header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
  • Maatwerk maakt werk mogelijk
  • AI-taaloortjes helpen nieuwkomers aan werk
  • No-riskpolis: zekerheid bij ziekte
  • #20
    Magazine
    oktober 2025
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    2
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    We moeten op een andere manier naar werk kijken. En vooral: zorgen dat meer mensen makkelijker mee kunnen doen op de arbeidsmarkt. Dat zegt Bart Götte, hoofddocent aan de UvA Academy en oprichter van adviesbureau FutureFlock.

    “Ondernemers willen groeien. Maar voor groei heb je mensen nodig. En daar zit precies het probleem: in Nederland werkt bijna iedereen al. We staan bovenaan in Europa qua arbeidsparticipatie (hoeveel mensen er werken). Maar de rek is eruit. Er zijn nog steeds veel vacatures, maar die zijn steeds moeilijker te vervullen. De arbeidsmarkt gaat van krap naar ‘strak’. Steeds meer mensen werken in deeltijd. Niet omdat ze dat per se willen, maar omdat ze ook zorgtaken of andere verplichtingen hebben. Denk aan mantelzorg of gewoon thuis moeten zijn als de loodgieter komt. Veel mensen doen méér dan alleen hun betaalde baan.

    Dat heeft gevolgen voor uw organisatie. Tot nu toe stuurden veel bedrijven strak op processen: geen overschot, alles efficiënt geregeld. Maar wat als er ineens iemand uitvalt? Of als u die ene vacature niet ingevuld krijgt? Dan loopt het vast. De vraag is: hoe weerbaar is uw organisatie? Kunt u snel schakelen? Hoe makkelijk is het om nieuwe medewerkers snel mee te laten doen? Als de wereld om ons heen ingewikkelder wordt, moeten wij het juist eenvoudiger maken.

    Dat betekent: investeren in wendbaarheid, flexibiliteit. Maak werk eenvoudiger. Digitaliseer waar het kan. En vooral: organiseer werk rond mensen, in plaats van mensen te dwingen zich aan te passen aan het werk. Maak werk toegankelijk. Geef werknemers ruimte om op andere manieren een bijdrage te leveren. En ja – er zijn nog steeds mensen die aan de kant staan. Den Haag Werkt helpt hen richting werk. Wat zij nodig hebben? Iemand die ze een kans geeft. Een werkgever die rust en begeleiding biedt en in het begin nét wat extra ruimte.

    In dit magazine leest u hoe andere werkgevers dat doen – en wat het hen oplevert. Mijn oproep is simpel: volg hun voorbeeld. Maak ruimte. Voor werk dat werkt. Voor mensen die ertoe doen. En voor een economie die alleen toekomst heeft als we het samen doen.”

    Bart Götte
    FutureFlock

    Bart Götte was een van de sprekers op Den Haag Inspireert, vrijdag 13 juni in de Fokker Terminal.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    3
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    “We zijn gewend te zoeken naar de ideale kandidaat. Maar die is er vaak niet. Dus kijken we nu anders naar personeel: wat kan iemand wél?” Dat zegt Vinod, technisch directeur van Nederlandse Anodising B.V. in Wateringen. Zijn familiebedrijf werkt samen met Den Haag Werkt om vacatures in te vullen. En dat werkt goed. Want met een open blik ontstaan nieuwe kansen. Voor mensen én voor het bedrijf.

    Anodising behandelt aluminium op een speciale manier, anodiseren heet dat. Ze anodiseren producten voor de luchtvaart, ruimtevaart, auto-industrie en machinefabrieken. In de fabriek in Wateringen werken ongeveer veertig mensen, maar er zijn nog steeds vacatures die moeilijk in te vullen zijn. Er is gewoon geen personeel te vinden.

    Anders kijken naar vacatures

    In oktober 2024 nam Anodising contact op met Den Haag Werkt. Via de Helpdesk Werkgevers werd accountmanager Robbert Paul Korving ingeschakeld. Hij ging vaak langs bij de fabriek en sprak met mensen van verschillende afdelingen. Hij keek niet alleen naar openstaande vacatures, maar vooral naar de vraag: wat kan wél? En: welke belemmeringen moeten worden opgelost? Een arbeidsdeskundige ging mee om goed in beeld te brengen welke taken er zijn en hoe de werkomstandigheden zijn. Zo kon er een goede match worden gemaakt, met passende begeleiding en waar nodig aanpassingen op de werkvloer.

    “Er zijn veel mensen die graag willen werken”, zegt Robbert. “Alleen hebben ze net een andere achtergrond, leren ze liever op de werkvloer of hebben ze belemmeringen waardoor ze geen volledige functie kunnen doen. Maar vaak kunnen ze wél een aantal taken uit een functie heel goed uitvoeren. Dáár ligt de kracht van Den Haag Werkt: we helpen bedrijven om ruimte te maken voor die mensen.”

    Eerst proberen, dan aanpassen

    De eerste nieuwe medewerker was Mesam. Hij begon met een proefplaatsing en kreeg daarna een jaarcontract. “Ik laat mensen eerst een paar uur meekijken en meewerken”, zegt Vinod. “Dan zie ik wat goed gaat. Daarna passen we het werk aan als dat nodig is.”

    Soms gaat iemand dan zittend werk doen in plaats van staand. Of taken worden gesplitst of samengevoegd. “Stel bijvoorbeeld dat iemand 80% van het werk kan doen. Dan zoeken we samen een oplossing voor de andere 20%. Vaak lukt dat.”

    Meer mensen, meer maatwerk

    Na Mesam kwamen er nog vijf medewerkers via Den Haag Werkt bij Anodising en er volgen er nog meer. Om dit mogelijk te maken, werkt Anodising nauw samen met Robbert en zijn collega’s. Ze kijken samen naar de inhoud van functies en verdelen taken anders als dat nodig is. “Het gaat steeds om de vraag: hoe kunnen we het wél laten werken?”, zegt Vinod.

    Vooruitdenken

    Bij Anodising denken ze ook aan de toekomst. Een aantal collega’s gaat over een paar jaar met pensioen. “Iemand die hier al dertig jaar werkt, vervang je niet zomaar”, zegt Vinod. “Misschien moeten we dat werk straks verdelen over twee nieuwe medewerkers. Ook dat bespreken we met Den Haag Werkt. Door nu al nieuw personeel in te zetten, is er voldoende tijd om kennis over te dragen.”

    Een ander voorbeeld: een monteur deed naast zijn technische werk ook administratie en schoonmaak. Door die taken anders te verdelen, kon hij zich weer richten op zijn vak. En kwam er ruimte voor een nieuwe collega.

