag meedoen aan de training, meld u dan bij Frederik Reimers via frederik.reimers@denhaag.nl. Dit kan ook bij uw accountmanager van Den Haag Werkt. Na aanmelding ontvangt u meer informatie over de beschikbare data waarop u kunt deelnemen.
Wilt u meer weten over de inhoud van de training, neem dan contact op met Bo Naarden van Nelis Trainingen, bo@stichtingnelis.nl. En kijk op de website van Stichting Nelis.
De training kan op aanvraag ook in uw bedrijf gegeven worden, voor 10-15 personen.



Koninklijke Rijnja BV is een printbedrijf met vijf vestigingen in Nederland. Voor de Haagse vestiging zocht het bedrijf een ‘allround operator’. En dat was niet eenvoudig. Maar door de functie een klein beetje aan te passen is dat toch gelukt. Inke van Wolferen, manager HR en Operations, legt uit hoe dat gegaan is.
“Bij Koninklijke Rijnja BV werken we digitale printopdrachten af. We hebben verschillende vestigingen in heel Nederland. Ook in Den Haag. Wij hebben een platte organisatie. Daarin werken we met teamleiders die volledig verantwoordelijk zijn voor onze vestigingen. Zij sturen onze allround operators aan.”
SROI-inspanning
“Voor de locatie in Den Haag Ypenburg waren we op zoek naar zo’n allround operator: iemand die geheel zelfstandig printopdrachten kan lezen en uitvoeren. In deze functie moet je inschatten of bestanden goed zijn aangeleverd en of de opdrachten helder zijn. Ook moet de allround operator bepalen welke soort papier er nodig is, de order doorsturen naar de printer en ten slotte de opdracht ook netjes afwerken.”
“Wij schrijven veel in op aanbestedingen van gemeentes en de overheid. Daar hangt vaak een SROI-inspanning aan. Dan wordt van ons verwacht dat wij een percentage van de aanneemsom inzetten om mensen zonder werk een werkkans te geven. Wij proberen daar altijd zo serieus mogelijk invulling aan te geven. Zo heeft inmiddels tien procent van onze medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt. Als iemand (nog) niet volledig productief is krijgen we loonkostensubsidie. Deze compensatie is geen cadeau. Wij bieden de medewerker tijd en ruimte om zich verder te ontwikkelen op de werkplek.”

Pareltje
“Eerst wilden we voor deze functie iemand aannemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar al snel merkten we dat de functie van allround operator best veel en ingewikkeld is voor deze kandidaten. Daarom hebben we samen met onze accountmanager van Den Haag Werkt de functie aangepast. We hebben eigenlijk een nieuwe functie gecreëerd die beter past bij deze doelgroep. De taak is nu alleen het afwerken van orders, zoals het inbinden van printopdrachten en het snijden van papier en visitekaartjes. Steeds met eenvoudige afwerkmachines. De hele organisatie om zo’n printopdracht heen hebben we uit de functie gehaald.”
“Dat bleek een gouden greep. Inmiddels hebben we namelijk al twee personen voor deze nieuw gecreëerde functie aangenomen. Ik vertel daar wel eerlijk bij: in het begin kostte het wel wat extra tijd en moesten we dingen soms nog eens uitleggen. Maar na een inwerkperiode werden de nieuwe medewerkers al snel onderdeel van het team. Dat is mooi om te zien. Vooral als ik merk hoe blij zij zijn met deze kans.”
Jobcarving en functiecreatie
Den Haag Werkt biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt graag een werkkans in uw bedrijf. Dat doen we bijvoorbeeld via jobcarving en functiecreatie, twee processen die we samen met u kunnen oppakken.
Jobcarving
Jobcarving, ook wel baanvormgeving genoemd, is een proces waarbij we een bestaande baan aanpassen. Het doel is om de baan beter te laten passen bij de vaardigheden en behoeften van een werknemer. Dit betekent dat taken kunnen worden toegevoegd, weggehaald of aangepast om een betere match te maken.
Functiecreatie
Bij functiecreatie kijken we hoe we uw bedrijfsprocessen slimmer kunnen organiseren en daarna het werk opnieuw kunnen verdelen. We analyseren uw werkprocessen, halen de eenvoudige taken eruit en maken daar een nieuwe duurzame baan van. Hierdoor kan het huidige personeel efficiënt(er) ingezet worden voor de belangrijkste taken. De overige taken kunnen worden uitgevoerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Arbeidsdeskundige Karin de Vries:
‘Er is veel mogelijk’

Vaak denken werkgevers dat jobcarving of functiecreatie bij hen niet mogelijk is. “Maar als we dat onderzoeken blijkt dat wél te kunnen”, is de ervaring van Karin de Vries, arbeidsdeskundige van Den Haag Werkt.
‘Wij hebben alles goed geregeld’, ‘bij ons is zoiets niet mogelijk’ en ‘de mensen die jullie voor ons hebben passen hier niet of kunnen te weinig’. “Dat zijn aannames die we vaak horen van werkgevers die wij echt kunnen weerleggen”, aldus Karin. “Vaak is er juist heel veel mogelijk als we de productieprocessen in een bedrijf goed bekijken. We kunnen bijvoorbeeld ondersteunende taken weghalen bij professionals en die samenvoegen tot een nieuwe functie. Om een voorbeeld te noemen: Moet een boekhouder echt zelf kopietjes maken, brieven verzenden en telefoontjes opnemen? Of kan iemand anders dat doen? Ook maken we functies helemaal passend op de persoon. We proberen de paar taken die iemand niet kan doen, ergens anders in de organisatie onder te brengen.”
Karin gaat daar graag met u over in gesprek. “Ik zou zeggen: onderzoek samen met ons de mogelijkheden. Iedereen heeft talenten. En iedereen verdient een werkkans. Die mogelijkheden zijn er altijd. Het zou zonde zijn als uw bedrijf geen gebruikmaakt van al die mensen die nu nog langs de kant staan. Vooral als u te maken heeft met een personeelstekort. Door het werk soms net een beetje aan te passen aan de mogelijkheden van diegenen die dolgraag bij u aan de slag willen, kunnen we elkaar helpen.”
Meer weten?
Wij kunnen u hier nog veel meer over vertellen en denken graag met u mee. Neem voor meer informatie contact op met uw accountmanager van Den Haag Werkt of onze Helpdesk Werkgevers via denhaagwerkt@denhaag.nl of (070) 752 77 50.



