GA TERUG

Luister als een giraffe

“Iedereen heeft behoeften: regelmaat, veiligheid, voorspelbaarheid, verbinding, regie. Kinderen hebben die ook, maar kunnen ze niet altijd uiten. Ze kennen de woorden niet of hebben het niet vanuit huis geleerd. Wat kun je als leerkracht? Juist dan kun je een voorbeeld zijn.”

Referentie

“Je hebt een cirkel van invloed en van betrokkenheid. Wat op straat gebeurt, heb je geen invloed op, je hebt er gevoelens bij. De klas en de school is wel je cirkel van invloed. Ook als leerkracht heb je een referentiekader, vanuit opvoeding en achtergrond. Een kind dat geen hand wil geven, is dat ‘disrespect’ of vindt het je hand te stevig?”

Giraffe of jakhals

“Je kunt op twee manieren luisteren naar behoeften achter gedrag. Als een jakhals: aanvallend, naar binnen gekeerd - ik heb het fout gedaan - of oordelend naar buiten toe? Of als een giraffe: zonder oordeel? Wanneer je wilt kijken naar behoeften, gebruik je zinnen beginnend met: ik zie, ik hoor, ik voel, ik heb behoefte aan, zou je.”

“Iedereen verschilt, bij een emotie kan daarom een andere behoefte zijn. De een die huilt, wil praten. De ander even met rust gelaten worden. Specifieke behoeften zijn er ook: ADHD (de stuiterballen), ASS (moeite met contacten en verandering), hechting (materialistisch, snel boos, moeilijk hechten). Maak bij deze kinderen duidelijke afspraken, ga niet in discussie, bouw rustmomenten in en een rustige ruimte, bereid verandering voor, accepteer dat de leerling lichamelijke toenadering afwijst.”

Tips bij moeilijk gedrag:
Iedere dag nieuwe kansen
Zie talenten van kinderen
Kijk naar behoeften
Corrigeer klein
Geef vertrouwen

GA TERUG