GA TERUG

‘Geen nieuw likje verf op de oude branche’

Van ‘een achtbaan waarin ik gekatapulteerd werd’ tot het rustig afwerken van de to-do-lijst. Na de eerste schokgolf die corona in de evenementenbranche teweegbracht, zochten ondernemers oplossingen. De één probeerde klanten te inspireren tot alternatieven. De ander organiseerde een denktank met gelijken (‘sharing is caring’). Of bood congresmateriaal aan voor triageruimten, sportscholen of kantines.

Verdienmodel

Online aanbod is het nieuwe normaal. De branche is namelijk onzeker over een snelle terugkeer van fysieke events, door huivering bij partijen. Wil je online de inkomsten van een fysiek congres evenaren, moet je meerwaarde bieden. Dat kost ook iets, naast de investeringen in techniek en aankleding. Het bereik van online is groter, maar je mist toch lichaamstaal en direct contact.

Een verdienmodel ís mogelijk. “Offline moet je als VIP beschouwen – schaarste verhoogt de prijs. Dat heeft waarde”, oppert een eventorganisator. “Of bied online kleinschalige workshops aan, waarin mensen toch contacten kunnen leggen. Dan is techniek behulpzaam.”

Nieuw likje

Oude wijn in nieuwe zakken gaat niet werken, waarschuwt een collega-organisator. “We moeten niet proberen de oude eventbranche een nieuw likje verf te geven. We moeten naar kwaliteit streven en op een andere manier naar waarde kijken.”

Dagvoorzitter Erik Peekel – ‘ik noem mezelf tegenwoordig online events organisator’ – ziet hoe door nood kwaliteit ontstaat: “We moesten een programma van drie uur terugbrengen naar vijftig minuten online. Dan ga je toch goed nadenken wat er écht in moet. Je wordt kritischer.”

GA TERUG