Biedt u mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkkans? Dan kunt u van de gemeente Den Haag loonkostensubsidie én begeleiding krijgen. Wat dat uw onderneming oplevert? Zes Haagse ondernemers leggen het uit.
Naam: Edwin Eijsackers
Bedrijf: Teamwerk Participatiediensten BV (zakelijke dienstverlening)
Functie: Commercieel directeur
Aantal medewerkers met loonkostensubsidie: 120
‘Meer tijd voor begeleiding’
“Dankzij loonkostensubsidie kan ik nu meer mensen aannemen. We kunnen deze mensen in hun eigen tempo laten werken. Ik kan dankzij loonkostensubsidie meer tijd stoppen in de begeleiding van deze medewerkers. En ze vallen onder de No-risk polis waardoor ik ook nog eens minder risico loop.”
Naam: Remco van der Jagt
Bedrijf: Moxy & Residence Inn the Hague (hotel, horeca)
Functie: General Manager
Aantal medewerkers met LKS: 3
‘Lokaal mensen aan ons binden’
“Loonkostensubsidie van de gemeente Den Haag biedt mij de kans om meer mensen aan te nemen die wij verder kunnen ontwikkelen naar een andere nieuwe baan. Wij hebben een sterke lokale functie en vinden het belangrijk lokaal mensen te ondersteunen én aan ons binden. Via Den Haag Werkt komen wij in contact met de juiste kandidaten.”
Naam: Tjalien Mos
Bedrijf: Stichting Eykenburg (zorgorganisatie)
Functie: HR-medewerker
Aantal medewerkers met LKS: rond de 5 procent van de totale formatie
‘Meer handen voor organisatie’
“Dankzij loonkostensubsidie kan ik nu meer mensen met een beperking op de arbeidsmarkt een kans geven. Ook kan ik onze eigen organisatie daardoor van meer handen voorzien. Dit komt ten goede aan de bewoners en aan onze cliënten.”
Naam: Wouter de Vaal
Bedrijf: Social Capital Den Haag (horeca en hospitality)
Functie: Directeur
Aantal medewerkers met loonkostensubsidie: 64
‘Mensen beter inpassen’
“Dankzij loonkostensubsidie kan ik nu mensen beter inpassen in onze verschillende operaties. We focussen ons daarbij heel duidelijk op wat mensen wél kunnen. En dat is meer dan je denkt! Hierdoor kunnen we zoveel mogelijk mensen die willen werken aan een leuke betaalde baan helpen!”
Naam: Eva Mabayoje
Bedrijf: Stichting Present Den Haag (vrijwilligersorganisatie)
Functie: Directeur
Aantal medewerkers met loonkostensubsidie: 1
‘Balans in ons team’
“Dankzij loonkostensubsidie kan ik nu iemand een kans in het leven bieden. Het enige wat deze medewerker nodig heeft, is om op zijn eigen tempo zijn leven op orde te krijgen. Er zit zoveel in deze jongen, ik gun hem de mogelijkheden en de rust die ik nu kan bieden. Tegelijkertijd houdt hij ons grounded. Hij brengt met zijn perspectief balans in ons team.”
Naam: D. Koemar Badal
Bedrijf: Ramesh Travel Service (zakelijke dienstverlening)
Functie: Directeur
Aantal medewerkers met loonkostensubsidie: 1
‘Medewerker goed begeleiden’
“Het voelt goed dat ik dankzij loonkostensubsidie iemand een kans kan geven om zich bij ons bedrijf te ontwikkelen. Dankzij deze subsidie krijgen we de ruimte om deze medewerker ook zo goed mogelijk te begeleiden in ons bedrijf.”
LKS: dit zijn de voordelen
- Uw nieuwe werknemer start direct op de werkplek.
- Vergoeding in de loonkosten (zo lang als nodig).
- Mogelijkheid van een no-riskpolis en proefplaatsing.
- Invulling van Wet banenafspraak en bijdrage aan inclusief werkgeverschap.
- Begeleiding van werknemer én werkgever.
- Mogelijk recht op Loonkostenvoordeel (LKV) en Lage Inkomensvoordeel (LIV).
Let op LIV vervalt per 1 januari 2025. Kijk op Rijksoverheid.nl voor meer informatie.
Meer weten over LKS?
- Kijk op denhaag.nl: Hoe werkt loonkostensubsidie.
- Wilt u direct een adviesgesprek? Neem contact op met uw accountmanager of onze Helpdesk Werkgevers: (070) 752 77 50 of mail naar denhaagwerkt@denhaag.nl
- Lees ook de meestgestelde vragen over loonkostensubsidie.



Bij Stichting Buurtbeheer en Ontwikkeling Zeeheldenkwartier werken 35 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Samen houden zij het Zeeheldenkwartier en andere wijken schoon en heel. “Sommige kunnen heel veel, anderen heel weinig. Samen kunnen we genoeg”, aldus BBOZ-directeur Tijmen van Schie.
Papier prikken, zwerfafval verwijderen, vervuilde terreintjes schoonspuiten, binnentuinen opruimen, goten en putten legen, materialen van A naar B vervoeren: je kunt het zo gek niet bedenken of de medewerkers van BBOZ kunnen het. Dat doen zij vanuit een oude garage aan de Roggeveenstraat. Tijmen: “Moet er ergens in de stad snel iets gebeuren? Dan krijgen wij een belletje en gaan op pad. Ik zeg wel eens: wij zijn de bezemwagen van Haagse Milieu Services en de Haagse Straat Organisatie.”

