Marlies Zuyderwijk, RMT Haaglanden:
Werkgevers die mogelijk - vaak waardevolle - medewerkers moeten ontslaan, moeten zo vroeg mogelijk contact opnemen met het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) Haaglanden. Dat adviseert Marlies Zuyderwijk, adviseur Werkgeversdienstverlening RMT. “Wij hebben een palet aan mogelijkheden om mensen van werk naar werk te begeleiden.”
In het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) Haaglanden werken adviseurs van UWV WERKbedrijf, casemanagers van de gemeenten en loopbaancoaches van de vakbonden samen. Zij bieden aanvullende dienstverlening voor al die medewerkers die vanaf 12 maart 2020 hun baan hebben verloren of dreigen te verliezen. Doel is hen ondersteuning te bieden op maat. Het maakt hierbij niet uit of iemand al een uitkering heeft van UWV of de gemeente, of nog aan het werk is en zich verder wil oriënteren en ontwikkelen bij (dreigend) baanverlies.
Volgens Marlies is de inzet van het RMT altijd een kwestie van maatwerk. “Zo zijn veel oud-medewerkers van D-reizen na het faillissement in de WW terechtgekomen. We hebben iedereen gesproken en gekeken wat ze nodig hebben. Sommige van hen hebben dertig jaar bij deze organisatie gewerkt. Om dan de draad weer op te pakken kan het nodig zijn eerst iets aan rouwverwerking te doen. Wij zetten, voor personen die dat nodig hebben, intensieve loopbaantrajecten in van de vakbonden, onze samenwerkingspartner.”
Daarmee geeft zij meteen aan wat het RMT zo bijzonder maakt. Het RMT zoekt namelijk altijd naar mogelijkheden om aanvullende dienstverlening te bieden. Marlies: ‘We kijken als organisaties eerst bij elkaar wat er mogelijk is aan ondersteuning. Vinden we niks passends, dan kopen we extra ondersteuning in. Denk aan specifieke opleidingen en hulp bij schulden. Wat precies nodig is, dat is per keer verschillend. In sommige gevallen werken we nauw samen met onderwijsinstellingen, de werkgeversorganisaties, de re-integratiebedrijven en met de werkgeversservicepunten.”
Neem bijvoorbeeld Shell, dat op landelijke schaal afscheid heeft moeten nemen van medewerkers. Marlies: “Een outplacementbureau helpt daarbij. Daarnaast bleek dat medewerkers behoefte hebben aan goede informatie over wat hen te wachten staat als zij mogelijk in de WW belanden. Wij hebben daar een webinar over georganiseerd. Ook hebben wij lijntjes gelegd met andere organisaties om te onderzoeken of medewerkers in een andere regio misschien aan het werk kunnen.”
Ook voor het landelijk mobiliteitsbureau van de schoonmaakbranche is RMT Haaglanden actief. Marlies: “Deze sector is hard getroffen door de coronacrisis. Veel medewerkers zitten op de bank of zijn ontslagen. Probleem daarbij is dat veel mensen in financiële problemen zijn gekomen. Wij zijn nu aan het onderzoeken of wij financiële experts in kunnen zetten die een rol spelen bij schuldhulpverlening. Want anders wordt het lastig om je op een nieuwe toekomst voor te bereiden.”
Bij het RMT melden zich ook regelmatig zzp’ers aan die door de coronacrisis minder inkomsten hebben uit hun onderneming. Sommigen zijn op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen en heroriënteren zich op de arbeidsmarkt. Ook voor hen kan het RMT Haaglanden iets betekenen. Marlies: “Wij onderzoeken gezamenlijk waar er kansen liggen in deze arbeidsmarkt. Zo is er al iemand aangemeld voor een omscholing tot kok.”
Marlies hoopt de komende tijd meer werkgevers ervan te overtuigen vroegtijdig contact op te nemen met het RMT. “Bij de minste twijfel of je wel of niet werknemers moet gaan ontslaan kan dat al zin hebben.” Daarom heeft zij onlangs administratiekantoren en ondernemersverenigingen in Haaglanden per mail gewezen op de dienstverlening van het RMT. “Zij hebben namelijk als eerste door wanneer een ondernemer in de problemen zit. En hoe eerder wij in actie kunnen komen, hoe beter dat voor iedereen is.”
RMT Haaglanden is een samenwerking van gemeenten, Rijksoverheid, vakbonden, UWV, werkgeversorganisaties, SBB en onderwijsinstellingen. Samen hebben zij veel kennis en ervaring op het gebied van loopbaancoaching, het opstellen van plannen van aanpak en passende (aanvullende) dienstverlening. Denk hierbij aan loopbaanadvies, (om)scholing, taalondersteuning, maatwerk matching en hulp bij financiële zorgen.
RMT Haaglanden is er speciaal voor:
Het RMT Haaglanden heeft speciale aandacht voor de doelgroep Banenafspraak en voor praktijkleren in het mbo. De Regionale Mobiliteitsteams komen voort uit het derde corona steunpakket van het kabinet.
Meer weten? Ga naar de website van RMT Haaglanden rmthaaglanden.nl. Lees ook hoe RMT Haaglanden u kan helpen met praktijkleren en medewerkers die op- of bijscholing nodig hebben.
Wat is precies de meerwaarde van RMT Haaglanden? In deze video krijgt u een indruk aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden.