







Met digitalisering kun je kosten besparen en omzet vergroten. Het bepaalt in steeds grotere mate of een MKB-bedrijf toekomstbestendig is. Daarom stimuleert Economie071 dit met het project ‘Laat digitalisering voor je werken’.
“Dit programma loopt ten minste tot eind 2022. Tot en met september 2022 deden ruim 400 bedrijven mee”, vertelt projectleider Dwayne van der Klugt. “150 daarvan hebben een voucher benut. Een aantal deelt hier hun ervaringen. En experts geven tips waarmee jij direct jouw bedrijf toekomstbestendiger maakt”.
Swipe door nuttige informatie, denk na wat voor jouw bedrijf kan werken en neem contact met ons op voor een coachgesprek om te zien hoe we jou kunnen helpen.
Inhoud




Al 150 MKB’ers uit de Leidse regio vroegen een voucher aan voor financiële ondersteuning bij digitalisering binnen hun bedrijf. “Bedrijven kiezen zelf hoe ze de voucher inzetten”, zegt Martijn van Pelt, voorzitter VNO-NCW Bedrijfsleven Rijnland. “Denk aan een slim systeem voor klant- en relatiebeheer, een website of webshop of digitale veiligheid. Via workshops hebben we over deze onderwerpen eerst kennis gedeeld. Met de voucher maakten ondernemers vervolgens een concrete verbeterstap. Op die manier werkt het project als een vliegwiel voor digitalisering.”
Met de voucher wordt tot 1.000 euro vergoed als de ondernemer zelf ook 25% investeert. De vouchers worden verstrekt door Economie071, met steun van de provincie Zuid-Holland.
Een team van coaches adviseert de MKB’ers over techniek, veiligheid en marketing. Zo weten ondernemers waar ze op moeten letten en waar hun kansen liggen.
LIMES International koos voor een cybersecurity-test om de zwakke plekken in hun systemen te vinden en te verbeteren. Verloskundig centrum De Poort stapte over op een nieuw systeem voor het inplannen van echo’s. Klanten kunnen nu zelf hun afspraken beheren. Juwelier Adorae koos voor het verder uitbouwen van de webshop die in coronatijd onverwacht goed liep.
Slimme stappen, noemt Marius Hovius, directeur van Rabobank Leiden-Katwijk deze voorbeelden van digitalisering. “De wereld verandert razendsnel, ondernemers moeten mee in die omslag.” Uit onderzoek blijkt dat ondernemers digitalisering erg belangrijk vinden. Toch zet maar 40% van hen daarop in.
“Terwijl digitalisering je bedrijf méér oplevert”, weet Marius. “Je ziet bij bedrijven die digitaliseren meer omzet. Hierin investeren is dus een slimme zet.”
Marius geeft elke ondernemer graag drie vragen mee die na beantwoorden hopelijk tot actie leiden. Wat is jouw antwoord?
- Wat als mijn productieproces stilvalt voor tekort aan arbeid en grondstoffen?
- Wat als (bijvoorbeeld door corona) klanten volledig digitaal gaan kopen?
- Wat als klanten anders zouden willen gaan betalen?
Digitale veiligheid



Terug naar inhoud Digitale Veiligheid
Wie denkt er nog dat MKB’ers niet interessant zijn voor hackers? Het tegendeel is waar: maar liefst 33% van de cyberaanvallen is op hen gericht. De grote jongens hebben zich daar allang tegen beschermd. Door tien MKB’ers te chanteren voor € 10.000 heb je ook een ton binnen. Specialisten Niels van Gijzen en Eric Devilee delen vier waardevolle tips.
Tip 1: maak back-ups
Nee, apparaten synchroniseren is niet hetzelfde als een back-up maken. Sterker nog, ben je op de ene plek gehackt, dan ook op de andere. Maak dus regelmatig een goede back-up. Zorg dat de back-ups ver genoeg teruggaan in de tijd, bewaar ze op een aparte locatie en test ze regelmatig.
Tip 2: gebruik meervoudige verificatie en een Password Manager
Bij meervoudige verificatie voer je naast een gebruikersnaam en wachtwoord een extra code in om je identiteit te bewijzen. Deze krijg je binnen via een app op je telefoon. Dit verlaagt het risico op accountmisbruik met 90%. Een Password Manager (PWM) bedenkt nieuwe wachtwoorden voor je, verbetert bestaande en slaat ze allemaal beveiligd en versleuteld op. Je hoeft dan alleen maar het wachtwoord van je PWM te onthouden. De kosten? Nog geen € 40 per jaar.
Tip 3: wees digitaal hygiënisch
Vergelijk het met een clean desk: ruim ook al je IT-middelen na afloop van het werk netjes op. Stel jezelf ook de vragen: welke apparaten zijn er binnen mijn bedrijf, waar staan mijn data en wie hebben daar allemaal toegang toe? Zorg dat je bij uit dienst gaan van een medewerker dat account afsluit en passwords aanpast.
Tip 4: houd Word en Excel veilig
Bedenk dat ook de Word- en Excelbestanden die je ontvangt malware kunnen bevatten. Klik daarom nooit op de melding ‘macro’s inschakelen’. Vertrouw je een bijlage niet? Check even bij de verzender of die je zojuist iets heeft gestuurd.
Ingewikkeld? Of erg geschrokken? Hoeft niet. Digitale veiligheid kan in kleine stapjes. Met deze vier tips kom je al een heel eind.