Bont gezelschap
Met ‘wij’ bedoelt hij de 35 medewerkers. Een bont gezelschap dat maar liefst veertien verschillende talen spreekt. Maar al die medewerkers hebben één ding gemeen: zij hebben allemaal een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo zat de één al jarenlang thuis en meldde zich spontaan voor werk, de ander kwam als STiP-kandidaat binnen via Den Haag Werkt. Weer een ander had een taakstraf gekregen en bleef daarna hangen, of kwam via de Kessler Stichting. Tijmen: “Iedereen kan hier in principe aan de slag. Maar je moet er wel een beetje zin in hebben. Daarna zoeken we samen uit wat iemand het beste bij ons kan doen.”
Dat laatste is ook precies waar het buurtbeheerbedrijf ooit voor is opgericht. Tijmen: “Doel van BBOZ is banen creëren voor mensen die anders geen werk hebben. Dat doen we door werkzaamheden uit te voeren die de leefbaarheid in de stad verbeteren. Met elkaar zorgen we er ook voor dat deze buurt schoon, heel en veilig blijft.”
Stabiele basis
Groot voordeel is dat BBOZ een stichting is en geen winst hoeft te maken. Inkomsten komen binnen via opdrachten, onder andere van de gemeente Den Haag – ongeveer de helft van de opdrachten komt daar vandaan –, woningcorporaties en van particuliere bedrijven en instellingen. Daar bovenop ontvangt BBOZ financiële ondersteuning voor kandidaten die in dienst worden genomen. Vaak in de vorm van loonkostensubsidie. Maar ook heeft BBOZ negen zogenoemde STiP-medewerkers* in dienst en elf medewerkers die vallen onder de banenafspraak**. Tijmen: “Het geld dat we daarvoor binnenkrijgen gebruiken we om deze medewerkers een beetje extra te ondersteunen. Als ze in financiële nood zitten bijvoorbeeld, of andere problemen hebben. Heeft iemand bijvoorbeeld fysiotherapie nodig? Of moet een ander naar de tandarts, maar kan hij de rekening niet betalen? Wij helpen als dat nodig is.”
Met Den Haag Werkt heeft BBOZ een bijzonder lijntje. Tijmen: “Meldt iemand zich om bij ons te komen werken? Dan neem ik contact op met Tyscha, onze accountmanager van Den Haag Werkt.” Staat die persoon in de gemeentelijke systemen? Dan regelt Den Haag Werkt daar alle mogelijke ondersteuning bij. In de vorm van loonkostensubsidie bijvoorbeeld of een STiP-subsidie. Tijmen: “Voordeel is dat deze subsidies mensen die nog niet heel productief zijn ‘goedkoop’ maken. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld met meer mensen hetzelfde werk doen. Vraagt een opdrachtgever om twee personen? Dan krijgen ze er van ons vaak vijf; vele handen maken licht werk.”
Elkaar steunen
Betekent dit ook dat BBOZ nog verder kan groeien? Naar vijftig of misschien wel meer medewerkers? Tijmen: “Nee, er is zeker nog wel wat ruimte, maar daar zit helaas echt wel een grens aan. Dit is namelijk een vrij chaotische omgeving. Met alleen een directeur, een bedrijfsleider en een administratieve duizendpoot als staf. Wij hebben het geluk dat medewerkers hier veel aan elkaar hebben, als het gaat om dealen met het leven. Ze helpen elkaar bij verhuizingen, geven elkaar tips en proberen er samen echt het beste van te maken. Er is hier echt de spirit dat we het met elkaar moeten doen. Met deze omvang lukt dat nog. Maar we moeten voorkomen dat we medewerkers kwijtraken in een organisatie die te groot is, hun levens zijn vaak al ingewikkeld genoeg.”
Doorstroming
Wat hij dan wel zou willen? Tijmen: “Ik hoop dat over een jaar of vijf alles nog hetzelfde is. Het zou mooi zijn als mensen soms ook uitstromen naar ander werk, zodat er wat doorstroming is. Dat zou goed zijn voor de medewerkers, voor de organisatie en voor de stad. En laten we vooral ook oppassen dat het niet te stabiel wordt. We houden hier namelijk ook van uitdagingen. Het moet ook niet saai worden.”
*Een STiP-baan is een gesubsidieerde baan voor Hagenaars die al lang een bijstandsuitkering ontvangen. STiP staat voor Sociaal Traject in Perspectief. Er is geen sprake van verdringing van bestaand werk. Het gaat om aanvullende taken waar organisaties geen geld voor hebben of die niet of onvoldoende gebeuren. Doel is mensen van dit traject te ontwikkelen richting een banenafspraak-baan.
**De banenafspraak is een afspraak tussen het kabinet en werkgevers om te zorgen voor extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit zijn mensen die moeilijk werk vinden of behouden door bijvoorbeeld een ziekte of handicap.
Priscilla:
‘Dit is mijn plekje’