    Begeleiding en vertrouwen

    Een arbeidsdeskundige van Den Haag Werkt bekeek van tevoren of het werk past bij de kandidaat. Vinod begeleidt zelf de kandidaten bij de taken op de werkvloer. Een senior jobcoach van Den Haag Werkt komt regelmatig langs om met de nieuwe medewerkers te praten. Ze bespreekt hoe het gaat en of er aanpassingen nodig zijn op de werkvloer. Of dat er extra hulp nodig is bij persoonlijke uitdagingen. “We krijgen ook loonkostensubsidie”, zegt Vinod. “Maar ik zeg altijd: dat komt allemaal later wel. Eerst kijken we of we iemand goed op zijn plek krijgen. Dat is het belangrijkste.”

    Wat het hem oplevert? Vinod: “Ik zie mensen binnenkomen die zijn vastgelopen in het systeem. Die bloeien weer op. Ze zijn op tijd. Ze zijn gemotiveerd. Ze willen graag werken. En ze zijn dankbaar.” Volgens Vinod is de samenwerking met Den Haag Werkt een succes. “Het helpt mijn bedrijf echt vooruit én maakt het inclusiever.” Voor iedereen winst dus.

    Advies aan andere werkgevers

    Zijn advies aan andere werkgevers in de stad? “Vergeet het perfecte plaatje. Kijk naar wie er wél is. Wat iemand wél kan. Geef mensen een kans. Gebruik je ervaren medewerkers als buddy’s. Zo bouw je aan een sterke én inclusieve werkvloer. En wil je weten hoe het bij ons werkt? Kom gerust kijken!”

    Zo kan Den Haag Werkt u helpen

    Samen met u kijken we hoe het werk in uw bedrijf slimmer georganiseerd kan worden. We brengen alle taken binnen een functie in kaart en bekijken welke taken geschikt zijn voor iemand die wat extra hulp nodig heeft of niet alles kan doen. Dit noemen we jobcarving. Simpele of ondersteunende taken halen we uit de verschillende functies en daar maken we nieuwe functies van. Dit noemen we functiecreatie. Zo kunnen uw huidige medewerkers zich richten op het belangrijkste werk. De andere taken kunnen gedaan worden door gemotiveerde mensen die nu moeilijk aan een baan komen. Dit helpt u bij het oplossen van personeelsproblemen én draagt bij aan een arbeidsmarkt waar iedereen mee kan doen.

    Wilt u weten welke functie(s) binnen uw organisatie geschikt zijn voor jobcarving of functiecreatie? Onze experts geven u deskundig advies. Neem contact op met uw accountmanager of de Helpdesk Werkgevers: denhaagwerkt@denhaag.nl.


    Mesam:

    ‘Bezig zijn is goed voor mijn hoofd’

    “Een jaar geleden begon ik via Den Haag Werkt bij Anodising, daarvoor had ik geen werk. In Iran was ik lasser. Bij Anodising werk ik nu bij het opzetten en inpakken, ik vind het hier leuk. Iedereen is vriendelijk. We hebben collega’s uit veel verschillende landen, ik leer zelfs een beetje Frans. Het werk is goed voor mijn gezondheid, ik voel me beter als ik bezig ben. Een paar maanden geleden ben ik een uur per dag extra gaan werken. Misschien ga ik later weer een opleiding doen. Maar nu zit ik hier goed.”

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    4
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Neemt u iemand via Den Haag Werkt in dienst? Dan is dat niet alleen waardevol voor uw bedrijf, maar ook voor de samenleving. Toch kunt u als werkgever nog twijfels hebben. Een veelvoorkomende vraag is wat er gebeurt als uw nieuwe werknemer ziek wordt en of dat financiële risico’s met zich meebrengt. Die zorg is heel begrijpelijk.

    Dankzij de no-riskpolis van UWV hoeft ziekte geen reden te zijn om iemand niét aan te nemen. Deze regeling zorgt ervoor dat u als werkgever een vergoeding krijgt als uw werknemer ziek wordt. Het financiële risico is grotendeels afgedekt, waardoor u met meer zekerheid nieuwe medewerkers kunt aannemen.

    Samenwerking met Den Haag Werkt: lagere loonkosten én zekerheid

    Wanneer iemand via Den Haag Werkt bij u in dienst komt, wordt meestal loonkostensubsidie (LKS) ingezet. De gemeente vergoedt hierbij tot 70% van het minimumloon voor het deel dat een werknemer door verminderde productiviteit niet kan verdienen.

    Voor werkgevers biedt dit twee belangrijke voordelen:

    • Lagere loonkosten, doordat een deel van het loon wordt vergoed.
    • Extra zekerheid bij ziekte, dankzij de no-riskpolis die het financiële risico sterk beperkt.

    De no-riskpolis: uw vangnet bij ziekte

    Wordt uw medewerker ziek? Dan ontvangt u onder voorwaarden een Ziektewet-uitkering van UWV.

    • Eerste ziektejaar: 70% tot 100% van het dagloon (afhankelijk van uw cao).
    • Tweede ziektejaar: maximaal 70% van het dagloon.

    De loonkostensubsidie blijft tijdens ziekte gewoon doorlopen en wordt verrekend met de uitkering. Dit vangnet geldt bovendien voor onbepaalde tijd. Ook als een medewerker pas na jaren ziek wordt, blijft u verzekerd.

    U staat er niet alleen voor

    Den Haag Werkt denkt met u mee als uw medewerker ziek wordt. Daarnaast biedt Den Haag Werkt begeleiding op de werkplek. Een jobcoach of werkbegeleider ondersteunt zowel u als uw medewerker en denkt mee over praktische zaken. Dit verkleint de kans op uitval. Zo krijgt u er niet alleen een gemotiveerde medewerker bij, maar ook ondersteuning én vergoeding.

    Zekerheid én nieuwe energie

    Voor u als werkgever is dit eigenlijk een win-win. U loopt nauwelijks financieel risico en u draagt bij aan een inclusievere arbeidsmarkt. Dat zorgt niet alleen voor zakelijke voordelen, maar ook voor persoonlijke voldoening. Met de no-riskpolis en loonkostensubsidie haalt u dus zekerheid én nieuwe energie in huis.

    Laat ziekte geen drempel zijn. Met de no-riskpolis en loonkostensubsidie is het risico beperkt, en maakt u wél een verschil voor inwoners van Den Haag die het (nog) niet lukt om zelfstandig mee te doen op de arbeidsmarkt.

    Voor wie geldt de no-riskpolis?

    De no-riskpolis is bedoeld voor medewerkers die extra ondersteuning nodig hebben om aan het werk te blijven, zoals:

    Wat krijgt u vergoed bij ziekte?