Hedda Sasburg
Orange Swallow, Leiden:
‘Wake-up call, zo’n Password Manager’
“Het is precies zoals ze vertelden: je denkt dat je met een klein adviesbureau niet zo snel digitaal bedreigd wordt, maar er zijn dus gevaren. Uitloggen? Doe ik eigenlijk zelden. We maken veel documenten, doen de administratie op de pc en hebben een digitaal klantenbestand. Daarnaast schrijven we in op tenders. Daar gaat heel veel tijd in zitten, die informatie mag echt niet verloren gaan. Dan wil je niet dat een hacker je laptop gijzelt en al je bestanden bevriest. Dat kan dus makkelijker als je altijd alles open hebt staan. Zo’n aparte Password Manager is wat dat betreft een wake-up call.”

Julie Taylor
Buzz Business Networking, Leiden
‘Technische hulp dankzij voucher’
“Ik ben net mijn tweede bedrijf begonnen om Engelstalige ondernemers met elkaar te verbinden en technologie is niet mijn ding. Ik kan het, maar het duurt lang. Dankzij de voucher heb ik nu iemand die me helpt met het digitaal bijhouden van mijn klanten via een CRM. Op een slimme en digitaal veilige manier. De kennis die ik heb opgedaan tijdens de Economie071 workshops ga ik nu delen met mijn Facebook-groep. De voucher is zo handig voor de ruim 400 ondernemers die in die Facebook-groep zitten. Ik begon het met twee anderen, met informatie over evenementen en financiering, zoals de TOZO-regeling in coronatijd. Nu komt deze informatie over digitalisering erbij.”
Terug naar inhoud Digitale Veiligheid



Terug naar inhoud Digitale Veiligheid
Vroeger hoorde je altijd wel ergens een telefoon rinkelen in Hotel Nieuw Minerva, maar dat gaat tegenwoordig anders: boekingen, vragen, bestellingen, facturen, de marketing, alles gaat via website, apps en mail. De AVG-gevoelige informatie die daarbij wordt opgeslagen moet goed beveiligd zijn. City Hotel Nieuw Minerva vroeg de digitaliseringsvoucher van Economie071 aan voor een stevige beveiligingsslag.
Ook moeten gasten veilig in het hotel op hun laptop en mobiel kunnen werken, vertelt Katinka van Houwelingen die samen met haar man Kees Bos Hotel Nieuw Minerva runt. “Een goede back-up is noodzakelijk en een sterke firewall onmisbaar.” Die back-up en firewall zijn inmiddels verstevigd en aangepast aan de laatste normen. “De monitoring is uitbesteed aan een gerenommeerd bedrijf, dat de firewall 24 uur in de gaten houdt. Dat geeft ons een gerust gevoel en scheelt ontzettend veel tijd. Want we hoeven niks meer zelf op te lossen.”
Katinka vindt het verstandig dat de overheid digitaliseringsvouchers uitgeeft als tegemoetkoming voor dit soort forse investeringen. “Een zetje geven om de digitale veiligheid te verbeteren is voor iedereen goed. Want alhoewel ICT geen hoge prioriteit had tijdens de pandemie nam de cybercriminaliteit wel toe. Dat zagen wij bijvoorbeeld aan de phishing-mails die steeds beter werden. Daarnaast, vind ik, stelt de overheid met de AVG ook veel eisen aan ondernemers, daar mag best wat tegenover staan.”
Terug naar inhoud Digitale Veiligheid