Toen Priscilla dertien was, begon ze haar eerste vakantiebaantje bij kinderboerderij Het Beestenspul in het Zeeheldenkwartier. Nu is ze terug op deze plek, waar zij al bijna drie jaar werkt als vaste kracht. Ze is in dienst van BBOZ dat het beheer van de kinderboerderij doet.
Priscilla voert elke dag de dieren, houdt hun gezondheid in de gaten en maakt de stallen schoon. Zwaar werk soms. Priscilla: “Ik moet vaak slepen met hooibalen en met grote zakken voer.” Terwijl zij het syndroom van Gilles de la Tourette heeft. Priscilla: “Daardoor slijten mijn gewrichten sneller. Maar toch ligt hier mijn hart. Ik wil buiten zijn. Dit is mijn plekje.”
Priscilla had niet kunnen dromen dat ze ooit weer aan de slag zou gaan op dezelfde plek als waar ze ooit haar eerste vakantiebaantje had. “Daar kwam ik via mijn vader terecht, die ook voor BBOZ werkte.” Toen zij de vacature van de kinderboerderij zag, aarzelde zij geen moment. “Ik had veel zekerheden bij de sociale werkvoorziening waar ik toen zat. Toch wilde ik dat allemaal opgeven, in ruil voor mijn droombaan, in dienst van BBOZ. Ik heb namelijk de opleiding Dierenmanagement op mbo-niveau afgerond. En banen in die hoek komen zelden of nooit voor.”
Tyscha Tuijt, accountmanager Den Haag Werkt:
‘Een bedrijf om te koesteren’

“BBOZ is een buurtbeheerbedrijf, dat zonder eisen medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aanneemt. Of het nu een statushouder is, iemand is die valt onder de banenafspraak, een STiP-traject doet of een taakstraf moet vervullen: bij BBOZ kunnen ze allemaal aan de slag. En het mooie is: het werkt. Waarom? Omdat ze bij BBOZ creatief durven denken en nergens bang voor zijn. Lopen ze onderweg tegen een probleem aan? Dan lossen ze dat met elkaar op. Er heerst een positieve sfeer: ‘we moeten het samen doen’. En dat doen ze ook. Al heel lang. Een wonderlijk stukje inclusieve arbeidsmarkt in onze stad. Een bedrijf dat we moeten koesteren.”



Hoe kunnen we iemand die nu nog geen werk heeft een kans bieden in ons bedrijf? Die vraag legde Taxameter Centrale BV (TMC) voor aan Bibi Bruinsma, social return adviseur bij gemeente Den Haag. Bibi schakelde de hulp in van Monique Kaffa, accountmanager Zorg, Welzijn & Facilitair bij Den Haag Werkt: “Wil jij creatief meedenken en een geschikte kandidaat voordragen?”

Umit en Jiska-Kouwenhoven-Geijsel van Taxameter Centrale
In ruil voor opdrachten van gemeente Den Haag wordt van ondernemers en bedrijven verwacht dat zij een deel van de opdrachtwaarde gebruiken om werkzoekenden aan een baan of opleidingsplek te helpen. Social Return on Investment (SROI) wordt dat ook wel genoemd.
Taxameter Centrale (TMC) is zo’n bedrijf dat met gemeente Den Haag een SROI-verplichting is aangegaan. Dit bedrijf plaatst parkeerautomaten in de stad en verzorgt het onderhoud daarvan. Het bedrijf was als tegenprestatie hard aan het zoeken naar mogelijkheden om invulling aan de SROI-opdracht te geven. Bijvoorbeeld door iemand aan te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar het lukte maar niet om geschikte kandidaten te vinden voor de functies die het bedrijf had.
Dus zocht TMC contact met de gemeente en ging in gesprek met Bibi. “Ik heb daarna meteen Monique aangehaakt, accountmanager bij Den Haag Werkt”, aldus Bibi. “Wil jij creatief meedenken en TMC helpen aan een geschikte kandidaat die daar aan de slag kan?”
Functie vereenvoudigen
TMC was op zoek naar een Field Service Engineer voor Den Haag: iemand die storingen kan verhelpen, technische reparaties en onderhoud aan parkeerautomaten kan uitvoeren. Die persoon moest ook nog over een rijbewijs beschikken. Om snel van A naar B te kunnen en om al het gereedschap dat daarvoor nodig is mee te kunnen nemen. “Maar zo iemand vinden, zou lastig worden”, gaf Monique meteen aan. “Daarom zijn we gaan kijken naar mogelijkheden om de functie wat te vereenvoudigen. Kunnen we bijvoorbeeld het onderhoud en schoonmaakwerk losknippen van het technische gedeelte? En dat de persoon ‘on the job’ getraind wordt door een buddy, om zo het takenpakket langzaam uit te breiden? Of zou iemand misschien ook met een scooter van A naar B kunnen in plaats van met een auto?”
Toevallig kwam Monique een dag later in gesprek met Umit, een kandidaat die heel goed bij TMC zou kunnen passen. “Hij had uit zichzelf contact gezocht met het Sollicitatiecentrum van gemeente Den Haag. Hij wilde hulp bij het opstellen van een cv. Ik heb hem gezegd dat ik misschien iets voor hem had. Daarna ging het snel: Umit ging bij TMC op gesprek, werd aangenomen en heeft inmiddels een arbeidscontract voor 39 uur.”
Ga het gesprek aan
Door Umit een contract aan te bieden, loste TMC een deel van de SROI-verplichting in. Het verhaal van Umit laat volgens Bibi zien dat er heel veel mogelijk is. “Als iedereen met de juiste intentie aan tafel zit en alle betrokkenen bereid zijn alle mogelijkheden te onderzoeken, dan komen er heel mooie dingen tot stand. En het is natuurlijk zo dat we loonkostensubsidie in kunnen zetten bij mensen die niet zelfstandig gelijk al dit werk kunnen doen. De kandidaat start dan, met een salaris, direct op de werkplek. De werkgever wordt vervolgens vergoed voor de verminderde productiviteit. Zo kan de kandidaat zich verder ontwikkelen en de werkgever heeft direct een medewerker, zonder risico.” Haar advies aan werkgevers: “Ga met ons het gesprek aan als je worstelt met je SROI-verplichting. Dan kijken we samen wat er wél mogelijk is.”
Jiska Kouwenhoven-Geijsel, HR-manager Taxameter Centrale BV over SROI-verplichting:
‘Er kan veel meer dan we dachten’