    • Eerste ziektejaar: de vergoeding is 70% tot 100% van het (gemaximeerde) dagloon, afhankelijk van cao-afspraken.
    • Tweede ziektejaar: de vergoeding is maximaal 70% van het (gemaximeerde) dagloon.
    • De loonkostensubsidie van de gemeente blijft gewoon doorlopen en wordt verrekend met het bedrag uit de no-riskpolis.

    De no-riskpolis geldt voor onbepaalde tijd. Ook als een medewerker pas na jaren ziek wordt, blijft u verzekerd.

    Wat doet u bij ziekte?


    Meer weten?

    Wilt u meer weten over de no-riskpolis of loonkostensubsidie?

    Of bekijk de video met uitleg over loonkostensubsidie.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    5
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Hoe vind je een medewerker die écht bij je bedrijf past? Soms door anders te kijken naar werk en een baan op maat te maken. Dat deed Stadsboerderij de Weidemolen in Zoetermeer voor Adriano (54), pizzabakker uit Italië. Met hulp van Den Haag Werkt en loonkostensubsidie (LKS) kon Adriano doen wat hij het liefste wil: pizza’s bakken. Het resultaat: een gemotiveerde medewerker, meer sfeer op de werkvloer en een sterker horecateam.

    Adriano’s verhaal

    Adriano werkte jarenlang als kok en pizzabakker in Turijn. Hij kookte voor Fiat en Juventus en had later zijn eigen pizzeria. Toen hij naar Nederland verhuisde, probeerde hij opnieuw een pizzeria te starten. Maar door corona moest hij stoppen en zat hij zonder werk.
    Via Den Haag Werkt en Teamwerk kwam hij in contact met Stadsboerderij de Weidemolen. De Stadsboerderij wilde het horeca-aanbod uitbreiden. Adriano wilde maar één ding: pizza’s bakken. Samen bedachten ze een oplossing: het menu werd aangepast. Nu bakt hij zijn eigen deeg, serveert pizza’s en focaccia’s. Ook kwam hij met nieuwe ideeën, zoals een saladebar en een slimmere indeling van de keuken.

    Adriano samen met Pascal van Teamwerk

    Pascal van Kuijen, jobcoach bij Teamwerk: “Adriano is een professional. Hij denkt mee, leert collega’s netjes werken en brengt energie mee. Dankzij zijn pizza’s is de horeca bovendien aantrekkelijker geworden voor bezoekers.”

    Baan op maat

    Het verhaal van Adriano laat zien wat anders naar werk kijken oplevert.

    • Kijk niet alleen naar de vacature.
    • Kijk naar wat iemand kan én wil.

    Voor Adriano betekende dat: geen standaard keukendiensten draaien, maar zijn passie inzetten.

    Voordelen voor de werkgever:
    • Authentieke pizza’s op het menu.
    • Meer bezoekers.
    • Een ervaren kok in het team.
    • Een verbeterd werkproces: Adriano introduceerde duidelijke regels voor hygiëne en een nieuwe structuur in de keuken.

    “Niet iedereen past in een bestaande functie”, zegt Irene Stortenbeek, senior accountmanager bij Den Haag Werkt. “Maar als je kijkt naar wat iemand wél kan, kun je samen een baan maken die waarde toevoegt. Dat is precies wat hier is gebeurd.”

    Loonkostensubsidie (LKS)

    LKS zorgde ervoor dat de werkgever Adriano rustig kon laten wennen aan zijn nieuwe baan. De taallessen van Adriano werden naar de avonden verplaatst, zodat hij overdag kon werken.

    Belangrijkste voordelen van LKS voor werkgever:
    • Lagere loonkosten.
    • De no-riskpolis vangt risico’s op bij ziekte.
    • U kunt zich richten op de ontwikkeling van de medewerker.

    Frank Post van Den Haag Werkt legt uit: “LKS verlaagt de loonkosten. Dat maakt het voor werkgevers aantrekkelijker om iemand als Adriano een kans te geven. Tegelijk dekt de no-riskpolis risico’s af als iemand ziek wordt. Zo kan de werkgever zich richten op het ontwikkelen van de medewerker.”
    Voor de Stadsboerderij maakte dat een groot verschil. Op rustige dagen kon Adriano tóch blijven werken. Zo bleef hij in het ritme en kon hij doorgroeien.

    Adriano, pizzabakker bij Stadsboerderij de Weidemolen:

    “Mijn werk voelt als een hobby. Ik vind het fijn om hier te werken. Elke dag leer ik iets nieuws. Ik maak zelf deeg en heb een systeem bedacht om pizza’s sneller klaar te maken. Ik ben trots dat mijn ideeën hier gebruikt worden. Pizza’s bakken hoort bij mij. En nu kan ik dat elke dag doen.”

    Maatwerk loont

    Het succes van Adriano laat zien dat inclusief werkgeverschap draait om het slim inrichten van werk en niet om het vinden van de perfecte kandidaat.

    • Maak functies passend.
    • Richt je op talenten.
    • Gebruik instrumenten als LKS om het financieel haalbaar te maken.

    “Werkgevers hoeven niet langer te zoeken naar het schaap met vijf poten”, besluit Irene. “Met maatwerk en de juiste ondersteuning kun je iemand laten groeien en je bedrijf versterken. Dat is waar wij werkgevers bij helpen.”

    Samen verschil maken

    Frank Post: "Werkgevers die nog twijfelen: dit is de winst. Wie een baan op maat durft te maken, krijgt daar vaak veel voor terug.”

    • Vakmanschap
    • Energie
    • Nieuwe ideeën
    • Loyaliteit

    ”Je geeft iemand een kans om zijn talent te laten zien. En je bedrijf profiteert direct van wat iemand meebrengt. En dat op een veilige en verantwoorde manier, met alle steun die nodig is.”

    Meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf?

    Neem contact op met uw accountmanager bij Den Haag Werkt of mail naar denhaagwerkt@denhaag.nl.
    Kijk ook op denhaag.nl/loonkostensubsidie en/of lees 'Loonkostensubsidie: dit levert het op'

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    6
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Veel ondernemers in Den Haag zoeken extra hulp voor herhalend of eenvoudig productiewerk. Den Haag Werkt kan dit werk doen. Er werken 1.500 medewerkers die het in een beschutte werkomgeving lukt om mee te doen op de arbeidsmarkt. Zij doen opdrachten voor de gemeente, stichtingen en bedrijven. Zoals voor Made Sustained, die al lange tijd samenwerkt met Den Haag.

