Mathieu Weggeman, hoogleraar Organisatiekunde TU Eindhoven

Durf de beste vakman te zijn’

Zonder samenwerking kom je niet vooruit, we moeten blijven leren met elkaar en: durf de beste vakman te zijn. Die boodschap droeg Mathieu Weggeman, hoogleraar Organisatiekunde, uit in zijn lezing ‘Hoe slimmer, hoe eerder dom’. Hij nam zijn publiek in een humoristisch betoog mee langs verschillende organisatiethema’s. Een bloemlezing.

1. Faciliteer vakmensen

“Managers zijn snel geneigd in de controle te schieten. Die manier van leidinggeven is ongeschikt voor gemotiveerde vakmensen die houden van hun werk. Mijn aanbeveling: faciliteer al deze werkvoorbereiders, tekenaars, ontwikkelaars, fietsenmakers, technici, enzovoort. Val ze niet lastig met regels en procedures, maar zorg ervoor dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen in hun vak. Dan komt productiviteit en kwaliteit vanzelf.”

2. Koester de professional

“Hét kenmerk van een professional is – naast ervaring en vaardigheden – zijn attitude: de liefde voor het vak moet groter zijn dan de liefde voor geld en vrije tijd. Dat betekent niet meteen dat hij 70 uur per week moet werken, maar dat hij graag goed werk levert. Zo’n professional ontstaat door de juiste manier van leiding geven. Laat termen als agile en lean & mean achterwege, maar zorg ervoor dat vakmensen hun kennis kunnen verbreden en verdiepen. Creëer daarbij ook een collectieve ambitie en stimuleer samenwerking.”

3. Houd kennis actueel

“We leven in een global casino waarin technische ontwikkelingen razendsnel gaan. Daarbij geldt de wet van de remmende voorsprong: hoe slimmer hoe eerder dom. Kennis is steeds minder duurzaam. Deze zogenoemde halfwaardetijd was in 1997 nog tien jaar, nu nog maar vijf jaar en die wordt alleen maar korter. Om nieuwe technieken te leren moeten professionals uit hun comfortzone komen en zich verbreden of specialiseren.”

4. Ontwikkel in de breedte en de diepte

“Iedere werknemer heeft een T-profiel: een horizontale ontwikkeling en een verticale. Hoe meer verschillende T-profielen in een bedrijf hoe meer state-of-the-art kennis er binnen een organisatie is. Je hebt beide typen nodig: van generalist tot superspecialist.

5. Differentieer in aansturing

“Een manager moet voor elke werknemer weten welke aansturing nodig is. Er is niet één beste wijze van leidinggeven voor iedereen. Autoritair leiderschap, zelfsturende teams, outputsturing: er is niet één stijl. De ene heeft aan een maandelijks gesprek genoeg, voor de ander is wekelijks beter. Mensen zijn gelijkwaardig, maar hebben verschillende competenties en motivaties. Durf dus te differentiëren, want, om met prof. Galjaard te spreken: Niets is zo ongelijk als de gelijke behandeling van ongelijken.

Mathieu Weggeman over differentiëren bij leidinggeven:

“Val vakmensen niet lastig met regels en procedures, maar zorg ervoor dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen in hun vak.”

Amber Pijl, Kadant Johnson Europe
‘Flexibel management nodig’
“Ik vond het superinteressant. Knap hoe je zo’n theoretisch verhaal met humor heel duidelijk kunt overbrengen. Het sloot goed aan bij de hr-opleiding die ik net heb afgerond, met thema’s als kennis ontwikkelen en de lerende organisatie. Leuk om al die elementen hier samengevoegd terug te horen. Het verhaal over gedifferentieerd leidinggeven vond ik ook herkenbaar. Niet iedereen kan dat. Sommigen zijn wat star en kennen maar één manier van leidinggeven. Anderen hebben die flexibiliteit wel.”

Marcia Schouten, hr-manager Intal
‘Ruimte voor ontplooiing’
“Een leuke lezing, met humor gebracht. Ik herkende er veel van en kreeg weer bevestiging over de manier waarop je leiding moet geven aan professionals. Niet door regels en strakke kaders op te leggen, maar door ruimte te geven aan medewerkers om zelf te denken en zichzelf te ontplooien. Op die manier haal je meer uit de mensen die in je bedrijf werken. Dat verhaal heb ik nu weer goed op mijn netvlies.”