Regelmatig klopte de collega die zich bezighoudt met aanbestedingsprocedures aan bij Jiska Kouwenhoven, HR-manager van TMC: “We moeten meer doen om onze SROI-verplichting te halen. Wil jij daar iets op verzinnen?”
In ruil voor het plaatsen van parkeerautomaten in de stad Den Haag wilde TMC mensen die langs de kant staan een werkkans bieden. “Maar het lukte maar niet om daar creatieve ideeën voor te verzinnen”, aldus HR-manager Jiska. “De eisen die wij stelden aan nieuwe medewerkers pasten niet bij de kandidaten die beschikbaar waren. Maar we moesten die opgave nog wel invullen.”
Net als veel andere werkgevers ervaart TMC de krapte op de arbeidsmarkt. Maar door creatiever te denken, creëer je nieuwe mogelijkheden. “Eerst hebben we gekeken of we de functie van Field Service Engineer eenvoudiger konden maken. Binnen een paar weken werd er een kandidaat gevonden die precies geschikt was voor wat wij nodig hadden.”
Kansen vergroten
Inmiddels is deze kandidaat, Umit, in dienst bij TMC. “En dat gaat heel goed”, zegt Jiska. “Wij zijn heel trots en blij met hem. De eerste maand is hij nog op pad gegaan met een buddy die hem in de praktijk het vak heeft geleerd. Dat gaf hem een ‘zetje in de rug’. Inmiddels kan hij zelfstandig op pad.”
Daarmee heeft TMC een deel van de SROI-verplichting ingevuld. Jiska: “We gaan kijken of we hem een aanvullende BBL-opleiding kunnen aanbieden, waarmee we zijn kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Ook daarmee kunnen we dan een deel van onze SROI-verplichting aflossen.”
Bruikbare adviezen
Jiska is blij met de hulp van gemeente Den Haag: “Ik kreeg goed uitgelegd wat voor mogelijkheden er zijn en heb veel bruikbare adviezen gekregen. Bovendien hebben we samen naar onze bedrijfsvoering gekeken. Dat stimuleerde om naar creatieve oplossingen te zoeken. Zo kunnen we bijvoorbeeld ons kerstpakket door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt laten samenstellen, of als bedrijfsuitje een rondleiding laten verzorgen door een ex-verslaafde. Allemaal manieren waarop we ook de komende tijd nog iets extra’s aan SROI kunnen doen. Er kan dus veel meer dan we dachten.”
Umit, werkt sinds april bij Taxameter:
‘Ik ben heel goed op weg geholpen’

Elke dag gaat Umit met plezier naar zijn werk. “Ik wilde beslist geen uitkering. Nu heb ik een baan. Mijn werkgever is blij met mij. En ik ben blij met mijn werkgever.”
Umit is een aanpakker. In het verleden heeft hij bij verschillende werkgevers gewerkt, onder andere in de kabelsector. “Maar op een gegeven moment werd ik toch werkloos. En ik wilde beslist geen uitkering. Ik wilde aan het werk, me nuttig maken.”
Op advies van een vriend meldde hij zich aan bij het Sollicitatiecentrum van gemeente Den Haag: “Daar hebben ze samen met mij een cv opgesteld. Daarna werd ik gekoppeld aan Monique Kaffa van Den Haag Werkt. En zij had al heel snel een baan voor mij, bij TMC.”
Daar werkt hij nu als Field Service Engineer. “Ik maak parkeerautomaten schoon en moet soms ook al storingen verhelpen. Dat doe ik 39 uur per week en dat bevalt mij goed.”
Hij is blij met de hulp die hij gekregen heeft: “Er is goed naar mijn situatie gekeken. Mijn werkgever is blij met mij. En ik ben heel blij met dit werk.”
Loonkostensubsidie
Voor een medewerker die (nog) niet zelfstandig het minimumloon kan verdienen, kunt u loonkostensubsidie aanvragen bij de gemeente waar de werknemer woont.
De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen de loonwaarde van uw medewerker en het wettelijk minimumloon. Zo lang als nodig.
Kijk voor meer informatie op denhaag.nl/loonkostensubsidie.