    Ondernemer Sjoerd van der Helm maakt met zijn bedrijf Made Sustained tijdloze cadeaus van oud papier. Hij maakt onder de naam Pondje Papier onder andere notitieblokjes, planners en onderleggers. Die worden gemaakt van afgedankt stevig reclamemateriaal uit bushokjes. Hij nam het idee over van bedenker Jos van der Meulen. Hij weet hoe goed de samenwerking met Den Haag Werkt kan zijn: sociaal, duurzaam én praktisch. Den Haag Werkt is voor hem een onmisbare partner.

    Snijspecialist Emiel van Den Haag Werkt (links) en Sjoerd van der Helm

    Duidelijk en herhalend werk

    De posters komen binnen bij de Boekbinderij van Den Haag Werkt. Medewerkers sorteren het papier, snijden, lijmen en maken de producten netjes af. “Zij doen dit werk al jaren”, vertelt Sjoerd. “Ze weten precies wat ze moeten doen en zijn enorm betrokken bij het product. Gaat er iets niet zoals het hoort? Dan zien zij dat meteen. Ze zijn trots op wat ze maken. Dat zie je en dat voel je.”

    Elke week werken er vier tot zes mensen aan de producten. Soms zijn ze er een halve week mee bezig, soms wat minder. Het werk is duidelijk en bestaat uit vaste stappen. Dat past goed bij de medewerkers. “Het zijn herkenbare, repeterende werkzaamheden”, zegt Sheila Ross, accountmanager bij Den Haag Werkt. “Denk aan papier sorteren op kleur, op maat snijden, lijmen van het schrijfblok, een boorgat maken en een wikkel om het schrijfblok aanbrengen. Iedere medewerker heeft zijn eigen taak. Dat maakt het werk overzichtelijk.”

    Werk met betekenis

    Voor Sjoerd is het een ideale samenwerking. “Zonder sociale werkplaatsen had Pondje Papier nooit bestaan. Als je dit werk laat doen bij een commerciële organisatie, wordt het te duur. Nu maken we er samen iets moois van: een duurzaam cadeau van hoogwaardig restmateriaal dat mensen echt leuk vinden.”

    Pondje Papier ligt in veel museumwinkels en op andere plekken waar mensen komen voor inspiratie en betekenisvolle producten. Voor de medewerkers van Den Haag Werkt is dat extra bijzonder, weet Sjoerd: “Na een bezoek aan zo’n museum vertellen ze trots: ‘Dat hebben wij gemaakt!’ Ze merken dat hun werk belangrijk is en op mooie plekken verkocht wordt. Dat geeft hen duidelijk meer zelfvertrouwen en een goed gevoel.”

    Goede samenwerking

    Ook Den Haag Werkt is blij met deze samenwerking met Sjoerd. “Hij denkt altijd mee en staat open voor nieuwe ideeën”, zegt Sheila. “We proberen wel eens iets nieuws uit. Sjoerd vindt dat prima.”

    Anders kijken naar werk

    Deze samenwerking vraagt wat van de ondernemer. Sjoerd heeft een paar tips voor andere ondernemers - dan komt het helemaal goed:

    • Heb wat meer geduld dan bij een commercieel bedrijf.
    • Kies voor samenwerking op de lange termijn.
    • Leg niet te veel druk op het proces.
    • Zorg dat het samen iets maken leuk is en leuk blijft.

    Sjoerds boodschap aan andere werkgevers is duidelijk: “Denk eens aan Den Haag Werkt. Hier werken mensen met veel talent. Geef ze de kans.”

    Nieuwe producten

    Pondje Papier bestaat al 15 jaar. Dat viert Sjoerd met nieuwe ontwerpen voor Made Sustained. Hij maakt nu ook verjaardagskalenders en plannen voor moestuinieren en wildplukken. Alles wordt gedrukt op oud bushokjespapier (bluebackpapier), gemaakt van restmateriaal en met zorg geproduceerd bij Den Haag Werkt.

    Sjoerd hoopt dat meer bedrijven in de stad en ook de gemeente vaker kiezen voor producten met impact. “Waarom zou je iets nieuw laten maken? Je kunt ook kiezen voor iets dat sociaal, duurzaam én lokaal is. Zo vergroot je de maatschappelijke impact. En je maakt er de medewerkers van Den Haag Werkt blij mee. Want zij zijn echt trots op wat ze maken.” 

    Ook werk uitbesteden?

    Heeft u werk dat vaak herhaald moet worden, of een leuk idee voor een product? Den Haag Werkt denkt graag met u mee over de mogelijkheden. Neem contact op via denhaagwerktopdrachten@denhaag.nl, kijk op denhaag.nl/werkuitbesteden of kijk deze video:


    Snijspecialist Emiel: onmisbaar

    Emiel (64) is al jaren dé snijspecialist van de Boekbinderij van Den Haag Werkt. Met vaste hand en veel vakkennis snijdt hij grote vellen papier tot mooie A6-kaartjes voor Pondje Papier.

    Hij ziet het meteen als er iets mis is. Emiel: “Ik doe dit werk al bijna vijftig jaar. Als het papier niet goed ligt, weet ik dat het anders moet. Anders ontstaan er golven.” Voor Pondje Papier is Emiel onmisbaar. Zijn vakkennis zorgt ervoor dat alles netjes en foutloos wordt gemaakt.

    De productie van Pondje Papier is voor Emiel en een aantal collega’s een fijne, terugkerende klus. Emiel kent het proces volledig. Hij weet precies wat wel en niet werkt en denkt altijd mee over verbeteringen.

    Over een paar jaar gaat hij met pensioen. “Tijd dat iemand anders mijn werk gaat overnemen”, zegt hij nuchter. Maar één ding is zeker: het wordt lastig om Emiel te vervangen.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    7
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Veel nieuwkomers met zorgervaring – bijvoorbeeld uit Jemen, Oekraïne of Syrië – willen graag aan de slag in Nederland. Ze hebben de kennis, de motivatie en vaak jarenlange praktijkervaring. Maar wie de Nederlandse taal nog niet goed spreekt, komt moeilijk aan een baan. Dat moet anders, vindt het projectteam ‘Nieuwkomers met een Zorgachtergrond’. Daarom wordt sinds kort gewerkt met AI-taaloortjes: slimme vertaalapparaatjes die gesprekken direct vertalen. Tijdens sollicitaties én op de werkvloer.

    Volgens onderzoek van De Haagse Hogeschool lopen nieuwkomers in de zorg tegen minstens tien problemen aan. Taal is er één van en misschien wel de belangrijkste. Wie de medische woorden niet goed kent, kan zich lastig uitdrukken tijdens sollicitaties. En eenmaal aan het werk ontstaan door een taalachterstand soms misverstanden of onzekerheid op de werkvloer. Ook culturele verschillen spelen mee. Jordy de Bruin, projectleider bij gemeente Den Haag van ‘Nieuwkomers met een Zorgachtergrond’: “In sommige culturen stel je geen vragen als je iets niet begrijpt. Daardoor haken sommige mensen al af nog voordat ze echt zijn begonnen.”