Terug naar inhoud Digitale Veiligheid
Twee verschillende websites met elkaar laten praten. Dat is in het kort waar Brouwerij Pronck de digitaliseringvoucher van Economie071 voor heeft aangevraagd.
De Leidse Brouwerij Pronck brouwt sinds 8 jaar craftbier. Het bedrijf is snel gegroeid en telt inmiddels 29 werknemers. Snel groeien vergt stevige investeringen. En digitalisering sneeuwt gemakkelijk onder als er ook peperdure nieuwe ketels nodig zijn en andere grote investering in het pand, vertelt eigenaar Benjamin Wegman. De voucher van Economie071 geeft hem net dat zetje dat nodig is om nu te investeren in zijn website, of eigenlijk zijn websites.
Want sinds Brouwerij Pronck een jaar geleden een Utrechts bedrijf overnam dat workshops bierbrouwen geeft, heeft Pronck twee websites waar workshops geboekt kunnen worden. Wegman wil er nu voor zorgen dat de boekingsmodules van www.brouwerijpronck.nl en die van het Utrechtse bedrijf: workshopsbierbrouwen.nl informatie met elkaar uitwisselen. Vanwege de klantgegevens moet dat op een digitaal veilige manier. De uitwisseling moet inschrijvingen op beide sites bij elkaar optellen en dubbele boekingen voorkomen.
“Dat scheelt ons tellen en bellen en mailen in het geval er wat mis is gegaan. Dat is ook niet het leukste werk om te doen. Wat ik daarnaast belangrijk vind is dat de deelnemer een goede ervaring krijgt. Je wilt naar je gasten toe geen fouten maken. Zij komen voor een mooie dag waarop ze een lekker eigen bier kunnen brouwen. En dat is wat wij hen willen bieden via een gestroomlijnd proces.”
Terug naar inhoud Digitale Veiligheid
Digitale strategie



Terug naar inhoud Digitale Strategie
Op allerlei manieren kun je digitalisering doorvoeren in je bedrijf: een website, beveiliging tegen hackers, online marketing. Hoe voer je echter digitalisering door vanuit de kern van je bedrijf?
Eerste stap is het bepalen van een koers: je brengt inzicht in hoe je nu werkt en welke richting je op wilt met je bedrijf. Daarna kom je op koers door plannen te maken. Je krijgt in beeld wat je nodig hebt en hoe je je doel bereikt. Derde stap is gerichte actie: je gaat aanpakken. Je begrijpt scherp wat nodig is en gaat aan de slag.
“Sla je deze stappen over, dan is de kans groot dat het een digitaal drama wordt”, stelt marketingdeskundige Tim Serdijn van PIT. Hij begeleidt bedrijven naar digitale optimalisatie. Dan maakt digitalisering je processen niet alleen makkelijker, maar verbetert het je gehele bedrijf.
Inzicht in je bedrijf krijg je door in kaart te krijgen wat de huidige situatie is, wat versterkt kan worden en wat verbeterd, en op welke ontwikkelingen je kunt inspelen. Van hieruit kun je ook bepalen wat je acties zijn en wat je nodig hebt (door training dan wel inhuur).
Wat moet verbeterd worden? Dat komt boven water wanneer je de volgende vragen beantwoordt:
- Wat kost veel tijd en gaat vaak fout?
- Waar zit frustratie?
- Wat zijn belemmeringen?
- Welke inzichten mis je?
Een digitale strategie werkt toevoegend wanneer ze alle vijf bedrijfsprioriteiten verbetert: de keten, plezier van medewerkers, de werk- en productieprocessen, je product- en dienstverlening en de interactie met je klanten. Data werken als verbindende factor.
Van rollenspel naar VR
Carlijn en Christiane hadden in hun werk in de jeugdzorg met toenemende agressie te maken. Daartegen moet personeel getraind worden, vonden zij. Ze besloten Dwars training en ontwikkeling op te richten. Toen brak corona uit. Fysieke trainingen waren onmogelijk. Carlijn: “We zijn toen gaan kijken naar de mogelijkheden van virtual reality. Het is corona-proof, maar ook effectief. Door simulatie via een VR-bril ervaar je namelijk echt wat agressie met je doet. Meer dan met een rollenspel.”
Ze verdiepten zich in de voor- en nadelen en gingen de samenwerking aan met een nieuw filmbedrijf. Best een investering, dus kozen ze voor het leasen van de VR-brillen en de techniek voor films. Om deze stap te kunnen maken was de voucher meer dan welkom.

‘Sleutel tussen vraag en aanbod’
Maaike Mentink, Winston & Partners:
“We zijn al een tijdje op zoek naar een centraal systeem waarbij we in de cloud werken en dat topveilig is en aan alle standaarden voldoet. Met marktpartijen kwamen we er niet uit. Toen kwam ik Economie071 tegen. Dat is een goede gesprekspartner, omdat ze geen marktbelang hebben. Ze snappen waar ik tegenaan loop en dragen ideeën aan welke partner geschikt zou zijn voor onze vraag. Dat is een goede sleutelfunctie. Ik kan nu ook beter het gesprek aan met marktpartijen, omdat ik dankzij het gesprek met Economie071 weet waar het over gaat. Van zo’n ICT-bedrijf snap ik de taal namelijk niet altijd.”
Terug naar inhoud Digitale Strategie



Terug naar inhoud Digitale Strategie
Bij Strandcamping Zuidduinen behoren de informatieboekjes tot het verleden. Gasten downloaden sinds deze zomer een app op hun telefoon, waarin zij alle informatie over de Katwijkse camping vinden. Eigenaresse Rozemarijn Dees vroeg voor deze app de digitaliseringsvoucher aan.
Een paar dagen na de aanvraag kreeg Rozemarijn al uitsluitsel van Economie071 dat het bedrag van €1.000 euro was toegekend. “Heel fijn, zo snel! Daardoor konden we gelijk beginnen en hadden we de app nog klaar voor het zomerseizoen.”
De belangrijkste reden om de informatie over de campingregels en de openingstijden van de supermarkt en de receptie te digitaliseren, was papierbesparing. “We doen het voor het milieu. Duurzaam ondernemen vinden wij belangrijk. Bijkomstig voordeel van een app is dat je informatie gemakkelijk kunt actualiseren. En - ook handig - je kunt bij calamiteiten een pushbericht naar al je gasten sturen. Als er bijvoorbeeld een kind kwijt is, of als er een spoedreparatie aan douches of toiletten uitgevoerd moet worden kun je daar gelijk iedereen van op de hoogte stellen. Dat werkt erg goed.”
De gasten bleken allemaal prima met de app overweg te kunnen. “Ook voor oudere kampeerders was het geen probleem. Ik denk dat we hun digitale vaardigheden ook niet moeten onderschatten. Ze fietsen tegenwoordig ook allemaal met geavanceerde navigatie-tools.”
Terug naar inhoud Digitale Strategie



Terug naar inhoud Digitale Strategie
Het kost wat om de loonstroken en de salarisadministratie grotendeels te automatiseren, maar het levert ook wat op. “Om precies te zijn €7,60 per loonstrook”, vertelt Jeroen Coenen, eigenaar van brasserie De Roskam en proeflokaal De Buuren. “Die investering loont dus al vrij snel.” Helemaal nu hij daar de digitaliseringsvoucher van Economie071 voor in mag zetten.
In de twee Katwijkse horecazaken van Coenen werken 35 mensen. Tot nu toe lopen hun loonstroken via een salarisadministratiekantoor. Dat kantoor vraagt een hogere commissie per loonstrook dan het boekhoudprogramma Exact. Dus het scheelt geld, en eenmaal geautomatiseerd met Exact scheelt het ook weer tijd. “Computers maken namelijk geen fouten en ik wel, want ik schrijf gegevens voortdurend over. Van mijn blaadje naar een Excelsheet en dan weer via de mail naar de boekhouder, je kent het wel. Straks is het gewoon één keer invoeren en klaar.”
Een deel van het invoerwerk neemt de accountant bovendien voor zijn rekening. “Ikzelf voer een aantal mensen in, zodat ik weet hoe ik dat voortaan met nieuw personeel moet doen. Maar de bulk wordt nu gedaan door mijn accountant.”
Voor de aanschaf en implementatie had hij eerst contact gelegd met Exact. Maar hij besloot toch nog even rond te bellen omdat een van de vouchervoorwaarden is dat de klus liefst aanbesteed wordt in het 071-gebied. “Toen bleek ik via mijn accountant ook aan Exact te kunnen komen. Dat is dan alleen maar mooi toch!”
Terug naar inhoud Digitale Strategie
Digitale marketing



Terug naar inhoud Digitale Marketing
Het scheelt slechts een spatie, waar hebben we het over? Toch is juist die schrijfwijze het verschil tussen weinig bezoekers en een goed scorende webshop. Althans, van die van Exclusivithee van Wendy Gaurié - fysiek ook te vinden op de Botermarkt in Leiden. Ze heeft veel gehad aan de adviezen van Rianne Verheijen van Online Tigers. Waaronder dus de tip om typfouten van Google-gebruikers over te nemen op je website. Geen goede spelling, wel goed voor je omzet.
Het doel van digitale marketing is zoveel mogelijk bezoekers naar je site lokken en ze vervolgens verleiden klant te worden of iets in te vullen. Dat lokken doe je met advertenties, via social media of door je site te verbeteren. We beperken ons tot het laatste.
Gebruik de juiste zoekwoorden. Op exclusieve thee zoekt niemand. Wel op groene thee, zwarte thee, Mariage frères. Gebruik dan ook die termen op je website, zodat Google je in de zoekresultaten toont.
Exclusivithee organiseert ook theeproeverijen. Op Google Trends zie je echter dat thee proeverij (los van elkaar) veel vaker wordt ingetikt. Gebruik dan ook die spelling in combinatie met je locatie. Je wilt namelijk geen reclame maken voor álle theeproeverijen in Nederland, alleen voor die in Leiden. En: hoe beter je uitlegt wat zo’n theeproeverij inhoudt, hoe je hoger je in Google komt.
Maak voor elk onderwerp, thema of merk een aparte pagina en laat zien dat je daar alles over weet. Dan ben je niet alleen beter vindbaar, maar verhoog je ook de conversie (het doorklikken naar je website). Toen Wendy haar teksten in korte alinea’s ging opdelen met relevante tussenkopjes kreeg ze ook meer bezoekers. Daarbij zette ze haar call-to-action ook meteen na de eerste alinea en niet alleen aan het einde van de pagina: zover komen de meeste mensen niet eens.
Ten slotte: werk fact based. Bekijk de resultaten van je inspanningen op Google Analytics. En installeer daar de laatste versie van. GA4 dus.

‘Eerst de site, dan Google Ads’
Orvie Kléberg, Cardagan BV, Leiden:
“Tja, wat houdt me tegen? Tijd toch vooral. Als financial controller van vastgoedbedrijven laat ik het werk altijd voorgaan. Maar mijn twaalf jaar oude website moet nu toch echt vernieuwd worden. Daarover ben ik in gesprek met een dienstverlener. Vooral de koppeling met andere systemen zoals CRM vind ik belangrijk. Het is de bedoeling dat je als prospect binnenkomt op de site, je een offerte aanvraagt en krijgt, en de data daarna automatisch opgeslagen worden. De tip van een duidelijke call to action die bovenaan een pagina moet staan, ga ik toepassen. Verder vind ik een betere uitstraling van de site belangrijk. Daarna wil ik ervaring opdoen met Google Ads.”

‘Wie zoekt er nu op ‘zachte interpretaties’?’
Amy Guijt, Studio Amy Guijt, Leiden:
“Naast mijn werk als grafisch ontwerper breng ik Zachte Interpretaties uit - visuele toolkits om op een creatieve manier je levensverhaal op te schrijven. Ik verkoop ze via een gelijknamige site. Maar wie zoekt er nou op ‘zachte interpretaties’ of ‘visuele toolkit’? De verkoop blijft dus beperkt tot bekenden. Ik heb ook nooit een plan gemaakt, ben meteen met actie begonnen: een website maken. Dat ga ik nu anders doen. Er moeten betere teksten komen met goede zoekwoorden. Woorden die mijn klanten zelf gebruiken. Daar moet ik dus achter zien te komen. Ik weet al iemand die dat voor me zou kunnen doen… ik moet haar alleen nog vragen.”
Terug naar inhoud Digitale Marketing