Heeft u te maken met krapte op de arbeidsmarkt? Staat u open voor een verrassende oplossing? Denk dan eens aan nieuwkomers, zoals gevluchte Oekraïners, asielzoekers en statushouders. Het goede nieuws: Den Haag Werkt kan u daarbij helpen. Olaf Vreeburg, Strategisch Accountmanager (SAM) en projectleider Nieuwkomers bij gemeente Den Haag, vertelt hoe.
Nieuwkomers, wat verstaan we daar eigenlijk onder?
“Onder nieuwkomers verstaan we alle mensen die in onze Haagse opvanglocaties zitten. Om precies te zijn: 3.000 Oekraïners, 800 asielzoekers en 200 statushouders die nu nog wachten op een woning.”
Waarom zijn deze personen interessant voor werkgevers?
“Werkgevers kampen met tekorten op de arbeidsmarkt. Zij kunnen vaak moeilijk aan goed en gemotiveerd personeel komen. Nieuwkomers zijn in feite loyale werknemers van de toekomst, want ze willen dolgraag een toekomst opbouwen. Werkgevers krijgen via nieuwkomers bovendien de kans om te groeien. En het maakt een bedrijf ook nog eens meer divers. De kandidaten oefenden in het land van herkomst vaak al een beroep uit. Ze brengen dus ook werkervaring en expertise mee.”
Wat vraagt dat van werkgevers?
“Dat begint met de bereidheid om hier met ons over in gesprek te gaan. Daarna zijn er natuurlijk een aantal administratieve stappen, zoals het aanmelden van deze werknemers bij UWV en het aanvragen van een tewerkstellingsvergunning. Ook bespreken we met de werkgever hoe we ervoor kunnen zorgen dat taalbarrières geen probleem vormen. Bij al deze zaken kunnen wij de werkgever uiteraard helpen.”
Wat kan Den Haag Werkt voor ons doen?
“Wij kunnen geschikte kandidaten voorstellen aan werkgevers. Op onze opvanglocaties voeren we gesprekken met nieuwkomers om te zien wie klaar is voor werk. Daarna bekijken we hoe we deze kandidaten het beste kunnen begeleiden naar een passende, duurzame baan. Hebben we een match, dan helpen wij met alle administratieve zaken en denken we mee over mogelijke uitdagingen zodat we die vooraf al kunnen tackelen. En indien nodig kunnen we nieuwe werknemers ook na plaatsing op de werkvloer nog een tijdje begeleiden.”
Wat zou jij werkgevers willen adviseren?
“Mijn belangrijkste advies: sta open voor deze interessante doelgroep werkzoekenden. Stelt u zich eens voor hoe u het zelf zou vinden als u in een vreemd land een nieuwe toekomst wilt opbouwen, maar niet aan het werk kunt. Terwijl er overal om u heen een groot personeelstekort is. Dan wilt u toch ook dat iemand u een kans geeft om uzelf te ontwikkelen en nuttig te maken?”
Meer weten?
Neem contact op via nieuwkomersnaarwerk@denhaag.nl
Luistertip
Olaf Vreeburg was te gast bij het programma Spraakmakers van NPO Radio 1. Onderwerp van het gesprek was Asielzoekers aan het werk. Hij heeft in de uitzending een toelichting gegeven hoe wij als gemeente Den Haag nieuwkomers via zes verschillende pilots aan het werk helpen. Beluister dit fragment in deel 2 vanaf 4:16 minuut.
Hulp aan nieuwkomers in cijfers
Stand van zaken Oekraïense kandidaten (juni 2024):
· 169 kandidaten gesproken op informatiebijeenkomsten/inloopuurtjes
· 89 vervolggesprekken/intakegesprekken om motivatie/interesse te bespreken
· 8 kandidaten aan het werk bij gemeente Den Haag
· 24 kandidaten direct naar werk bemiddeld
· 31 kandidaten via voorlichting zelf aan het werk
Asielzoekers/statushouders (september 2024):
· 204 geïnteresseerde kandidaten aangemeld bij gemeente Den Haag
· 88 intakegesprekken door gemeente Den Haag
· 74 kandidaten gekoppeld aan dienstverlening
· 18 werkrondleidingen bij bedrijven
· 11 kandidaten gestart in een opleiding



Bent u een Haagse werkgever in de horeca of hospitality? Wilt u uw sociale hart laten spreken en mensen met een arbeidsbeperking aan het werk helpen? Maar ziet u op tegen al het administratieve gedoe en de begeleiding van deze medewerkers? Dan kan Social Capital u volledig ontzorgen. Hoe? Dat vertelt directeur Wouter de Vaal.

Het is jullie ambitie om op een vernieuwende wijze bij te dragen aan een inclusieve arbeidsmarkt. Dat doen jullie door mensen met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking aan een betaalde baan te helpen. Waarom doen jullie dat?
Wouter: “Sommige mensen zit het wat meer tegen in het leven dan anderen. Of hebben moeite om mee te komen in deze complexe samenleving. Hoe mooi is het om deze mensen een stap vooruit te kunnen helpen? Ik heb zelf alle kansen gehad. Ik vind het mooi die ook aan anderen te geven.”
Wat is er vernieuwend aan hoe jullie dat aanpakken?
“Wij doen dit vanuit een aantal eigen werklocaties: commerciële ondernemingen waar we zelf de regie hebben. Zoals Happy Tosti en Brouwerij De Prael. Daar onderzoeken we wat werkzoekenden leuk vinden, waar zij goed in zijn, maar ook wat hun valkuilen zijn. In een rustig tempo bereiden we hen voor op een detachering bij externe partners. Dat zijn bedrijven die mensen met een arbeidsbeperking best een kans willen geven, maar hier niet goed op zijn ingericht.”
Over wat voor kandidaten heb je het dan?
“Dat zijn mensen met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking. We hebben medewerkers in dienst die vallen onder de Banenafspraak, onder Nieuw Beschut en de Wajong-regeling. Maar we hebben ook enkele mensen bij ons werken die een WIA-uitkering hebben. Ook pro/vso-kandidaten of mensen die een STiP-traject volgen zijn bij ons welkom. In totaal hebben we inmiddels zo’n 230 personen aan het werk. Ook hebben we nog twintig personen bij ons werken die een dagbestedingsplek innemen, verdeeld over onze locaties.”
Hoe komen deze mensen bij jullie?
“We hebben daarvoor een heel fijne samenwerking met Den Haag Werkt. Eens per zes weken hebben we overleg met elkaar. Dan vertellen wij welke vacatures en leerwerkplekken wij hebben. De accountmanagers van Den Haag Werkt gaan dan voor ons op zoek naar geschikte kandidaten.”

Voor welke werkgevers is dit interessant?
“Wij hebben grofweg twee typen medewerkers die we kunnen detacheren. De meeste van hen werken in de horeca en kunnen allerlei werkzaamheden in (grote) horeca- en instellingskeukens doen. Maar er is ook een grote groep medewerkers die in de hospitality wil werken, mensen die bijvoorbeeld prima de rol van gastheer of gastvrouw kunnen vervullen.”
Hoe ondersteunen jullie bedrijven die met jullie willen samenwerken en een werkplek voor jullie medewerkers willen bieden?
“Allereerst hebben wij veel ervaring in het begeleiden van mensen met allerlei soorten arbeidsbeperkingen. Onze jobcoaches zijn ervaren en laten dat dagelijks zien op de werkvloer van onze partners. Ook weten we veel van de verschillende regelingen waar ondernemers mee te maken krijgen als ze iemand met een arbeidsbeperking een kans willen geven. Je zou kunnen zeggen: al dat extra werk dat nodig is om plaatsing van een kandidaat succesvol te maken, dat doen wij.”
Waarom zou een werkgever dit allemaal moeten willen?
“Dan kom ik toch terug op mijn eerste opmerking: hoe mooi is het als jij je sociale hart kunt laten zien? Hoe leuk is het dan te zien dat deze mensen tot bloei komen, in jouw onderneming? Zonder dat je daar eindeloos voor uit je comfort zone hoeft. Want al dat geregel en de begeleiding op de werkvloer, daar zorgen wij voor.”
Meer weten?
Kijk dan op Social Capital.
Werken bij werkgevers in de stad
Rick, Mina en Elisabeth zijn via Social Capital aan de slag bij verschillende werkgevers in de stad. Hoe is dat gegaan? En hoe gaat het nu?
Elizabeth, werkt bij Museon-Omniversum
‘Ik ben nog niet uitgeleerd’