    Taaloortjes maken verschil

    Daarom startte dit voorjaar een pilot met AI-taaloortjes. Gemeente Den Haag ondersteunt dit. Twee zorginstellingen voor ouderen doen mee: Respect Zorggroep en Stichting Fortumus. Tijdens ‘speedmeets’ en meeloopdagen bij werkgevers voeren kandidaten uit bijvoorbeeld Oekraïne of Syrië gesprekken met ondersteuning van AI-taaloortjes. Jordy: “Ze voelen zich zekerder. En werkgevers horen ineens het hele verhaal.”

    Broodbaan eerst, droombaan daarna

    Het project is onderdeel van het programma ‘Aansluiting Onderwijs, Arbeidsmarkt en Bedrijfsleven’ (OAB) van gemeente Den Haag. Doel is dat nieuwkomers die in hun land van herkomst zorgervaring hebben opgedaan, kunnen starten in een betaalde baan op instapniveau: een zogenoemde ‘broodbaan’. Dat is een functie waarmee iemand in elk geval in zijn of haar eigen inkomen kan voorzien. Bijvoorbeeld een arts uit Syrië die in Nederland eerst begint als zorgondersteuner of op een andere, ondersteunende functie. Zo kunnen ze met hun ervaring in de zorg starten op de arbeidsmarkt, bouwen ze een netwerk op en kunnen van daaruit doorgroeien naar hun ‘droombaan’.

    Hulpmiddel, geen vervanging van taalonderwijs

    De AI-taaloortjes helpen deelnemers om met werkgevers het gesprek aan te gaan, maar ze zijn geen vervanging van het leren van de Nederlandse taal. Jordy: “De deelnemers zijn hoogopgeleid, leergierig en pakken de taal snel op. Tegelijkertijd willen we ook voorkomen dat mensen de taal juist minder snel leren door het gebruik van de oortjes. Het is een hulpmiddel – geen eindoplossing.”

    In de hele zorg te gebruiken

    Voor de pilot zijn nu vier setjes taaloortjes beschikbaar, dit kunnen er meer worden. Als het aan Jordy ligt, worden de oortjes ook op andere manieren gebruikt: “Waarom niet ook inzetten in het ziekenhuis of de ggz? Dit is pas het begin van een breder gesprek over hoe we technologische én menselijke oplossingen combineren om het personeelstekort in de zorg aan te pakken. Want dat tekort blijft.”

    Teammanager Lizanne Langelaan (Fortumus):

    ‘Met taaloortjes zie je wie iemand écht is’

    Stichting Fortumus, locatie Waalsdorp in Den Haag, experimenteerde met AI-taaloortjes tijdens een sollicitatiegesprek. Lizanne Langelaan: “Het helpt om iemands kwaliteiten beter te zien."

    Lizanne werkt al vijf jaar bij Stichting Fortumus. Eerst als wijkverpleegkundige, nu als teammanager. Toen zij via oud-collega Jordy van gemeente Den Haag de vraag kreeg om mee te doen aan de pilot, was ze meteen enthousiast. “Het idee is simpel: mensen die de taal nog niet goed spreken, krijgen via een oortje directe vertaling tijdens het gesprek. Dat maakt instromen een stuk makkelijker én eerlijker.”

    Ze testte het met een zorgtechnicus uit Oekraïne. “We hadden een kennismakingsgesprek via de taaloortjes. Hij kon echt zichzelf zijn. Hij vertelde uitgebreid over zijn werk in Oekraïne en gebruikte zonder moeite vaktermen. Het was meteen duidelijk voor me dat hij veel verstand had van zijn werk. Zonder het oortje had ik dat waarschijnlijk niet zo goed kunnen zien.”

    Waardevolle aanvulling

    Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Lizanne: “Er zit een kleine vertraging in de vertaling. En het oortje had een vrouwenstem, terwijl ik met een man sprak. Even wennen. Maar daarna ging het prima.”

    Lizanne ziet het als een waardevolle aanvulling, vooral voor een nieuwkomer die een eerste stap wil maken. “Het haalt drempels weg. Je kijkt naar iemands kwaliteiten in plaats van naar wat iemand nog niet kan. En mensen die gemotiveerd zijn, blijven toch wel aan hun Nederlands werken, ook als ze een taaloortje gebruiken.”


    Ook ervaring opdoen met AI-taaloortjes?

    Bent u een werkgever in de zorg of welzijn? En wilt u net als Respect Zorggroep of Stichting Fortumus kennismaken met deze nieuwe technologie? Neem dan contact op met:

    Jordy de Bruin
    Sectormanager Zorg en Welzijn
    jordy.debruin@denhaag.nl

    Karin van Poelgeest
    Programmamanager Nieuwkomers met een Zorgachtergrond
    karinvanpoelgeest@denhaag.nl


    Meer weten?

    In het AD van 23 september verscheen het artikel: Nieuwkomers willen graag aan de slag. Nieuwkomers met ervaring in de zorg worden via speeddates gekoppeld aan zorginstellingen. Het initiatief moet het personeelstekort in de zorg helpen verlichten.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    8
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Werkgevers in de bouw of techniek merken het: het is lastig om goed personeel te vinden. Tegelijk vragen gemeenten steeds vaker om Social Return on Investment (SROI) bij aanbestedingen. Deze verplichting houdt in dat bedrijven, in ruil voor opdrachten van de gemeente, een deel van de aanneemsom moeten gebruiken om mensen zonder werk aan de slag te helpen. Dat voelt soms als een last. Maar het kan ook een kans zijn: voor je bedrijf én voor mensen die moeilijk aan werk komen.

    Vialis, een bedrijf van VolkerWessels, en VolkerWessels Inclusief lieten zien hoe dat werkt. Samen met Den Haag Werkt maakten zij van hun SROI-opgave een waardevolle investering: in betrokken personeel en een sterkere organisatie.

    Wat is SROI?

    SROI betekent dat je als opdrachtnemer van de gemeente een deel van de aanneemsom gebruikt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk of werkervaring te helpen. Bijvoorbeeld via een baan, een stage, een leerwerkplek of een maatschappelijk project. U kiest zelf wat het beste past bij uw bedrijf.

    Een andere kijk op SROI

    Toen Marcel Doze in 2024 begon als projectdirecteur bij Vialis, was nog niet de helft van de afgesproken SROI ingevuld. Marcel was verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe Haagse Bediencentrale. Hij wilde het anders aanpakken. “Niet alleen om aan de regels te voldoen, maar omdat ik geloof dat je hiermee echt verschil kunt maken én goede mensen kunt binnenhalen.”
    Hij schakelde SROI-adviseur Jacqueline Dekker in van de gemeente Den Haag. Samen zochten ze naar mogelijkheden. Zo kwamen ze bij Anja Gerz, een kandidaat van Den Haag Werkt. Anja had eerder gewerkt in de financiële administratie en als directiesecretaresse, maar had nu al een tijd niet gewerkt. Marcel: “We hadden direct een klik. Er was alleen geen functie voor haar. Dus hebben we er één gemaakt die bij haar talenten past en bij onze behoefte.”

    Een blijvende oplossing

    Het project bij Vialis had een einddatum. Na de bouw zou Anja haar baan weer kwijt zijn. Marcel wilde dat voorkomen. Daarom belde hij met Annette Pasveer van VolkerWessels Inclusief. Annette: “We zien het vaker: iemand begint vol enthousiasme, de werkgever investeert, maar als het project stopt, stopt ook de baan. Dat is zonde voor het bedrijf én voor de persoon. Wij doen het anders.”
    Anja kreeg een proefplaatsing bij VolkerWessels Inclusief, het werk- en leerbedrijf van VolkerWessels. Daarna kreeg ze een vast contract. Ze kreeg ondersteuning om goed te landen in het werk, haar mogelijkheden op de arbeidsmarkt te vergroten én ook haar zelfvertrouwen. Nu werkt Anja met plezier bij KWS, een ander VolkerWessels-bedrijf. Annette: “Anja heeft haar plek gevonden. Ze heeft een vaste baan en doet weer volop mee.”

    Missie geslaagd

    Voor Marcel is de missie geslaagd. Wat hij daarvoor heeft gedaan? “Ik had gewoon een open houding. En ik durfde anders te kijken naar functies, nieuwe medewerkers en begeleiding. We hebben in de techniek niet de luxe om mensen uit te sluiten. We moeten verder kijken dan alleen een cv. En hoe mooi is het als je daarmee ook nog iemands leven verandert?”


    Anja Gerz vindt werk dankzij SROI

    'Alles is te leren op de werkvloer'



    Anja Gerz groeide tot haar eigen verbazing uit tot een vaste kracht in de bouw. Dankzij een open blik van Vialis en begeleiding via SROI.

    “Ik ben niet meer de jongste en heb al veel verschillende banen gehad. Ik was een tijd uit het arbeidsproces door mijn kinderen. In die tijd heb ik cursussen gevolgd en veel vrijwilligerswerk opgepakt. Het thuiszitten beviel me helemaal niet en ik wilde weer aan de slag, maar ik wist niet wat dan precies. Ik wilde niet weer aan het werk als secretaresse, dat werk boeide me eigenlijk niet. Ik wilde meer uitdaging. Bij Den Haag Werkt kreeg ik een coach. Zij hielp me om te ontdekken wat ik echt wilde. Zo kwam ik via VolkerWessels Inclusief bij Vialis terecht. Zij waren bezig met de bouw van de Haagse Bediencentrale. Eerst deed ik wat klusjes, daarna kreeg ik meer verantwoordelijkheden. Ik bleek goed in documentatie en uitzoekwerk. Nu werk ik bij KWS en doe daar vergelijkbaar werk.
    Wat ik werkgevers wil meegeven? Kijk niet alleen naar een diploma of een perfect cv. Kijk naar wie iemand is en wat iemand wil. Alles is te leren op de werkvloer, als je iemand maar een kans geeft.”


    SROI levert veel op, zeker in tijden van personeelstekort:

    • Nieuwe medewerkers
      SROI-kandidaten zijn gemotiveerde, loyale mensen met frisse energie.
    • Sterkere organisatie
      Meer diversiteit zorgt voor nieuwe ideeën en een betere werksfeer.
    • Begeleiding op maat
      Den Haag Werkt kent haar kandidaten en helpt bij werving, selectie én administratie.
    • Een kans om iets terug te doen én vooruit te gaan
      U maakt maatschappelijke impact: u helpt mensen én tegelijkertijd bouwt aan uw bedrijf.

    Den Haag Werkt helpt u op weg

    Den Haag Werkt maakt SROI eenvoudig: we denken mee, weten welke kandidaten geschikt zijn en nemen praktische zorgen weg. Annette: “Den Haag Werkt weet echt wie ze begeleiden. Dat merk je aan de kwaliteit van de matches. En ze helpen ook bij nieuwe doelgroepen, zoals statushouders.” Marcel: “In andere gemeenten moet je de invulling van SROI zelf uitzoeken. In Den Haag krijg je echt hulp. Dat is uniek.”


    Jacqueline Dekker, SROI-adviseur gemeente Den Haag:

    ‘Denken in mogelijkheden’

    “Samen met Marcel en Den Haag Werkt hebben we gekeken hoe we SROI slim konden invullen. Werkgevers denken vaak in obstakels, maar wij helpen juist denken in mogelijkheden. Ik geef ideeën, leg uit wat er allemaal mogelijk is, en denk mee over wat past bij iemands organisatie. Dat levert verrassend vaak mooie resultaten op.”

    Ook aan de slag met SROI?

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    9
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Heeft u moeite om jonge werknemers te vinden die écht bij uw organisatie passen? Of zoekt u gemotiveerde jongeren voor een leerwerkplek of stage? Maak dan kennis met het Jongerenpunt070. Accountmanager Jordy Tas legt uit hoe zij helpen.

    Wat doet Jongerenpunt070?

    “Wij helpen jongeren tussen de 16 en 27 jaar om zelfstandig te worden en begeleiden hen naar school of werk. De 10 accountmanagers van Jongerenpunt070 creëren kansen voor jongeren: zij helpen jongeren met het vinden van een reguliere (bij)baan, BBL-leerwerkplek of stage. We werken op twee vaste locaties: de Vaillantlaan en de Leyweg. Daarnaast zijn we ook aanwezig bij 7 wijkcentra van Wijkz, zodat jongeren makkelijk binnen kunnen lopen. Daar zitten collega’s met verschillende expertises. Zo kunnen we jongeren met al hun hulpvragen in één afspraak helpen. We kijken naar het hele plaatje. Als een jongere bijvoorbeeld problemen heeft met wonen of schulden, is werk vaak nog een stap te ver.”