Terug naar inhoud Digitale Marketing
Het reisbureau Travelling Albania van de Leiderdorpse onderneemster Poli Loman heeft een goed jaar achter de rug. Met dank aan de digitaliseringsvoucher, die zij inzette om de vindbaarheid van haar website te verbeteren.
Toen er na de dramatische coronajaren weer groei kwam in de toeristensector, ging Poli voortvarend aan de slag om haar Travelling Albania mee te laten groeien. Een investering in SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, heeft daarbij geholpen. Ze huurde er met behulp van de voucher een specialist voor in. “Ik ben zelf technisch onderlegd en weet er wel het een en ander van, maar ik kan niet alles zelf doen. Dus dit heb ik uitbesteed.”
De verbeteringen aan haar website hebben ervoor gezorgd dat haar site meer bezoekers trekt. Dat is duidelijk te zien aan haar bezoekerscijfers. Maar het was niet alleen de SEO die daarbij hielp. “Ondertussen is ook Wie is de Mol in Albanië geweest. En een betere promotie van je bestemming is er niet.”
Aangezien Travelling Albania een van de weinige reisspecialisten in Nederland is voor deze bestemming, kwamen geïnteresseerden al snel bij Loman uit. Ze kijkt dan ook tevreden terug op het afgelopen zomerseizoen. Veel mensen hebben via haar fly & drives, of een van haar andere reizen, kennis kunnen maken met deze verrassende en zeer betaalbare vakantiebestemming.
Terug naar inhoud Digitale Marketing



Terug naar inhoud Digitale Marketing
In de fitnesssector volgen trends elkaar snel op. Je moet je blijven vernieuwen, zeker ook in je onlinemarketing, weet Jeffrey Visser. Hij zette de digitaliseringsvoucher van Economie071 in om de website van Visser Health Coach uit te breiden met een nieuwe landingspagina, een nieuwe mediapagina en een Engelse vertaling.
Die landingspagina hoort bij de twee nieuwe domeinnamen (personaltrainerleiden.nl en personaltraineroegstgeest.nl) die hij heeft geregistreerd voor Visser Health Coach; het bedrijf in personal training dat Jeffrey 13 jaar geleden oprichtte. “Toen ik begon, waren er nog niet veel personal trainers. In die tijd stond je zonder veel inspanning bovenaan bij Google. Tegenwoordig zijn er veel meer personal trainers en moet je up to date blijven om goed vindbaar te zijn. Dat gaat niet vanzelf.”
Jeffrey blijft daarom investeren in zijn online marketing. Dit keer dus met nieuwe domeinnamen en een bijbehorende landingspagina, waar mensen zich kunnen inschrijven voor zijn trainingen. Daarnaast breidde hij zijn website uit met een mediapagina waarop bezoekers eerdere publicaties kunnen zien, zoals de aandacht die hij kreeg in Women’s Health magazine en Omroep Max. “Dat is mooie publiciteit die gezien mag worden.” Ook maakte hij een Engelse vertaling van zijn site. Iets wat direct zijn vruchten afwerpt. “Het aantal expats in Leiden en omgeving groeit snel. Dat is een serieuze markt aan het worden en die bereik je met een Engelse site.”
De digitalisering in de fitnessector gaat snel. Online lessen boeken en online lessen volgen, foto’s en filmpjes op sociale media, podcasts. Je kunt in deze sector niet achterblijven, vertelt Jeffrey. “Dat straft Google direct af met een lagere notering. Je moet ook online in beweging blijven.”
Terug naar inhoud Digitale Marketing






Dit swipezine werd gemaakt door On the Spot in opdracht van Economie071 bij het project ‘Laat digitalisering voor je werken’.
Redactie: Frank Wijvekate, Marijn Kramp, René Lamers
Fotografie: Eelkje Colmjon, Joke Busschots, Monique Shaw, Taco van der Eb, Lotje van der Bie, Mike van Bemmelen
Film ondernemerscitaten: Bas Nieuwenhuijs, Joey Meeuwenoord, Sem de Bruijn
Aftermovie: Brigit Disseldorp
Vormgeving en techniek: Loek Weijts
Coördinatie: René Lamers
Zie ook: Focus – samen economische impact maken in de Leidse regio