Onlangs is het contract van Elizabeth met een jaar verlengd. Dat betekent dat zij nog een jaar voor Social Capital bij Museon-Omniversum in Den Haag mag werken. En daar is zij heel blij mee.
“Voordat ik bij Museon-Omniversum begon, heb ik een jaar lang een horecapraktijkopleiding gevolgd bij Den Haag Werkt aan de Fruitweg. Daar heb ik alles geleerd wat ik nu gebruik bij het Omniversum. Dingen als persoonlijke hygiëne, arbeidshygiëne, goed communiceren en gastvrijheid.
Bij Museon-Omniversum doe ik veel verschillende dingen. Ik sta achter de koffiebar, bereidt maaltijden, zit achter de kassa en help mee bij evenementen. Dat doe ik veertig uur, vijf dagen per week.
Ik heb het hier prima naar mijn zin. Zo werken wij hier met een vaste structuur. Dat vind ik fijn. Ook vind ik een fijne werksfeer en goede communicatie met mijn collega’s heel erg belangrijk. In de toekomst wil ik me nog verder in de horeca ontwikkelen. Want ik ben nog niet uitgeleerd.”
Rick, kok in Juni Stadskantine Amare:
‘Elke dag met iets anders bezig’
Rick werkt voor Social Capital en is sinds tweeëneenhalf jaar kok in Juni Stadskantine Amare. Daar heeft hij het erg naar zijn zin. “Ik ben elke dag met iets anders bezig.”
“Acht jaar geleden deed ik een horecaopleiding. Daarna had ik wat baantjes bij cateringbedrijven. Maar ineens raakte ik werkloos, vanwege Covid-19. Via Den Haag Werkt kwam ik nog wel aan het werk bij Jumbo, maar daar had ik het niet naar mijn zin.
Op een dag kreeg ik een telefoontje van mijn casemanager van Den Haag Werkt. Of ik interesse had om in Juni Stadskantine Amare te gaan werken. Nou, dat wilde ik wel. Ik ging op sollicitatiegesprek met een accountmanager van Den Haag Werkt en ik kon meteen aan de slag. In de stadskantine maak ik sinds die tijd eten klaar, elke dag warme maaltijden, vijf dagen per week. Ik heb een contract van veertig uur bij Social Capital.
In het begin, toen ik daar net kwam, werd ik heel goed begeleid door een jobcoach van Social Capital. Ik leerde al snel de kneepjes van het vak. Daarna kon ik het allemaal zelf. Nu maak ik elke dag nieuwe gerechten. Het leuke is: ik ben elke dag met iets anders bezig.”
Mina, werkt op het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
‘Oefenen in Nederlandse taal’
Sinds zeven maanden werkt Mina voor Social Capital op het ministerie van Sociale Zaken. Daar vult zij als assistent-gastvrouw de koffie- en theemachines bij en maakt ze de apparaten schoon.
Mina heeft een zogenoemde STiP-baan. Dit is een gesubsidieerde baan voor Hagenaars die al lang een bijstandsuitkering ontvangen. STiP-kandidaten doen aanvullende taken waar organisaties vaak geen geld voor hebben, of die niet of onvoldoende gebeuren.
Bij Mina gaat het om het bijvullen en schoonhouden van koffie- en theevoorzieningen op het ministerie. “Heel leuk werk”, vindt Mina, die ruim drie jaar geleden uit Iran vluchtte. Daar was zij fitnesscoach.
Ze heeft het nu erg naar haar zin, bij Social Capital – haar werkgever – en bij het ministerie, waar zij tot februari volgend jaar gedetacheerd is. “Dit is leuk werk. Ik heb contact met andere mensen. En ik leer de Nederlandse cultuur en taal kennen.”
Gerda Nederend, Den Haag Werkt, blij met bijzondere overstap:
‘Plak iemand nooit zomaar een etiket op’
Binnenkort tekent Daniël een vast arbeidscontract bij Happy Tosti, dat onderdeel uitmaakt van Social Capital. Een bijzondere overstap, want hij werkt nu bij Den Haag Werkt, het sociale werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente. Daar werken mensen in huis die het niet lukt om zelfstandig aan de slag te gaan bij een reguliere werkgever.
“Plak iemand nooit zomaar een etiket op”, dat advies komt van Gerda Nederend, casemanager bij Den Haag Werkt. Aanleiding voor deze uitspraak is het bijzondere verhaal van Daniël. Gerda: “Daniël heeft namelijk een Advies indicatie beschut werk. Je komt daarvoor in aanmerking als werken bij een reguliere werkgever er eenvoudigweg niet inzit. Het bijzondere van Daniël is dat hij binnenkort een uitzondering op die ‘regel’ wordt. En hopelijk volgen er meer.”
Hoe zit dat? Daniël zat op een school voor speciaal onderwijs en voor zijn opleiding moest hij stagelopen. Gerda: “Den Haag Werkt was net even te groot voor hem. Maar bij Happy Tosti kwam hij helemaal tot bloei. En dat gaat zo goed dat hij straks bij deze reguliere werkgever aan de slag gaat!”
Steeds meer gaan doen
Daniël is begonnen met wat snijwerk in de keuken. Toen dat goed ging is hij steeds een beetje meer gaan doen: bestellingen opnemen, koffie rondbrengen. Inmiddels loopt hij daar met een tablet rond en vraagt wat klanten nodig hebben. Gerda: “Heel leuk vindt hij dat.”
Daniël wordt begeleid door een jobcoach van Social Capital. Ook Gerda is daarbij betrokken: “Zo heb ik samen met collega Olaf Morel eerst gekeken of dit een geschikte werkplek was voor Daniël en of hij daar de juiste begeleiding krijgt. Nu we weten dat dat zo is, kan de overstap echt gaan plaatsvinden.”