    “We zijn er ook voor werkgevers. We helpen jongeren met werkgevers te matchen op leerwerkplekken (BBL) en stageplekken. We kijken altijd of een jongere bij de organisatie past en of het een geschikte werkplek is voor de jongere. Goede begeleiding is daarbij belangrijk. We willen dat elke match een succes wordt voor beide partijen. En als dat lukt, dan blijven we ook na de start betrokken.”

    Jordy Tas

    Wat speelt er bij jongeren als de stap naar werk nog te ver is?

    “Daar is niet een duidelijk antwoord op te geven. Dit kan variëren van jongeren die gewoon niet goed weten wat ze willen of kunnen, tot jongeren met multi-problematiek. Zeker sinds corona komen mentale problemen vaker voor, zoals eenzaamheid of depressie. Er zijn jongeren die het spannend vinden om te solliciteren, jongeren die schulden hebben, verslaafd zijn, maar ook helpen wij dakloze jongeren: we zijn er voor iedereen. Dit doen wij gelukkig niet alleen, we hebben veel partners waar we mee samenwerken, zoals Helpdesk Geldzaken.”

    Hoe helpen jullie jongeren vervolgens richting werk?

    “We starten altijd met de vragen: wie ben je, wat wil je en wat kun je? Daarna kijken we wat iemand nodig heeft, we leveren maatwerk. Dat kan via een stage, een leerwerktraject of vrijwilligerswerk. Steeds meer jongeren willen leren door te doen. BBL-trajecten, dus werken en leren tegelijk, worden populairder. Wij helpen jongeren bij het vinden van zo’n plek. En we blijven hen en de werkgever begeleiden als ze echt begonnen zijn.”

    Wat moeten jongeren nog leren op de werkvloer?

    “In het begin gaat het vooral om structuur: op tijd komen, communiceren en afspraken nakomen. Dat zijn belangrijke basisvaardigheden. Jongeren vallen meestal niet uit door het werk zelf, maar vaker door hun gedrag of leefstijl. We ondersteunen hen daar op verschillende manieren bij. Zo kunnen we bijvoorbeeld een werkfit- of werkontwikkeltraject inzetten om iemand in een goed ritme te krijgen. Ook kunnen we gebruikmaken van maatwerkbudget om noodzakelijke spullen voor het werk te regelen, wanneer jongeren dat zelf niet kunnen betalen. Dit geeft werkgevers het voordeel dat wij een betrouwbare partner zijn, zowel voor hen als voor de jongeren. Samen kijken we wat er nodig is om er voor iedereen een succes van te maken.”

    Wat houdt de begeleiding na een succesvolle match in?

    “We hebben regelmatig contact. Op de eerste werkdag bellen we de jongere altijd om te vragen hoe het gaat. Na een week bellen we weer en na een maand volgt een driegesprek met de jongere en de werkgever om te bespreken wat beter kan. Twee maanden later checken we of iedereen zich hieraan heeft gehouden. Na een half jaar ronden we de begeleiding meestal af. Maar ook daarna mag een werkgever ons bellen als er iets is. De casemanager blijft in deze periode contact houden met de jongere om te zorgen dat het goed gaat op alle leefgebieden. De accountmanager onderhoudt zes maanden lang contact met de werkgever en kan extra begeleiding inzetten als dat nodig is.”

    Zijn er financiële voordelen voor werkgevers?

    “Ja, zeker. De werkgever kan loonkostensubsidie krijgen: een vergoeding voor de uren waarin de jongere nog niet voldoende productief is. Zo zorgen we ervoor dat de jongere een goede start maakt. Met de juiste begeleiding vergroten we de kans dat de jongere blijft en zich ontwikkelt tot een waardevolle medewerker. Dat maakt het makkelijker én aantrekkelijker om iemand een kans te geven. Want we snappen dat het tijd, geld en inzet kost om jongeren goed te begeleiden.”

    Wat is je boodschap aan werkgevers?

    “Jongeren zijn de toekomst. We hebben ze hard nodig. Dus moeten we nú investeren. Mijn oproep: geef jongeren op mbo-niveau 1 of 2 de kans om door te leren. Ze kunnen vaak door naar niveau 3 of 4, maar stromen nu te snel uit naar werk. Ik snap dat het voor werkgevers aantrekkelijk lijkt dat jongeren snel beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt. Maar denk ook aan de lange termijn. Een stage of BBL-plek is een kans om iemand laagdrempelig in te werken. Gaat het goed? Dan heb je er straks een gemotiveerde, opgeleide medewerker bij. Geef ze de kans om door te groeien, juist nu!”

    Tot slot: wat kunnen werkgevers nu doen?

    “Kijk eens naar uw eigen organisatie. Heeft u een goede leermeester? Iemand die jongeren kan begeleiden? Investeer daarin. Vraag ook een SBB-erkenning aan als leerbedrijf. En neem gerust contact met ons op. We denken graag mee over stage- of leerwerkplekken, het maken van een goede match met uw organisatie of andere manieren om te investeren in de toekomst.”


    Ook samenwerken met Jongerenpunt070?

    Wilt u jongeren een kans geven én investeren in uw eigen toekomst? Neem contact op via: jongerenpunt070@denhaag.nl of neem contact op met Jongerenpunt070 via 06-10307324.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    10
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    In Den Haag werken bij zo’n 500 bedrijven al meer dan 2.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt mét loonkostensubsidie (LKS). Deze subsidie maakt het voor werkgevers interessant om mensen met een verminderde arbeidsproductiviteit aan te nemen. Werkgevers ontvangen namelijk een financiële vergoeding van de gemeente voor het deel dat de medewerker niet productief is. Drie werkgevers vertellen wat het oplevert om net even anders te kijken naar werk.

    De Haagse Hogeschool

    ‘Iedereen verdient gelijke kansen’

    De Haagse Hogeschool is een mini-maatschappij. Iedereen moet zich welkom voelen, ook de medewerkers op de werkvloer. Joke Dijk, adviseur Participatie, helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een duurzame baan binnen de school. Inmiddels werken er 43 mensen via de banenafspraak, bijvoorbeeld als toezichthouder of docent. “Inclusie is voor ons geen bijzaak, het zit in ons DNA."

    De school werkt samen met Den Haag Werkt. Joke: "We beginnen meestal met een proefplaatsing. Een arbeidsdeskundige kijkt vooraf wat iemand aankan. Zo weten we waar we aan toe zijn, wat de kans op succes vergroot.” Ook de begeleiding is belangrijk. “De vaste jobcoaches van Den Haag Werkt zorgen voor vertrouwen, ook bij onze interne werkbegeleiders."

    Loonkostensubsidie is volgens Joke heel belangrijk: “Het haalt druk weg. Het zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers rustig kunnen beginnen. Medewerkers hoeven niet meteen alles te kunnen. Daardoor ontstaat ruimte om in eigen tempo te groeien.”

