10_header_logo-80.jpg

Experts tippen experts

Welke tip heb jij voor jouw collega’s in den lande? Hoe kunnen we ons nog beter voorbereiden op de nafase? En wie moet er dan wat doen? Dat vroegen wij acht ‘experts’ die deelnamen aan de themadag ‘Preparatie Nafase’.

10_WillemJanMesters.JPG

Willem Jan Mesters, NCTV, Ministerie van Veiligheid en Justitie:

‘Beter inzicht’

“Wat ik me na vandaag weer des te meer realiseer, is dat je in deze sector vaak onder spanning opereert. Natuurlijk vanwege de urgentie die een crisis met zich meebrengt, maar op het bestuurlijke vlak zit er ook veel spanning. Ik heb beter inzicht gekregen in hoe je als expert in je rol kunt blijven als de bestuurlijke context aan je trekt. Het advies met betrekking tot onderzoeken was ook goed: coördineer de veelheid aan onderzoeken en houd overzicht.”


10_DianaBolding.JPG

Diana Bolding, Bevolkingszorg Flevoland en Gooi-en Vechtstreek:

‘Meer samenwerking’

“De nafase is nog steeds een ondergeschoven kindje en dit komt de zorg voor de bevolking natuurlijk niet ten goede. Terwijl we met elkaar zoveel meer kunnen doen als er een warme overdracht is vanuit de acute fase. Of als de oranje kolom al meteen kan opstarten als een incident nog gaande is. Ik heb vandaag veel munitie gekregen om meer samenwerking in de keten te bepleiten. Daarnaast voel ik me door het verhaal over de Tripoliramp extra gemotiveerd. Met elkaar moeten we het waarmaken.”


10_GabieMulders.JPG

Gabie Mulders, gemeente Utrecht:

‘Logisch blijven nadenken’

“We moeten met z’n allen vooral logisch blijven nadenken. Dat betekent handelen vanuit wat er gebeurt en meteen al zoveel mogelijk nadenken over de gevolgen. Want we moeten het met elkaar doen. Vaak verschuilen we ons achter procedures en regelgeving, maar dat is lang niet altijd goed. Wel is het belangrijk om zoveel mogelijk kennis en de juiste feitelijkheden in huis te halen. Zodat we niet reageren op emoties en de juiste beslissingen kunnen nemen.”


10_JaapVerlare.JPG

Jaap Verlare, gemeente Nieuwkoop:

‘Naar voren halen’

“Nadenken over de nafase begint al bij de start van een incident. Dat klink als een open deur, maar kennelijk is dat nog niet overal doorgedrongen. Naar voren halen dus. Hoe? Sluitstuk van het CoPI zou moeten zijn dat alle consequenties voor de nafase op een rijtje worden gezet. Om de gemeente, als de koude fase start, vast een zetje in de goede richting te geven. Maar misschien zou dat zelfs nog eerder moeten, als de crisis nog niet bezworen is. Maar hoe precies? Dat blijft lastig.”

10_LenievdHorst.JPG

Lenie van der Horst, teamleider informatie en ondersteuning, gemeente Lingewaard:

‘Dus dát is wat mensen ervaren’

“De tante van het jongetje bij de vliegramp in Trippoli, die maakte vandaag het meeste indruk op me. Ik denk dat ik dan namens veel deelnemers spreek. We kunnen zoveel leren van nabestaanden. Ik koos niet voor niets voor de workshop ‘Ervaringen delen’. Zó voelen mensen dus een crisis. Op het moment zelf maar natuurlijk ook in de periode daarna. Dat geeft nog maar eens aan dat de lijnen kort moeten zijn en hoe belangrijk de nafase is.”


10_IngridAlsemgeest.JPG

Ingrid Alsemgeest, Rode Kruis:

‘Bijspringen bij herdenkingen’

“De woorden van de burgemeester zijn de contouren van de nafase’. Die quote heb ik opgeschreven. Kan ik ook zeker gebruiken in mijn werk. Als verantwoordelijke voor bevolkingszorg en burgerhulp ben ik verbonden aan het netwerk ‘Ready2Help’. Wij bieden sinds twee jaar onze hulp aan bij onder meer herdenkingsbijeenkomsten. Mensen staan daarbij vaak uren in de rij. Onze vrijwilligers springen bij als iemand zich niet goed voelt of om warmte en persoonlijke aandacht te geven. Daar staan ze klaar voor. Echt preparatie op de nafase dus.”


10_FransdeBeer.JPG

Frans de Beer, Veiligheidsregio Drenthe:

‘Weet voor wie je het doet’

“Je hebt toch vaak de neiging een crisis vanuit je eigen perspectief te benaderen. Is het proces goed verlopen? Heb ik gedaan wat ik moest doen? Terwijl het natuurlijk gaat om de mensen die geholpen moeten worden, om de betrokkenen. Het verhaal van de tante van Ruben, de jongen die als enige de vliegramp in Tripoli overleefde, onderstreepte dat. Haar verhaal was meer dan indrukwekkend. Kijk, de theorie is wel bedacht, die kennen we, nu gaat het om de praktijk. Hier doen we het voor.”

10_MarisBraam.JPG

Maris Braam, gemeente Lingewaard:

‘Weg met die rapporten’

“Ik was me slechts deels bewust van alle aspecten die komen kijken bij de Preparatie Nafase. Maar wij zijn in de Lingewaard best goed bezig. De basis — plannen, structuur houden en organiseren — is op orde. Mijn tip aan andere gemeenten? Ik hoorde vandaag hoeveel rapporten er geschreven worden in de nafase. Zonde van de tijd. Liever één goed rapport dan tien halve. Niet doen dus.”



Preparatie Nafase | Landelijke thenedag | 15 december 2016