Dit jaar krijgen ruim 12.000 tramstoelen van openbaar vervoerbedrijf HTM nieuwe bekleding. Een flinke klus die helemaal door Den Haag Werkt wordt uitgevoerd. Medewerkers van de Stoffeerderij en Montage-afdeling werken daarbij nauw samen. Dat gebeurt bij HTM op locatie en ook ‘in huis’ op de Kerketuinenweg.
HTM schakelt Den Haag Werkt in voor alle stoffeerklussen. “We besteden al 15 jaar werk uit aan Den Haag Werkt. Dat loopt perfect, met goede begeleiding aan het begin van een project. En duidelijke afspraken over wat wel en niet kan”, vertelt Edwin Wolting, technisch inkoper bij HTM.

Edwin Wolting (rechts) met collega’s van HTM
Uniforme uitstraling
Vanaf februari is er een groot project gestart: er moeten 70 trams met elk 172 stoelen nieuw bekleed worden met rode skai bekleding en dik, brandwerend foam. Edwin: “We hebben verschillende tramtypes met verschillende kleuren. We willen toe naar een uniforme uitstraling: rood met crème.”
Efficiënt met oog voor kwaliteit
Om de week komen medewerkers van Den Haag Werkt naar de werkplaats van HTM. Zij demonteren de oude stoelen en vervoeren deze naar de Stoffeerderij van Den Haag Werkt aan de Kerketuinenweg. Daar wordt de oude bekleding verwijderd en krijgen de stoelen nieuwe, rode bekleding. Vervolgens plaatsen de monteurs de nieuw gestoffeerde stoelen terug in de trams in de werkplaats bij HTM.
Werken voor HTM
Stephan Westerhout is een groot liefhebber van trams. Hij gaat samen met leidinggevende Robby Ramkhelawan naar HTM om stoelen te monteren en te demonteren. “We gaan pas naar huis als het klaar is. Dat is de afspraak”, vertelt Robby. “We werken zo efficiënt mogelijk, maar je moet er eerst wel een beetje handigheid in krijgen. En we letten ook op de kwaliteit.”
Martin Kroeze is stoffeerder bij Den Haag Werkt. Hij vindt het fijn om resultaat te zien: “Je ziet de stoelen opknappen. Eerst zit er donkere, versleten bekleding op de stoel. Maar als je weer een zitting klaar hebt, dan ziet het er heel mooi uit met die nieuwe, rode bekleding.”

Stefan aan het werk in de Stoffeerderij
Vruchtbare samenwerking
Al met al een vruchtbare samenwerking. “We zijn erg tevreden. De mensen van Den Haag Werkt zijn altijd heel gemotiveerd”, zegt Edwin. “De komende jaren is er nog genoeg werk, want we hebben nog 71 RandstadRail-voertuigen die ook nog nieuwe bekleding nodig hebben. Den Haag Werkt levert goed werk én het geeft voldoening om mensen met enige afstand tot de arbeidsmarkt bij ons aan het werk te zien.”
Wilt u ook werk uitbesteden aan Den Haag Werkt?
De Stoffeerderij heeft voldoende opdrachten. Den Haag Werkt is wel opzoek naar duurzame samenwerkingen voor verpak, handling en montagewerk. Neem contact op met denhaagwerktopdrachten@denhaag.nl.



Bij Den Haag Werkt kunt u terecht met al uw vragen over werk en personeel, begeleiding van mensen, personeelsvraagstukken, subsidies en regelingen. We zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 09.00 tot 17.30 uur via telefoon, e-mail en op de onderstaande locaties van gemeente Den Haag. Bel, mail of kom spontaan langs!
Telefoonnummer: (070) 752 77 50
E-mailadres: denhaagwerkt@denhaag.nl
Website: denhaag.nl/denhaagwerkt
Bezoekadressen:
Fruitweg 17 - Den Haag
Kerketuinenweg 24 - Den Haag
Postadres:
Postbus 12610
2500 DK Den Haag
Volg ons op social media:
LinkedIn
YouTube
Wilt u het nieuws van Den Haag Werkt direct ontvangen in uw mailbox? Meld u aan.
Instrumentengids Dennis gids voor werkgeversdienstverlening
Instrumentengids Dennis is een online gids die u zelf kunt raadplegen. U vindt hierin de lokale, regionale en landelijke instrumenten op het gebied van werkgeversdienstverlening. Kijk bij regio Haaglanden voor de instrumenten en leerwerktrajecten die u kunt inzetten voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. Uw accountmanager geeft u hier graag uitleg bij.
OndernemersPortaal Den Haag
Haagse ondernemers kunnen bij het OndernemersPortaal terecht voor advies over regels, vergunningen en procedures van de gemeente.
De dienstverlening van het OndernemersPortaal is gratis.
Telefoonnummer: 14070
E-mailadres: ondernemersportaal@denhaag.nl
Website: Ondernemersportaal Den Haag
Bezoekadres: Stadhuis, Spui 70, Den Haag



Benieuwd naar eerdere edities van ons magazine? Bekijk dan het archief.
magazine-on-the-spot.nl/denhaagwerkt