    Joke’s tip voor andere werkgevers? “Durf te beginnen. Laat je goed informeren en zorg voor goede begeleiding. En geef mensen dezelfde rechten en titels als ieder ander. Dat maakt je organisatie niet alleen inclusiever, maar ook sterker.”

    Lees het hele verhaal van De Haagse Hogeschool

    Yespers

    ‘Inclusie is goed voor mens én bedrijf’

    In een kleine fabriek aan de Haagse Kerketuinenweg werkt Yespers aan voedsel zonder verspilling – en aan kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “We willen niks verspillen: geen appels én geen menselijk potentieel”, zegt Stefan Baecke, oprichter van Yespers.
    Bijna de helft van het team van Yespers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. “Zij krijgen hier een echte kans. Sommigen begonnen verlegen, maar sturen inmiddels zelfstandig teams aan. Dankzij loonkostensubsidie kunnen we hen de tijd en aandacht geven die ze nodig hebben. Dat verdient zich dubbel terug. Zonder die subsidie zouden we het financieel niet redden”, zegt Stefan. Den Haag Werkt helpt bij het vinden van de juiste mensen: "We starten vaak met een proefperiode. Als het goed gaat, bieden we een contract. Je hoeft het niet alleen te doen – dat is belangrijk.”

    Stefans tip: “Begin klein. Heb geduld. En blijf met een open blik kijken. Inclusie is geen last, maar een kans. Voor je bedrijf én voor mensen die anders buiten beeld blijven.”

    Lees het hele verhaal van Yespers


    BOKO Dakdekkers

    ‘We doen dit graag nog eens’

    Soms heb je geen plan, maar gewoon een goed gevoel. Dat gebeurde bij Arnold Flake en Tom Bootsman van BOKO Dakdekkers toen Sandjay binnenstapte. “Hij was duidelijk en eerlijk: ‘Dit ben ik en dit kunnen jullie van mij verwachten.’” Arnold lacht: “Dat was meteen raak.”

    Sandjay werd hun eerste werknemer met loonkostensubsidie (LKS). Tom: “We zeiden: begin rustig. De snelheid komt later wel. Het gaf hem de kans om te wennen.” Dankzij LKS en de no-riskpolis konden ze die ruimte geven. “Met hulp van Den Haag Werkt liep alles soepel. Problemen werden snel opgelost. Er waren korte lijnen en dat werkt fijn.” Sandjay groeit inmiddels door: “We hebben hem toekomst gegeven, met een rijbewijs en opleiding.Dat doet iets met iemand.” Ze raden andere werkgevers aan om het ook te proberen. “Je loopt weinig risico en de opbrengst kan enorm zijn. We hadden dit niet verwacht, maar we zouden het zo weer doen.”

    Lees het hele verhaal van BOKO Dakdekkers.

    En lees ook het artikel over de no-riskpolis in dit magazine.


    Loonkostensubsidie voor werkgevers in Den Haag

    Veel werkgevers zijn op zoek naar personeel én willen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkkans geven. Den Haag Werkt helpt inclusieve werkgevers als u met deze vraagstukken én biedt u loonkostensubsidie. Loonkostensubsidie kan zo lang als nodig worden ingezet en met passende begeleiding vanuit de gemeente. Ook biedt het extra zekerheid, zoals door de no-riskpolis. Wat loonkostensubsidie (LKS) verder precies is en welke voordelen het u biedt leggen we uit in onderstaande video.


    Meer weten over LKS?

    Op de speciale pagina over loonkostensubsidie vindt u de werkwijze, de voorwaarden, de antwoorden op meest gestelde vragen en het antwoordformulier voor LKS.

    Neem contact op met uw contactpersoon bij Den Haag Werkt of met de Helpdesk Werkgevers: denhaagwerkt@denhaag.nl.

    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    11
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Bij Den Haag Werkt kunt u terecht met al uw vragen over werk en personeel, begeleiding van mensen, personeelsvraagstukken, subsidies en regelingen. We zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 09.00 tot 17.30 uur via telefoon, e-mail en op de onderstaande locaties van gemeente Den Haag. Bel of mail!

    Telefoonnummer: (070) 752 77 50
    E-mailadres: denhaagwerkt@denhaag.nl
    Website: denhaag.nl/denhaagwerkt
    Direct werk uitbesteden? denhaagwerktopdrachten@denhaag.nl

    Bezoekadressen:
    Fruitweg 17 - Den Haag
    Kerketuinenweg 24 - Den Haag

    Postadres:
    Postbus 12610
    2500 DK Den Haag

    Volg ons op social media:
    LinkedIn
    YouTube

    Wilt u het nieuws van Den Haag Werkt direct ontvangen in uw mailbox? Meld u aan.

    Instrumentengids Dennis gids voor werkgeversdienstverlening
    Instrumentengids Dennis is een online gids die u zelf kunt raadplegen. U vindt hierin de lokale, regionale en landelijke instrumenten op het gebied van werkgeversdienstverlening. Kijk bij regio Haaglanden voor de instrumenten en leerwerktrajecten die u kunt inzetten voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. Uw accountmanager geeft u hier graag uitleg bij.

    OndernemersPortaal Den Haag
    Haagse ondernemers kunnen bij het OndernemersPortaal terecht voor advies over regels, vergunningen en procedures van de gemeente.
    De dienstverlening van het OndernemersPortaal is gratis.

    Telefoonnummer: 14070
    E-mailadres: ondernemersportaal@denhaag.nl
    Website: Ondernemersportaal Den Haag
    Bezoekadres: Stadhuis, Spui 70, Den Haag

    Meld ook collega's aan voor het nieuws van Den Haag Werkt

    We willen graag zoveel mogelijk werkgevers en opdrachtgevers in de stad bereiken met nieuws over een inclusieve arbeidsmarkt. En uitleggen hoe wij daar als gemeente bij kunnen helpen. Daar hebben we u voor nodig. 
Heeft u een collega voor wie het nieuws van Den Haag Werkt ook interessant kan zijn? Collega's van HR, personeelszaken, inclusie en diversiteit, een teammanager of de directeur? Vraag of zij zich ook willen aanmelden.
    Aanmelden nieuws Den Haag Werkt



    Deel dit artikel
    header afbeelding artikel
    header afbeelding artikel
    12
    SCROL NAAR BENEDEN
    A
    A
    A

    Benieuwd naar eerdere edities van ons magazine? Bekijk dan het archief.
    magazine-on-the-spot.nl/denhaagwerkt

    Deel dit artikel

    Deel via