Ik ga naar huis en ik neem mee…

Het NRO-congres Samen op koers zit erop. Hebben we nieuwe dingen gehoord? Waardoor zijn we geïnspireerd? Kortom: wat nemen we aan waardevolle informatie mee naar huis? Zes bespiegelingen van deelnemers.

Van beleid naar concreet

"De sessie over grenswerkers vond ik zeer inspirerend. Ik ben zelf ook een soort grenswerker bij het ministerie. Zowel tussen onderzoek en beleid als tussen beleid en praktijk. Een verbinder tussen verschillende werelden. Ik heb hier veel voorbeelden gezien van hoe onderzoek wordt toegepast in de praktijk. Ik ben zelf vanuit beleid bezig met kennisinfrastructuur, dat is redelijk abstract. De initiatieven achter de verbindingsprijzen zijn een mooie illustratie van hoe het in de praktijk werkt. Dat maakt het voor mij concreet."

Ib Waterreus, beleidsadviseur Kennis, Ministerie van OCW

Betere blogs

"Als onderwijsblogger wil ik de vertaalslag maken van wetenschappelijk onderzoek naar wat werkt in de klas. In mijn speurtocht naar kennis kwam ik vaak op de Kennisrotonde van het NRO terecht. Een heel waardevolle tool met zinvolle links, handige samenvattingen en slimme toepassingstips. Zodoende wilde ik graag naar dit congres. En ik ben blij met alle kennis en contacten die ik vandaag heb opgedaan. Daar worden mijn blogs weer beter van."

Maike Douglas, leerkracht en blogger op www.jufmaike.nl

Geïnspireerd om vragen te stellen

"Ik vind het belangrijk om hier met elkaar ideeën uit te wisselen. Ik heb onderzoekers ontmoet die dingen op een andere manier doen. Dat inspireert mij om vragen te stellen. En dat kan vandaag. Goed onderzoek is wetenschappelijk onderbouwd en is leesbaar. Het moet bruikbaar zijn, maar je moet er ook op kunnen schieten als dat nodig is. Onderzoekers zijn vaak enthousiaste mensen. En al die enthousiaste mensen samen hier vandaag geven mij veel energie."

Daan Kreuk, docent rekenen ROC Horizon College Hoorn

Leren over onderwijs

"Ik wilde vandaag meer leren over het onderwijs en dat is zeker gelukt. Het was bijvoorbeeld mijn eerste kennismaking met de Kennisrotonde van het NRO. Ik ga zeker rondneuzen op de website. Daarnaast heb ik veel mensen ontmoet. Soms vonden we elkaar, soms helemaal niet. Maar dat is juist wel interessant, toch?"

Finn Verberne, trainer Remind Learning VU Amsterdam

Meer onderling uitwisselen

"Er wordt van alles onderzocht op scholen en in samenwerkingsverbanden, door docenten en door wetenschappers. Maar ik mis de uitwisseling. Het gaat nog zo stroperig, terwijl we zoveel van elkaar kunnen leren of op elkaars onderzoek kunnen voortbouwen. Voordeleraar.nl is een prima initiatief, maar waarom delen we onderling niet vaker informatie? Is het de werkdruk? Of vinden mensen dat spannend? Vandaag heeft me extra geïnspireerd om dat te gaan onderzoeken."

Katja Korver, teacher leader digitale didactiek, Tabor College Hoorn

Smalle blik

"De visie van sprekers Paul Kirschner en Felienne Hermans is gestoeld op oefenen, repeteren. Ik vind dat ze daarmee te smal kijken. Zo wordt bijvoorbeeld motivatie niet meegenomen in het meten van de leeropbrengsten. Terwijl volgens mij het hele plaatje telt: resultaten, verbinding tussen leerling en docent, én de motivatie van een leerling. Het zorgt er namelijk wel voor dat ze in je les komen."

Jan Beukelaar, docentonderzoeker ROC Friesland College

Vorige